Rett på å få ta igjen ferie når en har vært sykemeldt?

IdaG1989

Blir kjent med forumet
Jeg lurer på om det er noen som har litt mer peil på dette enn meg. Leter meg ihjel, men finner ikke noe ordentlig svar på nettet.

Jeg har termin 28.mai, og har vært sykemeldt 100% helt siden uke 5. Jobber som lærer som har jo hatt en del "ferie" gjennom sykemeldingen min, som juleferie og vinterferie.
Er det noen som vet om man har rett på å ta igjen denne ferien så jeg kunne tatt den etter foreldrepermisjonen er ferdig, eller om dette blir regnet som avspasering og faller bort?

I tillegg lurer jeg på om en kan ta ut 5 uker ferie når en jobber som lærer? Sånn at jeg kan ta den etter permisjonen er ferdig.

Håper noen skjønner hva jeg spør om, det er like rotete i hodet mitt :P

Anbefaler at du snakker med NAV på chat om dette. Tror det er særregler for lærere etc fordi dere har litt særordninger :)

Du får ikke tatt igjen de arbeidsfrie ukene, men du kan få igjen den lovbestemte ferien (5 uker før 31 juli) dersom du er sykmeldt eller har permisjon under den.

Dvs,du får ikke igjen høst-jul-vinter-påske ferie, og heller ikke ukene i juni og august. De 25 dagene i juli kan du enten utsette permisjonen med, eller ta etter permisjon.

Du får ikke tatt igjen de arbeidsfrie ukene, men du kan få igjen den lovbestemte ferien (5 uker før 31 juli) dersom du er sykmeldt eller har permisjon under den.

Dvs,du får ikke igjen høst-jul-vinter-påske ferie, og heller ikke ukene i juni og august. De 25 dagene i juli kan du enten utsette permisjonen med, eller ta etter permisjon.

hvis sykmld gjorde at du ble forhindret til å dra på ferie. Jeg var f.eks helt utslitt av presset på jobb ett år. Fikk ikke igjen ferie da jeg fortsatt kunne reise på ferie med familien min. Hadde jeg brukket foten f.eks og ikke kunne ha dratt på planlagt ferie, så hadde jeg fått igjen ferie. Ihverfall slik når kommune mener reglene er

Tusen takk for svar!

Vet dere da om en som lærer kan ta ut 5 uker ferie etter permisjonen er over?

Som lærer får du kun ta igjen ferie du mister pga sykemelding dersom du er sykemeldt de fem ukene det er ferie i juli. I selve permisjonen velger du selv som lærer når du vil legge inn ferien din. Siden du får vanlig lønn fra arbeidsgiver gjennom hele permisjonen, har det ingenting å si når du velger å legge inn ferien din som lærer. Ved forrige barnet (født mai 2018) la jeg inn ferie slik vi vanligvis har den i juli. Permisjonen ble jo da «utsatt» med 4 uker og 1 dag, så avtalte jeg med arbeidsgiver/kommunen at jeg skulle få de resterende 4 feriedagene når permisjonen var slutt.
Siden vi skal ha nr 2 nå i juli, kommer jeg til å legge ferien for 2020 med en gang de 6 ukene etter fødsel er forbi. Lønna går som normalt uansett med feriepenger i juni, og vanlig lønn alle de andre månedene. En av fordelene med å jobbe i stat/kommune :-)

Må bare presisere at alle lærere ikke har 5 ukers ferie. Det er bare de som er organisert i KS, alle andre har 4 uker og 1 dag, og da må man har vært syk i juli når ferien faktisk er for å kunne få den igjen. Alt annet er avspasering.

Last edited:
Aner ikke hvordan det er med lærere.
men jeg har vært sykemeldt nå, siden november.
Jeg får ferien fra i år og neste år for å utvide permisjonen, altså 10 uker.

Aner ikke hvordan det er med lærere.
men jeg har vært sykemeldt nå, siden november.
Jeg får ferien fra i år og neste år for å utvide permisjonen, altså 10 uker.
Lærere har litt sære avtaler på det. Ferie for oss er bare i juli. Alt annet er avspasering og vi har ikke mulighet for å få det tilbake om vi er syke.

Back
Topp