Rett på å få ta igjen ferie når en har vært sykemeldt?

IdaG1989

Blir kjent med forumet
Jeg lurer på om det er noen som har litt mer peil på dette enn meg. Leter meg ihjel, men finner ikke noe ordentlig svar på nettet.

Jeg har termin 28.mai, og har vært sykemeldt 100% helt siden uke 5. Jobber som lærer som har jo hatt en del "ferie" gjennom sykemeldingen min, som juleferie og vinterferie.
Er det noen som vet om man har rett på å ta igjen denne ferien så jeg kunne tatt den etter foreldrepermisjonen er ferdig, eller om dette blir regnet som avspasering og faller bort?

I tillegg lurer jeg på om en kan ta ut 5 uker ferie når en jobber som lærer? Sånn at jeg kan ta den etter permisjonen er ferdig.

Håper noen skjønner hva jeg spør om, det er like rotete i hodet mitt :P

Anbefaler at du snakker med NAV på chat om dette. Tror det er særregler for lærere etc fordi dere har litt særordninger :)

Du får ikke tatt igjen de arbeidsfrie ukene, men du kan få igjen den lovbestemte ferien (5 uker før 31 juli) dersom du er sykmeldt eller har permisjon under den.

Dvs,du får ikke igjen høst-jul-vinter-påske ferie, og heller ikke ukene i juni og august. De 25 dagene i juli kan du enten utsette permisjonen med, eller ta etter permisjon.

Du får ikke tatt igjen de arbeidsfrie ukene, men du kan få igjen den lovbestemte ferien (5 uker før 31 juli) dersom du er sykmeldt eller har permisjon under den.

Dvs,du får ikke igjen høst-jul-vinter-påske ferie, og heller ikke ukene i juni og august. De 25 dagene i juli kan du enten utsette permisjonen med, eller ta etter permisjon.

hvis sykmld gjorde at du ble forhindret til å dra på ferie. Jeg var f.eks helt utslitt av presset på jobb ett år. Fikk ikke igjen ferie da jeg fortsatt kunne reise på ferie med familien min. Hadde jeg brukket foten f.eks og ikke kunne ha dratt på planlagt ferie, så hadde jeg fått igjen ferie. Ihverfall slik når kommune mener reglene er

Tusen takk for svar!