Rett i å være litt frustrert, eller ikke??

Embla79

Flørter med forumet

Ja, da måtte det jo komme en ny sak som jeg irriterer meg over....

I helga var vi hos svigers.. Kjempekoselig det, men selvfølgelig måtte det bli noe..
 Jeg fortalte at en meget god venninne hadde så lyst til å lage en dåpskjole til den nye babyen, og har vist meg 3 forskjellige typer hun hadde lagd.
Jeg synes dette var kjempe stas, og ønsket å ha min egen dåpskjole..
 Men dette var jo ikke bra, ifølge svigermor...
For hun hadde jo en dåpskjole som den eldste vår ble døpt i, og som alle de som etterhvert kommer i slekta, skulle bruke.... Hmmm.....??

Jammen... Tenk om JEG har lyst til å ha min egen da???
Ble frustrert og lei meg... Og sa til gubben, at jeg vil jo ha min egen...

Er jeg horomonell og sta???????

Hilsen Trine

Vi brøt selv ut av tradisjonen med å bruke den som alle andre i familien hadde brukt , da jeg syntes at den ikke hadde holdt seg så bra og jeg fant en jeg likte veldig godt på nettet.. 
Så vi kommer til å døpe nr 2 i den også legge til navnet (diskre) i kjolen. Så får våres barn velge når den tid kommer om de vil bruke fam kjolen eller en egen de liker.. 

Kan jo ike forvente at alle liker det samme..... Men klart om jeg forstod det rett så har deres eldste barn blitt døpt i den? Da var det nok heller at svigermor forventet at dere skulle følge opp med neste også... Og at det ble litt overraskende at dere vurderte noe annet, vil tro hun bare ble overrasket... 

Til syvende og sist kan jo svigers/egene foreldre mene som de vil, deres valg ;) 

Takk for svar

Jeg synes jo det var så utrolig koselig når venninnen min ville lage en til meg..
Hun har en til hvert av sine barn.. 

Synes nok det at det hadde vært koselig å ha et sånt minne selv og da...
Ikke at det skal henge en hos svigermor...

Hmm... Og ja, jeg er muligens vanskelig..
Men synes hun kunne backet ut, når jeg sa at venninnen min ville lage en..
Iallefall si at hun hadde sin enda, og at jeg og kunne velge den om jeg ville...
Ikke ta den bestemte tonen at jeg SKULLE bruke den..

Bahhh 

Det må dere jo få bestemme selv. Vet at det er mange som har slike tradisjoner, men er ikke alle som vil følge de.

det finnes mange tradisjoner, men dere må jo også få lov til å lage deres egen tradisjon?

Her har vi den tradisjonen at alle barna på farmor si side (barn,barnebarn,oldebarn) har brukt den samme kjolen =) Ein kjole som farmor har lage sjøl. Den kjolen har eg brukt og kommer til å bruke på alle mine barn =) men ikke fordi de er tradisjon,men syns den er kanon fin, også er de jo selvsagt et pluss at alle i familien har hatt den, også blir navnene skrevet på etterpå =)

Men ingen i min familie har sagt at denne MÅ eg bruke, dåp er ein fest for barnet og foreldrene =)

Trur eg hadde sagt til svigermor , Takk for vi får lov til å låne kjolen og eg forstår at de kan ver litt leit at vi ikke skal bruke den, men eg vil ha ein kjole sjøl og kanskje skape egen tradisjon? vertfall sagt nei på ein fin måte, men på ein måte som får hu til å se at hennes kjole vil du ikke bruke. Og at du ikke meiner noe styggt med at du ikke vil bruke den kjolen.

Jeg hadde gjort som jeg selv ville. Svigermor har ingenting med det å gjøre syns jeg. Det er ikke hennes barn. hva hadde hun gjort hvis din familie hadde en som skulle gå i arv da? nei hun får være glad dere har døpt et barn i den.

Svigerfamilien har en dåpskjole som er laget av bryllupskjolen til samboer sin oldemor og den er alle barna døpt i. Også vår gutt og den vil bli brukt på denne babyen. Jeg er også døpt i en kjole som mange i min familie er døpt i, men jeg syntes ikke den er like fin.

Poenget mitt her var uansett at vi valgte å døpe gutten i den da det betydde så mye for svigerfamilien, dessuten er den veldig fin og det at den er sydd om fra bryllupskjolen er jo veldig spesielt. Jeg kan jo skjønne at din svigermor ble litt skuffet, da hun sikkert har sett for seg at babyen deres også skal døpes i kjolen så jeg tror det beste er om du forteller henne at du skjønner at hun er litt skuffet, men at du håper hun har forståelse for at du syntes det er så stas at dere får deres egne håndsydde kjole til barna og at dere gjerne vil lage deres egen tradisjon. Mest sannsynlig vil hun jo "sutre" litt, men hun vil jo forstå og respektere deres valg og ikke la det ødelegge en fin dag. Hvis hun ikke forstår det, så ja, da hadde jeg også vært rimelig frustrert :P

Jeg er veldig for tradisjoner altså, men på et eller annet tidspunkt så man også få lov til å starte sine egne tradisjoner.
Jeg hadde takket svigermor pent, men sagt at denne gangen velger vi å gjøre det anderledes. Og hvis hun ikke hatt gitt seg da, hadde jeg bedt mannen om å ta det med sin mor.

Så snill venninnen din er som vil sy kjole da:)

*Mille* skrev:
Svigerfamilien har en dåpskjole som er laget av bryllupskjolen til samboer sin oldemor og den er alle barna døpt i. Også vår gutt og den vil bli brukt på denne babyen. Jeg er også døpt i en kjole som mange i min familie er døpt i, men jeg syntes ikke den er like fin.

Poenget mitt her var uansett at vi valgte å døpe gutten i den da det betydde så mye for svigerfamilien, dessuten er den veldig fin og det at den er sydd om fra bryllupskjolen er jo veldig spesielt. Jeg kan jo skjønne at din svigermor ble litt skuffet, da hun sikkert har sett for seg at babyen deres også skal døpes i kjolen så jeg tror det beste er om du forteller henne at du skjønner at hun er litt skuffet, men at du håper hun har forståelse for at du syntes det er så stas at dere får deres egne håndsydde kjole til barna og at dere gjerne vil lage deres egen tradisjon. Mest sannsynlig vil hun jo "sutre" litt, men hun vil jo forstå og respektere deres valg og ikke la det ødelegge en fin dag. Hvis hun ikke forstår det, så ja, da hadde jeg også vært rimelig frustrert :P

Bra sagt, *Mille*!

Men, liten kommentar....synes det er rart mannen din ikke sier noe? Du sier at DU vil ha DINE egne tradisjoner, men vil mannen din ha det sånn, da? Kanskje mannen din vil bruke den kjolen som han selv (?) ble døpt i ...?

Sånne ting er ikkje så lette, det blir jo veldig fort personlig og (litt for) sårt. Sjølvsagt skal de få starta dykkar eigne tradisjonar! Svigers kan berre ha det så godt! (gjerne greit å sei det på ein litt meir taktfull måte - eller kanskje best, la mannen din sei det)

Me har begge dåpskjolar i familien, og både eg og han vil bruka "vår". Kompromisset vart: jenter blir døpt i "min", gutar vert døpt i "hans". Korkje svigers eller mine foreldre har noko dei skulle ha sagt! emoticon

Syrine skrev:

*Mille* skrev:

Bra sagt, *Mille*!

Men, liten kommentar....synes det er rart mannen din ikke sier noe? Du sier at DU vil ha DINE egne tradisjoner, men vil mannen din ha det sånn, da? Kanskje mannen din vil bruke den kjolen som han selv (?) ble døpt i ...?

Hei, og takk for svar

Må få PRESISERE at dette IKKE er en dåpskjole som har gått i arv..
Det er bare vår eldste som har brukt den..

Snakket med gubben i går om det, og han skulle snakke med moren sin, da han syntes at venninnen min godt kunnne få lage en til oss..
Så kan heller min manns bror få bruke den svigermor har.

Har dette vært en kjole som har vært brukt i generasjoner, hadde jeg ikke fått tak i en ny..
Og om ikke venninnen min ville ha sydd en til meg, hadde jeg ikke kjøpt meg ny..
Da hadde jeg brukt svigermor sin

Jeg synes det er veldig koselig med dåpskjoler som går i arv gjennom flere generasjoner da :) Har du sett dåpskjolen det er snakk om? Kanskje den er kjempefin? Hvis du får lyst til å bruke den, kunne kanskje venninna di lagd en kjole/drakt babyen kan ha på seg etter kirken? Lykke til med valget, du har all rett til å velge den du og din samboer blir enige om uten at noen trenger å bli sure for det =)

AnneEmilie skrev:
Jeg synes det er veldig koselig med dåpskjoler som går i arv gjennom flere generasjoner da :) Har du sett dåpskjolen det er snakk om? Kanskje den er kjempefin? Hvis du får lyst til å bruke den, kunne kanskje venninna di lagd en kjole/drakt babyen kan ha på seg etter kirken? Lykke til med valget, du har all rett til å velge den du og din samboer blir enige om uten at noen trenger å bli sure for det =)

Tusen takk for svar

Har sett den, og den er helt grei den..
Men det er jo dette at jeg synes det var koselig å få en selv, som jeg kan ha..
Spesielt siden venninnen vil lage en.. Men men..
Får se hva som skjer..  

Back
Topp