Resus minus blodtype

Håpefull91

Flørter med forumet
Lurer på om noen vet litt ang. dette?

Jeg tror jeg har resus minus (B-) i blodtype. Gikk biologi på universitetet og vi tok en blodtest der. Da slo den ut på B-. Riktignok var dette en sånn "gjør-det-hjemme" test, men de som visste blodtypen sin fra før sa at dette stemte.

Når jeg slutta på p-pilla ga jeg beskjed om dette til legen min. Hun sa at det tar vi når du blir gravid. Hun ville ikke ta blodtest "bare for det".
Nå har jeg ikke fått time før jeg er 11+2 uker. Leste på nettet at man kan få SA pga. av dette fra uke 10 av...

Vet at jeg overdriver litt her, men fy så surt hvid det skulle ha skjedd likevel..

Noen som vet litt om dette eller har resus minus blodtype selv? [emoji4]

Har du abortert tidligere?
Dette er blant de vanlige blodprøvene gravide sjekkes for. De nye retningslinjene så har man sagt at blodprøver ikke skal/kan tas før etter 12 uker fordi man da også finner ut om babyen er RH pos eller neg.
Hvis en Rh neg mor er gravid med et Rh pos baby kan hun, om blodcellene kommer i kontakt, utvikle antistoffer som kan angripe babyens blod. Derfor følges denne gruppa opp spesielt og man skal ha en sprøyte på gitte tider for å forhindre dette.

Nei har aldri vært gravid før [emoji4] da får jeg bare satse på at alt går bra fram til legesjekken da [emoji50]

Ville ikke tenkt noe på det nå. Jeg er rhesus minus selv, har vært gravid før og født - og allikevel så tas ikke blodprøve for antistoffer før ved rutineblodprøvene rundt uke 12 (jeg var 12+0 da de ble tatt). Det er svært liten risiko for å danne antistoffer, særlig for de som ikke har vært gravide før. Har aldri hørt at en har økt risiko for spontanabort, men det står mye rart på internett. Ville ikke lest for mye om det, det er svært gode rutiner på dette med rhesus immunisering. :)

Jeg har den blod typen der å har ikke mistet noen gang, dette er mitt 3 svangerskap. Så håper det rorer deg litt <3

Åå takk for svar [emoji4] det var godt å høre [emoji106] da senker jeg skuldrene til legesjekken kommer

Jeg er rhesus negativ og har aldri hørt noe om dette før [emoji4] Fødte sønnen min som var positiv, fikk sprøyte etter fødsel og hittil har det ikke vært noen komplikasjoner pga blodtypen min [emoji4] Tror nok ikke du trenger å bekymre deg så mye altså. De nye retningslinjene gjør det enda tryggere igjen for oss og barnet i magen [emoji173]

Som flere skriver, det er ingenting å bekymre seg for. Du får en ekstra kontroll på slutten av svangerskapet, og om babyen din er rhesus positiv er det først under fødsel det er fare for at du kommer i kontakt med babyens blod. Derfor får du sprøyte etterpå. De gir også sprøyte til de som tar abort/mister om mor er rh- og baby rh+.

Har babyen din samme blodtype som deg gjør de ingenting ;)

Sniker fra Mars
Dette kom det nye prosedyrer for et år siden.
Jeg er rh-, i uke 24 tok jeg en blodprøve for å sjekke om baby var + eller -, baby var + og da fikk jeg inkalling til anti-d injeksjon i uke 28 og får en ny innen 72 timer etter fødsel. Dette gjør at jeg ikke vil danne antistoffer mot et evt nytt foster seinere.
Ved første kontroll da det taes blodprøver sjekker de om du allerede har danna antistoffer, har du det følges du opp med nye prøver, har du ikke antistoffer gjøres det ikke nye prøver før i uke 24 med antistoffer og den rh-diferansen mellom deg og baby :)

Har du hatt en abort før uke 9 trenger du ikke injeksjonen fikk jeg beskjed om da jeg hadde exu for et år siden :)

Back
Topp