Resultat av dyrkning urinprøve

elithe

Andre møte med forumet
Hei,

Er det noen som har peiling på hva som er normalt svar på urinprøve til dyrkning?

Her står det rik vekst av gram positiv bakterieflora. Hva betyr det? Er all vekst av bakterier noe som skal behandles?
 
Har du fått prøvesvar direkte, og ikke fra legen din?

Jeg vet ikke hva det betyr, for jeg har fått telefon fra legen med "oversatt" prøvesvar. Jeg må igang med antibiotika for andre gang etter utslag på dyrket urinprøve.
 
Sniker. På mine står det alltid «vanlig bakteriologisk prøve». Ville kanskje tatt en telefon til fastlegen din, bare i tilfelle :) Ikke alltid prøvene fra Fürst blir sjekket av legene.
 
Fikk resultatene i posten. Ringte legekontoret, men fikk ikke snakke med legen kun kontordama. Hun sa det var som forventet.. ble ikke stort klokere av det. Jeg får vanligvis svar som ingen funn eller negativ prøve når det ikke er noe galt. Fikk ikke utslag på stix, bare dette rare svaret på dyrkningen..
Har hørt det er vanlig for gravide med urinveisinfeksjon uten symptomer. Har vage symptomer, men vært innom med 2 prøver som de har sjekka på legekontoret uten å finne noe..
 
Jeg har ikke tatt. Var litt styr med tidspunkt og slikt når jeg var hos legen, så tok bare blodprøver.. når leverte dere urinprøve til dyrking? Og det er noe man "må", ikke sant?
 
Jeg fikk beskjed om å ha med urinprøve til første svangerskapskontroll. Det var da de fant ut at jeg hadde UVI. Jeg hadde ingen merkbare symptomer.
Jeg tror det er vanlig å sjekke urinprøve ved hver svangerskapskontroll.
 
Jeg fikk beskjed om å ha med urinprøve til første svangerskapskontroll. Det var da de fant ut at jeg hadde UVI. Jeg hadde ingen merkbare symptomer.
Jeg tror det er vanlig å sjekke urinprøve ved hver svangerskapskontroll.
Har levert på svangerskapskontroll ja. Kanskje det er nok? Skulle egentlig levere urinprøve sammen med blodprøver, så er den jeg ikke har levert. Men er kanskje ikke så nøye da?
 
Har levert på svangerskapskontroll ja. Kanskje det er nok? Skulle egentlig levere urinprøve sammen med blodprøver, så er den jeg ikke har levert. Men er kanskje ikke så nøye da?
Jeg tok blod og leverte urin hos lege første svangerskapskontroll, så det blir vel det samme som deg. xsmile5
 
I tillegg til de prøvene man vanligvis tar med og får sjekket på kontrollene skal minst en sendes til dyrking. Tror det er vanlig å sende inn den man tar sammen med blodprøver i uke 12
 
Det står "blandingsflora"... laboratorium mener at det var kanskje feil prøvetakingsteknikk. Litt flaut egentlig, for at jeg jobbet på laboratorium selv, og tenkte at jeg har gjort alt riktig :woot:
Har ikke hørt noe fra legen enda.
 
Hos meg står det « sparsom vekst av Gram positiv blandingsflora» Jeg hentet dette på legekontoret i dag og vurdere å ringe til dem i morgen. Er dette noe man bør få behandling for? Jeg regner med legen hadde tatt kontakt om dette var nødvendig. Det er vel ikke normalt med ymse bakterier i urinen? Litt rart man bare får utlevert slike svar uten forklaring. o_O
 
All oppvekst av bakterier i urin skal behandles i svangerskap! Mange har UVI uten symptomer som gravid, og det skal alltid behandles.
 
Jordmor var grei og la ved en lapp med prøvesvarene (fikk de i posten) der hun skrev at prøven var helt fin. Husker ikke hva det stod fra lab.
 
Blandingsfora er vanlig dersom man feks ikke har vasket seg før man tar prøven eller prøveglasset er noe forurenset. Ikke alltid man får til 100% ren prøve.
Prøvesvarene går som regel til jordmor eller lege, og de sier fra dersom man trenger behandling. Ved noen tilfeller må man ta ny prøve dersom det er mistanke om uvi, og da vil man få beskjed om det også. :)
 
Back
Topp