Restriksjoner etter SA/MA

Livv

Betatt av forumet
Etter mange MA/SA. Får dere (evt velger) noen restriksjoner på hva dere ikke skal gjøre i neste svangerskap/forsøk? For eksempel ikke løfte, ikke trene osv?

Etter mange MA/SA. Får dere (evt velger) noen restriksjoner på hva dere ikke skal gjøre i neste svangerskap/forsøk? For eksempel ikke løfte, ikke trene osv?
Ikke løfte tungt første ukene etter innsett, ikke harde styrketreningen. Jobber og lever som normalt egentlig. Fikk beskjed at sukker og koffein var kanskje en fin ting å kutte ned på.

Passet på å ikke løfte tungt, første innsett begynte jeg å blø når jeg løftet noe tungt på jobb, kunne kanskje gått galt likevel den gangen, men det satt et støkk i meg.
Ellers prøvde jeg å lytte til kroppen, hvis jeg var ekstra sliten så prøvde jeg å slappe av litt ekstra på fritiden. Syklet en del når jeg var gravid med sønnen, men hadde ikke turt noe hard styrketrening og lignende.

Mistet i SA da jeg trente til styrkeprøven i gym.. Så etter det har jeg vært veldig forsiktig med å løfte tungt.
Var ikke ivf den gangen jeg mistet, men tok forhåndsregler ved hvert innsett pga den opplevelsen.

Samt brukte jeg babykliser.

Tusen takk for svar! Virker som det er egne valg om restriksjoner? Ingen som har fått beskjed om en viss levemåte av sykehuset/lege? Synes det er så interessant å høre andre sine opplevelser. I min jobb er det for eksempel mye stress, men får ikke annen beskjed enn å leve som normalt.

Vi har opplevd to på rad nå, som ikke er i kategorien mange, så mitt perspektiv er deretter. Men kan jo dele mine tanker uansett.

Det er litt fortvilende å ikke få beskjed om at viss vi bare unngår dette eller gjør mer sånn så øker man sjansen for at det går bra neste gang. Men samtidig er det jo aller aller oftest ikke en ekstern grunn til at det skjer. Etter vår andre MA krevde nesten min samboer at sykepleier og lege skulle si hva vi kunne gjøre annerledes, men så er det liksom ikke så enkelt. Han fikk ihvertfall ingen svar. For min del er det mest godt å vite at jeg ikke kan gjøre så mye feil. Så jeg følger bare de normale gravidrådene og håper på det beste.
Hvor mange har du vært gjennom? :Heartred

Vi har opplevd to på rad nå, som ikke er i kategorien mange, så mitt perspektiv er deretter. Men kan jo dele mine tanker uansett.

Det er litt fortvilende å ikke få beskjed om at viss vi bare unngår dette eller gjør mer sånn så øker man sjansen for at det går bra neste gang. Men samtidig er det jo aller aller oftest ikke en ekstern grunn til at det skjer. Etter vår andre MA krevde nesten min samboer at sykepleier og lege skulle si hva vi kunne gjøre annerledes, men så er det liksom ikke så enkelt. Han fikk ihvertfall ingen svar. For min del er det mest godt å vite at jeg ikke kan gjøre så mye feil. Så jeg følger bare de normale gravidrådene og håper på det beste.
Hvor mange har du vært gjennom? :Heartred

Det er helt sant.. Jeg har vært gjennom 2 spontanaborter, og 3 missed abortion. Føler det må være en grunn for at det skjer. Embryoene er helt perfekt når de blir satt inn også. Veldig frustrerende :sorry:

Tusen takk for svar! Virker som det er egne valg om restriksjoner? Ingen som har fått beskjed om en viss levemåte av sykehuset/lege? Synes det er så interessant å høre andre sine opplevelser. I min jobb er det for eksempel mye stress, men får ikke annen beskjed enn å leve som normalt.
Beskjeden er å leve som normalt. Er du vant til å trene styrke, løfte tungt, så er kroppen vant til det så det spiller ingen rolle om du fortsetter med det.

Er mye stress i min jobb også, både psykisk og fysisk stress.
Jeg har alltid hatt helt perfekte embryoer til innsett, samt slimhinne osv.
Likevel var 5 av innsettene negative. På de innsettene har jeg både prøvd å være sykemeldt og i full jobb. Brukt babykliser på alle innsettene unntatt en gang.

Jeg ble gravid to ganger.
Begge gangene var jeg i full jobb. Den siste gangen var en unormalt hektisk og meget stressende periode fra innsett og en uke frem i tid.
Ene gang en brukte jeg babykliser, andre gangen ikke.
Så min erfaring er at det ikke er mye man kan gjøre fra eller til. Babykliser går det ikke an å dokumentere effekten av, så det var mest for min egen psykes del, at jeg følte jeg gjorde noe som kanskje bidrog positivt.

Er jo ufattelig mye som skal stemme. Selvom alt ser perfekt ut ved innsett, vet man ikke hvordan det deler seg etter innsett, hvorfor det ikke fester seg osv.
Forferdelig kjipt og frustrerende når man ikke kan gjøre noe for å være garantert positiv test.

Back
Topp