Restplass-ferie tips

SM96

Forelsket i forumet
Septemberbarna 2019
Meg og samboeren skal bestille restplass og reise i løpet av uka. Har dere noen gode tips for restplass eller reise som gravid i det hele tatt? Er det dumt å reise til Egypt med tanke på bakterier feks..?

Har noen erfaringer med uspesifisert reise? Eller erfaringer med å bestille fly og hotell hver for seg?

Personlig hadde jeg aldri reist til Egypt eller Tyrkia, hverken som gravid, med små barn eller bare som meg selv :p :)

Spania eller Hellas er gode valg. Uspesifisert er uggent ifht. elendige hotell: finn dere et hotell med gode tilbakemeldinger og god rating. Det er så utrolig mye elendig møl i Spania og Hellas så å "skyte i det blinde" er risikosport...

Jeg ville reist til et land i Vest-Europa eller Kroatia som gravid. Har ganske dårlig erfaring med uspesifisert, har prøvd det en gang og ble sendt til et litt slitent hotell med veldig dårlig beliggenhet. Å bestille fly og hotell hver for seg fungerer supert syns jeg.

Jeg ville holdt meg til Europa, både med tanke på bakterier, sikkerhet og sykehusstandard. Vi var i Hellas i forrige graviditet. Jeg hadde da lest meg opp til at det var et av de tryggeste landene man kunne reise til matsikkerhetsmessig. Spania burde man unngå :p Vet ikke hvor reellt dette er.

Vi har prøvd uspesifisert én gang og hadde en god opplevelse. Fikk et helt greit hotell på Kos. Men det er virkelig bingo og ville nok ikke gjort det samme igjen - spesielt ikke som gravid. Bedre å bruke litt mer penger og vite hva man får :) Ellers har andre kommet med gode tips om sted. Vi var på Gran Canaria da jeg var 22 uker på vei sist svangerskaps, og det var veldig fint. Helt til jeg ble matforgiftet og halve ferien ble brukt i senga på hotellet :bag: Så man kan jo være uheldig :P

Takk for svar, alle sammen!! Nå bestilte vi billig uspesifisert til Kreta :joyful: Satser på at det skal gå greit!!

Kreta er kjempefint! Dere får nok et bra opphold der :happy:

Legger ved link til reiseråd til gravide fra Folkehelseinstituttet:
https://www.fhi.no/sv/reiserad/rad/reiserad-til-gravide/

Anbefaler deg også å sjekke reiseforsikringen din før avreise. Det er ikke alle forsikringer som dekker ting som har med svangerskap å gjøre

Kjenner jeg blir dårlig av å lese:hungover: vet godt det med rå kjøtt, fisk, spekemat osv. Men feks så står det at man skal være sikker at salat, bær osv er vasket godt. Pålegg er godt innenfor holdbarhets dato. Hvordan i all verden skal man klare å holde orden på det når man er på et all inclusive hotel? Man lager jo ikke mat selv da... Kan fint skrelle av frukt, men salat, og det med holdbarheten på pålegg? Hva gjør man da? Vi reiser om ikke så lenge, føler jeg ble skikkelig stressa nå

Kjenner jeg blir dårlig av å lese:hungover: vet godt det med rå kjøtt, fisk, spekemat osv. Men feks så står det at man skal være sikker at salat, bær osv er vasket godt. Pålegg er godt innenfor holdbarhets dato. Hvordan i all verden skal man klare å holde orden på det når man er på et all inclusive hotel? Man lager jo ikke mat selv da... Kan fint skrelle av frukt, men salat, og det med holdbarheten på pålegg? Hva gjør man da? Vi reiser om ikke så lenge, føler jeg ble skikkelig stressa nå

Ja, kan bli en utfordring på all inclusive. Om hotellet er ordentlig med mange gjester så kan du nok legge til grunn at pålegget er innenfor holdbarheten. Pålegg som gulost og syltetøy vil være tryggere valg enn skinke. Eller så er det kanskje varm frokost der også?

Jeg ville vært forsiktig med salat og frukt/bær som jeg ikke har vasket selv.

Det er ikke for å gjøre deg mer stressa, men det var på et tilsynelatende ordentlig hotell med all inclusive jeg ble matforgiftet på :bag: Det var sannsynligvis enten et glass med melk (var skikkelig lunken og ekkel) eller en melonbit som førte til det. Hvis det er et relativt stort hotell, er det vel stort sett god rotasjon på maten hva gjelder hvor lenge det er siden det ble åpnet. Men jeg ville vært oppmerksom på om maten har ligget lenge framme. Kanskje ikke gå til feks frokost helt til slutt og få all maten som har ligget framme i flere timer. Kanskje det også går an å høre med betjeningen om å få ting rett fra kjøleskapet eller noe sånt? Man trenger ikke være helt hysterisk, men det er defintivt lurt å ha det i bakhodet og prøve å velge lure ting :)

Men kan man drikke vann/boblevann fra slike drikkeapparater/dispensere (eller hva er det nå de heter?)? Noen som vet?

Men kan man drikke vann/boblevann fra slike drikkeapparater/dispensere (eller hva er det nå de heter?)? Noen som vet?

Hvor skal dere? Er flere land man kan drikke vann rett fra springen uten problem også :happy:Ellers vil jeg tro vann fra drikkeapparat/dispensere er flaskevann?

Hvor skal dere? Er flere land man kan drikke vann rett fra springen uten problem også :happy:Ellers vil jeg tro vann fra drikkeapparat/dispensere er flaskevann?
Skal til Spania. Malaga;)

Jeg turte ikke annet enn å drikke og pusse tenner i flaskevann da vi var på Gran Canaria i alle fall. Men det er mulig det er overhysterisk :P Drikkeautomater vet jeg dessverre ikke noe om :/

Jeg var nylig i Spania. Holdt meg unna salat og rå grønnsaker, og spiste ikke kjøttpålegget i frokostbufféen (var uansett hovedsakelig spekeskinker). Det var ikke noe problem for de hadde et godt utvalg av varmmat som eggerøre, omeletter, bacon og stekte grønnsaker. Det er ikke noe problem å drikke/pusse tennene i vann fra springen, men det luktet så klor at jeg ikke orket :hungover: Det verste var egentlig å ikke kunne spise aioli

Kreta er kjempefint! Dere får nok et bra opphold der :happy:

Anbefaler deg også å sjekke reiseforsikringen din før avreise. Det er ikke alle forsikringer som dekker ting som har med svangerskap å gjøre
Tusen takk!!

Snakka med forsikringsselskapet før vi bestilte. Jeg skaffa med en gravidforsikring og spurte om reiseforsikringa :happy: Alt er i boks!!

Jeg snakka med jordmor og fikk inntrykk av at hoteller og restauranter skal være ok på salat og sånn! Ellers vil jeg gå for stekte eller kokte grønnsaker og sånn :happy: Jeg tenker man skal bruke sunn fornuft og ikke stresse for mye! (Lettere sagt enn gjort, jeg kommer sikkert til å dobbeltsjekke med mannebeinet på alt jeg skal spise :p)

God tur og nyyt! Ellers sa jordmor at jeg må passe på å ikke bli for varm og bade for å kjøle meg ned :) Selvom jeg tror temperaturen vil være perfekt! Ikke for varmt og ikke for kaldt!

I søreuropa er det generellt mykje toxoplasma, det er derfor man må vere ekstra forsiktig med rå grønnsaker/salat. Eg ungikk rå grønnsaker heilt når eg var på ferie i Spania forrige svangerskap, med mindre eg kunne tilberede og vaske det sjølv :) Ellers er det lurt å vere forsiktig med mat med tanke på holdbarhet og at det blir oppbevart kaldt, som nevnt over. Resturanger som har oppvarma mat stående framme lenge er greit å unngå.

Back
Topp