Rester og hysteroskopi etter MA

Bakt Potet

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Hei :Heartpink
Jeg ble gravid med (trolig) tvillinger i september, men ved 6 ukers ultralyd fant jordmor ingen utvikling i den ene gestasjonssekken, og kun antydning til fosteranlegg i den andre uten hjertefrekvens.

Har nå gjennomgått en cytotec-kur som egentlig ikke var helt vellykket, da jeg nå, fem uker etterpå, enda blør (av og på), og har meget sterke positive graviditetstester. Fikk en sjekk med ultralyd på sykehuset i dag etter privat ultralyd hos jordmor, hvor det ble funnet noen små koagler/rester i livmor. Legen sendte med meg to runder cytotec hjem i dag, som hun mente jeg kunne ta med en gang (uten mifegyne), og gjerne kun med en til to dagers mellomrom. Mot slutten av neste uke skal jeg på en ny kontroll på sykehuset, der de skal sjekke om alt er kommet ut, og deretter ta en avgjørelse på om det er behov for hysteroskopi.

Så… Er det noen som har lignende erfaringer med en abortprosess etter MA som tar sååå laaaang tid? Har noen gjennomgått hysteroskopi (eller utskrapning?) før?
Legen mente da at det ikke var en utskrapning, og faktisk mer skånsomt for livmoren kontra et inngrep med narkose. Har aldri gått gjennom dette før, og kjenner jeg har behov for å dele og utveksle litt tanker og erfaringer. :playful:

Når kom deres mensen/syklus tilbake igjen etter hysteroskopi/utskrapning? Ble dere fort gravide igjen, og gikk det bra?

Kjenner jeg begynner å gå tom for tålmodighet og begynner å bli liiitt GAL. :happy090 Vil bare bli gravid igjen. Setter pris på alle svar!:Heartred

Last edited:
Jeg føler med deg :Heartred

Nå har du jo lest min reise, så har ingen gode erfaringer å dele med deg :sorry:
Nå har jeg hatt både utskrapning og hysteroskopi, så har erfart begge deler. Utskrapning foregår i narkose, så der var null stress. Hysteroskopien var heller ikke noe stress. Jeg fikk kun lokal bedøvelse i livmorhalsen, og merket ingenting. Litt ubehagelig selvsagt, men ingenting å grue seg for. Nå fikk de ikke fjernet noe hos meg, men antar at det ikke er merkbart uansett. Man har jo ikke nerver i livmor. Litt gøy å se hvordan det faktisk ser ut inni der!

Håper for deg at det løsner snart :Heartred

Jeg føler med deg :Heartred

Nå har du jo lest min reise, så har ingen gode erfaringer å dele med deg :sorry:
Nå har jeg hatt både utskrapning og hysteroskopi, så har erfart begge deler. Utskrapning foregår i narkose, så der var null stress. Hysteroskopien var heller ikke noe stress. Jeg fikk kun lokal bedøvelse i livmorhalsen, og merket ingenting. Litt ubehagelig selvsagt, men ingenting å grue seg for. Nå fikk de ikke fjernet noe hos meg, men antar at det ikke er merkbart uansett. Man har jo ikke nerver i livmor. Litt gøy å se hvordan det faktisk ser ut inni der!

Håper for deg at det løsner snart :Heartred
Takk for svar! :Heartpink

Var på sykehuset i dag, og siden det var mindre rester i livmor i dag enn for en uke siden, besluttet de å ikke ta hysteroskopi alikevel, og istedenfor ba meg om å vente på mensen. «Den renser nok ut alt eventuelt som skulle være igjen» sa de. Så ja. Da er jeg her da. Enda med positiv test. Ventende… :whacky011
Hjelpes.

Takk for svar! :Heartpink

Var på sykehuset i dag, og siden det var mindre rester i livmor i dag enn for en uke siden, besluttet de å ikke ta hysteroskopi alikevel, og istedenfor ba meg om å vente på mensen. «Den renser nok ut alt eventuelt som skulle være igjen» sa de. Så ja. Da er jeg her da. Enda med positiv test. Ventende… :whacky011
Hjelpes.
Det var den samme beskjeden jeg fikk i dag :bored: 8 uker og 2 dager siden utskrapning, hcg på 78. Men el er tydeligvis rett rund hjørnet!

Det var den samme beskjeden jeg fikk i dag :bored: 8 uker og 2 dager siden utskrapning, hcg på 78. Men el er tydeligvis rett rund hjørnet!
Hcg kan også slå ut på eggløsningstester. Har selv hatt flere runder med SA,MA inkludert utskarpninger og hysteroskopier.

Ah.. sykt at hcg’en enda sitter i så lenge hos enkelte. Denne venteperioden er virkelig tortur. :whacky011
Det vet jeg, men de så det på ul :shy:
Men så flott å høre at du snart får eggløsning! Jippi! :cheersDet betyr jo at ny graviditet kanskje og er rett rundt hjørnet og? :DKan jeg spørre hvordan de klarte å se på ultralyd at du snart skal få eggløsning?

Ah.. sykt at hcg’en enda sitter i så lenge hos enkelte. Denne venteperioden er virkelig tortur. :whacky011

Men så flott å høre at du snart får eggløsning! Jippi! :cheersDet betyr jo at ny graviditet kanskje og er rett rundt hjørnet og? :DKan jeg spørre hvordan de klarte å se på ultralyd at du snart skal få eggløsning?
Ja, ingen annen måte å beskrive det på! Helt forferdelig :banghead:

kanskje! Har et håp om å få til en 2026-baby, men er ikke optimistisk. Tenker at det må være noe galt:bag: lov å håpe ! :smiley-angelic001

De måler folikkelene, egget slippes når de når en viss størrelse:shy:

Ja, ingen annen måte å beskrive det på! Helt forferdelig :banghead:

kanskje! Har et håp om å få til en 2026-baby, men er ikke optimistisk. Tenker at det må være noe galt:bag: lov å håpe ! :smiley-angelic001

De måler folikkelene, egget slippes når de når en viss størrelse:shy:
Forstår deg godt, føler vi er i samme båt. :Heartpink Krysser fingrene for 2026-baby på oss begge! Vi har vel teknisk sett helt til Mars eller februar neste år. Det skal vi klare! :D

Åja, så interessant! Jeg lurer på om de nevnte noe om at folikklene mine og så litt større ut da jeg var på sykehuset sist uke, så da betyr det vel at egget kan slippes selv om det er hcg i systemet?

Forstår deg godt, føler vi er i samme båt. :Heartpink Krysser fingrene for 2026-baby på oss begge! Vi har vel teknisk sett helt til Mars eller februar neste år. Det skal vi klare! :D

Åja, så interessant! Jeg lurer på om de nevnte noe om at folikklene mine og så litt større ut da jeg var på sykehuset sist uke, så da betyr det vel at egget kan slippes selv om det er hcg i systemet?
Ja en kan ha EL selv om en har hcg i kroppen. Det kan faktisk øke sjansen for graviditet.

Det har vi :smiley-angelic001 :Heartred
Ja, egget kan slippes selv med hcg i blodet :gen014

Back
Topp