Rester etter spontanabort, redd for utskrapning

ranveigl

Forelsket i forumet
Har rester på 28 mm 10 uker etter abort. Jeg har ingen smerter, men blør enda etter en cytoteckur for en uke siden. Restene hadde blitt mindre og hcg går ned ( fredag var den på 15), men gynekologen vil likevel at jeg skal ta utskrapning i morgen! Jeg er livredd og trenger noen beroligende ord. Noen som har erfaring med å vente å se om kroppen ordner opp selv med tanke på restene? Eller vil jeg gjerne høre erfaring med utskrapning. Jeg har en irrasjonell frykt for narkose, i tillegg har jeg nå googlet altfor mye og funnet ut at gassemboli er en livstruende tilstand som kan oppstå ved utskrapning. Er livredd kjenner jeg.. fått lite info også. Vil gjerne høre mange erfaringer

Har rester på 28 mm 10 uker etter abort. Jeg har ingen smerter, men blør enda etter en cytoteckur for en uke siden. Restene hadde blitt mindre og hcg går ned ( fredag var den på 15), men gynekologen vil likevel at jeg skal ta utskrapning i morgen! Jeg er livredd og trenger noen beroligende ord. Noen som har erfaring med å vente å se om kroppen ordner opp selv med tanke på restene? Eller vil jeg gjerne høre erfaring med utskrapning. Jeg har en irrasjonell frykt for narkose, i tillegg har jeg nå googlet altfor mye og funnet ut at gassemboli er en livstruende tilstand som kan oppstå ved utskrapning. Er livredd kjenner jeg.. fått lite info også. Vil gjerne høre mange erfaringer
Jeg har bare positiv erfaring med utskrapning! Ingen smerter og var på beina igjen rett etter operasjonen!

Hadde en utskrapning etter et ektopisk svangerskap i fjor, hadde ingen plager i etterkant. Var i god form og på bena igjen veldig fort etterpå

Utskrapning gikk knirkefritt her. Oppe og gikk med en gang jeg våkna, ikke noe smerter etterpå.

Er det noen som vet om utskraping er det samme som hysteroskopi?

Jeg har gjort begge deler, men i full narkose. Personlig velger jeg heller utskraping enn medisinsk abort, men skjønner det kan være skummelt ❤️ utskraping kommer litt an på hvor mye sol er igjen og hvor lett det ligger tilgjengelig det som er igjen, kan hende det bare trengs å suges ut med vakum. Hysteroskopi hadde jeg for å evt fjerne noe de trodde var en polypp, mennden var blitt borte av seg selv, men de tok ds en biopsi. Så teknikkene er litt annerledes, men det foregår jo inne i livmor begge deler :)

Nei, det er ikke det samme, men prosedyren ligner. Hysterioskopi er med kamera for å se, utskrapning er med suger for å fjerne rester. Jeg har tatt hysteroskopi med lokalbedøvelse, og naturlig nok utskrapning I narkose.

Jeg hadde litt likt forløp som deg og var veldig redd for utskrapning men det gikk veldig fint. Etter 10 uker så burde kroppen har fikset opp i det selv. Lykke til, det kommer til å gå fint, kanskje du kan få noe beroligende?

Da cytotec ikke fungerte på meg ville heller ikke lege her vente og satte meg opp til utskraping to dager senere. Hadde utskraping pga rester på 3 cm. Fikk lokalbedøvelse og var våken hele tiden. Profesjonelle leger som hele veien betrygget meg. Var over etter 2-3 minutter, og kjente kun litt ubehag. Spottet litt rosa de første timene etterpå, ingen blødning. Hadde da gått med restene i mange uker, sånn som deg.

Jeg hadde positiv erfaring med utskrapning. Var raskt i god form etterpå. Medisinsk syns jeg var traumatisk i sammenligning..

Hadde MA for to uker siden , den andre i år . Er det sånn at du sjekker opp rester privat eller hvem kontakter du ? Første MA så blødde jeg en uke og ble gravid raskt , MA nå har jeg blødd 3 ganger så mye i 14 dager , første helgen kom det rene kattunger ut av høna :bag: Begge gangene var jeg 8 uker eller 8+2 og 8+1. går å føler på at det er noe mer der for det murrer i magen , men leser at det er normalt å blø og menssmerter og det er bare 2 % som får infeksjon eller ha utskraping . Her inne virker det som det er flere som får utskraping .

Hadde MA for to uker siden , den andre i år . Er det sånn at du sjekker opp rester privat eller hvem kontakter du ? Første MA så blødde jeg en uke og ble gravid raskt , MA nå har jeg blødd 3 ganger så mye i 14 dager , første helgen kom det rene kattunger ut av høna :bag: Begge gangene var jeg 8 uker eller 8+2 og 8+1. går å føler på at det er noe mer der for det murrer i magen , men leser at det er normalt å blø og menssmerter og det er bare 2 % som får infeksjon eller ha utskraping . Her inne virker det som det er flere som får utskraping .
Jeg får oppfølging på offentlig sykehus. Hadde positiv graviditetstest fortsatt etter 4-5 uker, men svak strek. Så de ba meg sjekke etter en uke igjen + måtte ta hcg. Fortsatt positiv etter 6 uker. Da måtte jeg ha undersøkelse og det ble påvist rester. De ville da ta utskrapning, men jeg ba om å få prøve en ny runde cytotec fordi jeg er latterlig redd narkose. Restene ble noe mindre, men har fortsatt. Ble syk forrige uke da jeg skulle fjerne det, men ble syk med feber og forkjølelse. Men skal inn nå til mandag og får heldigvis lokalbedøvelse!

Da cytotec ikke fungerte på meg ville heller ikke lege her vente og satte meg opp til utskraping to dager senere. Hadde utskraping pga rester på 3 cm. Fikk lokalbedøvelse og var våken hele tiden. Profesjonelle leger som hele veien betrygget meg. Var over etter 2-3 minutter, og kjente kun litt ubehag. Spottet litt rosa de første timene etterpå, ingen blødning. Hadde da gått med restene i mange uker, sånn som deg.
Takk for at du deler erfaring! Jeg har også fått mast meg til lokalbedøvelse. Får heller tåle litt ubehag, det er bedre for meg enn tanken på å bli lagt i narkose. Fikk du bare lokalbedøvelse rundt livmorhalsen, eller fikk du noe annet i tillegg?

Takk for at du deler erfaring! Jeg har også fått mast meg til lokalbedøvelse. Får heller tåle litt ubehag, det er bedre for meg enn tanken på å bli lagt i narkose. Fikk du bare lokalbedøvelse rundt livmorhalsen, eller fikk du noe annet i tillegg?
Fikk en stikkpille med smertestillende også som jeg måtte ta en stund i forveien. Ubehaget når de gikk inn gjennom livmorhalsen varte veldig kort, og jeg fikk se på skjermen etterpå at alt var ute. De tok ultralyd samtidig. Skal nevnes at dette ble gjort i utlandet. Følte veldig på team-arbeid da de hele tiden snakket til meg, ba meg puste rolig og forklarte at det snart var over, at jeg ville være helt ferdig etterpå. Spottet bare litt rosa etterpå, jeg hadde jo gått med de restene så lenge at det derfor ikke var noen blødning nesten å snakke om. Hadde bare litt mensmurringer den dagen, og så var jeg helt bra igjen. Fikk mensen halvannen uke etterpå og gikk rett i syklus. Så fint at du har fått gjennom det som er mest komfortabelt for deg. Lykke til!

Måtte selv på utskrapning da pillene ikke tok alt, jeg tok ny test ca 1 mnd etter aborten og den var fortsatt positiv. Legen mente det var ny graviditet, men ble sendt på ul for sikkerhetsskyld. Viste seg å
Være rester og fikk time til utskrapning noen dager senere. Kjente ingenting til restene. Hadde en SA 5 år senere, da kom alt ut uten problem, men var veldig obs på å sjekke at hcg nivået faktisk sank og ble borte.
Selve utskrapningen gikk for så vidt greit, men jeg våknet med smerter og kaldsvetting. Roet seg på noen timer og kjente lite etter det. Men jeg har en ekstremt overfølsom livmor, som nærmest hater å bli rørt samme opplevelse når jeg satt inn spiral, besvimte nesten og lå i fosterstilling i 3 dager. Måtte fjerne spiralen etter 1 år pga intense smerter.

Hadde en utskrapning etter et ektopisk svangerskap i fjor, hadde ingen plager i etterkant. Var i god form og på bena igjen veldig fort etterpå
Kan jeg spørre om det var i egglederen og hva slags symptomer du eventuelt hadde? Legen mistenker dette hos meg, og venter nå spent på svar og eventuell henvisning til ul.

Kan jeg spørre om det var i egglederen og hva slags symptomer du eventuelt hadde? Legen mistenker dette hos meg, og venter nå spent på svar og eventuell henvisning til ul.
Det var i høyre eggleder, hadde ingen symptomer men så det på tidlig ultralyd i uke 7/8. ( hadde ingen graviditetssymptomer i det hele tatt, bare positiv test og blodprøve). De fant ikke noe i livmor men fant det etterhvert i eggleder.. ble sendt rett på sykehuset. Hadde allerede da blod i buken og mistet egglederen..

Håper de finner ut av det fort :Heartred

Det var i høyre eggleder, hadde ingen symptomer men så det på tidlig ultralyd i uke 7/8. ( hadde ingen graviditetssymptomer i det hele tatt, bare positiv test og blodprøve). De fant ikke noe i livmor men fant det etterhvert i eggleder.. ble sendt rett på sykehuset. Hadde allerede da blod i buken og mistet egglederen..
Oii, det må ha vært en skummel opplevelse, og ikke minst så flaks at det ble funnet! Håper det gikk bra med deg i ettertid og at det ikke hadde for store konsekvenser. ❤️
Takk, foreløpig er det kun en mistanke mtp noe utslag på tester og smerter. Håpet er at det kun er cyste på eggstokken.

Oii, det må ha vært en skummel opplevelse, og ikke minst så flaks at det ble funnet! Håper det gikk bra med deg i ettertid og at det ikke hadde for store konsekvenser. ❤️
Takk, foreløpig er det kun en mistanke mtp noe utslag på tester og smerter. Håpet er at det kun er cyste på eggstokken.
Alt skjedde så fort så rakk egentlig ikke å prosessere hva som skjedde før jeg kom hjem igjen dagen etter.. ble veldig nummen mens det skjedde.. mange følelser i etterkant :Heartred vet du om du er gravid? Er det mistake om graviditet og cyste? Hvis de mistnker ektopisk og du har smerter burde de vel sjekke det veldig fort.

Back
Topp