Rester etter MA

mamlala

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Augustbarna2024
Jeg hadde en MA og begynte å blø uken etter det ble oppdaget.

Nå, to uker etter blødningen startet, fant de rester på UL. Diskuterer med legen om jeg skal ta tabletter eller gjøre utskraping med vakuum. Noen som har vært gjennom dette og kan dele erfaringer?

Ja, jeg har måtte til slutt ha utskrapning. Veldig rask prosedyre og det verste med det er narkosen...mye mer skånsomt enn timesvis med smerter fra cytotec....synes jeg da

Jeg tok en runde til med cytotek, kom ingenting ut.. så endte med utskrapning. Ser mange ber om utskrapning men jeg var redd for komplikasjoner. Men det gikk fint :)

Takk for svar! Her får jeg ikke narkose og det er begrenset med smertestillende, så det blir å velge mellom to vondter. Men ønsker å velge det som er mest effektivt for å bli ferdig med dette og bli klar for en ny runde.

Jeg har to behandlende leger som anbefaler hver sin behandling. Får se ila dagen hva vi kommer frem til.

Hvorfor ikke narkose?
Vi bor i Malawi, og det er veldig begrenset med steder som kan gjøre denne prosedyren. Det beste stedet har ikke operasjonsrom.

Men jeg har født to ganger tidligere, begge uten smertestillende (ene planlagt sånn da jeg fødte her under den verste corona-nedstengelsen). Så legen mener det skal gå fint med denne prosedyren.

Jeg har også fjernet rester uten narkose før. Det var helt grusomt. Mest fordi jeg ikke hadde noe kontroll. Har faktisk fått litt angst for gynstol etter det. Men, det var raskere enn cytotec da. Så det spørs litt. Jeg var helt uforberedt, de fant rester uten at det var grunnen til hysteoskopi. Dersom du er psykisk forberedt så er det kanskje lettere?

Jeg har også fjernet rester uten narkose før. Det var helt grusomt. Mest fordi jeg ikke hadde noe kontroll. Har faktisk fått litt angst for gynstol etter det. Men, det var raskere enn cytotec da. Så det spørs litt. Jeg var helt uforberedt, de fant rester uten at det var grunnen til hysteoskopi. Dersom du er psykisk forberedt så er det kanskje lettere?
Uff, det høres forferdelig ut!
Tror kanskje det er lettere om man er psykisk forberedt ja. Leste meg opp på mentale teknikker samt pusteteknikker til fødselen og tenker at det vil hjelpe her også.

De prøvde også og gjøre det på meg etter at kroppen ikke responderte på medisinsk abort. Det var grusomt!! Det var mer traumatisk enn alt det andre. Utskrapning i narkose ble det. Hadde aldri gjort det igjen i våken tilstand. Tenker om en ikke kan gjøre det i narkose ville jeg valgt medisinsk abort.

De prøvde også og gjøre det på meg etter at kroppen ikke responderte på medisinsk abort. Det var grusomt!! Det var mer traumatisk enn alt det andre. Utskrapning i narkose ble det. Hadde aldri gjort det igjen i våken tilstand. Tenker om en ikke kan gjøre det i narkose ville jeg valgt medisinsk abort.

Uff da, det hørtes ikke greit ut.

Jeg har fått tak i tabletter så prøver medisinene først. Håper det er nok.

Håper det går greit, lykke til :Heartbigred Skriv gjerne til meg i innboks om du trenger noen råd eller bare vil dele:Heartbigred

Lykke til ❤️ høres ut som et vanskelig valg. Jeg har også slitt med rester i noen uker etter medisinsk i uke 12.. måtte også ha utskraping først uten og deretter med narkose. Utrolig frustrerende å vente på at kroppen skal bli klar for nye forsøk og aldri bli ferdig med det som har vært. På tross av egne opplevelser med at tablettene ikke gjør jobben, så ville jeg kanskje forsøkt det i din situasjon. Håper det er nok for deg❤️

Lykke til, håper tabletter fungerer for deg. Veldig leit at du har en MA! Jeg prøvde medisinsk først ved påvist rester etter MA, dette var i Frankrike. Medisinsk fungerte ikke på meg, så det ble utskraping med lokalbedøvelse. En "god" opplevelse, ble veldig godt ivaretatt og det var fort overstått. Blødde ikke etterpå, bare litt rosa. En utrolig lettelse etter å ha slitt med småblødninger i halvannen måned etter MA'en på grunn av restene.

Takk for at dere deler opplevelsene deres :Heartred

Jeg tok 800 vaginalt i går, men det resulterte bare i litt kramper og litt blødning. Har nettopp tekstet legen så få se hva han sier.

Oppdatering: 3 doser med misoprostol hjalp ingenting så dro inn til utskraping i morges. De hadde gjort et unntak og fått tak i anestesi så hadde det i backup. Jeg forventet at det skulle gjøre skikkelig vondt men det gikk heldigvis bedre enn forventet. Hjalp nok å være forberedt (brukte gode puste- og avslappingsteknikker) og å vite at smertestillende var der hvis jeg trengte. De fikk ut vev som skal sendes til analyse. Så nå krysser vi fingrene for at det er klart for ny syklus neste måned.

Back
Topp