Renselsen

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Vannet gikk fredag og barnet ble forløst med keisersnitt lørdag. Siden da har jeg lurt på når den mye omtalte renselsen skal komme i gang. Jeg har aldri hatt særlig kraftige menstruasjonsblødninger, og har klart meg med å tømme menskoppen en gang til dagen; da jeg tok ut p-stav for et år siden, var det en teskje med blod de månedene før jeg ble gravid.

I den lille uken som har vært siden fødsel har det nesten ikke kommet noen ting, har byttet bind, men uten behov for det utover at jeg "skal". Vil gjerne høre erfaringer fra andre, om dette kan henge sammen med lite blødninger generelt eller annet?

Har ikke erfaring selv, men en familievenn som har to keisersnitt bak seg fikk ingen blødning overhode. Hun hadde svært uregelmessig mens, så det kan ha noe med det å gjøre

Jeg hadde hastekeisersnitt i sommer, og de sa at jeg blødde minimalt under forløsningen, og at man ofte ikke blødde så mye etterpå heller fordi de foretok en "utskraping" samtidig (de sa også at jeg ikke ville ha rester pga det, og det kan man ha etter vaginal fødsel). Første dagen følte jeg at blødde mye, men var da lenket i sengen. Måtte opp å stå og da rant det. Men etter det var det som en kraftig mens 2 dager og videre trengte jeg bare vanlige bind. Hadde holdt å bytte én gang i døgnet også, men jeg byttet mye oftere så klart av hygieniske årsaker.
Og jeg er en sånn som ved mensen blør MYE og i 7 dager totalt, så ble skikkelig overrasket.

Kan føye til at jeg hadde utskraping av rester etter en MA i 2020 der jeg ikke blødde etterpå. Bare litt rosa i et truseinnlegg 2 timer etter inngrepet. Det var alt.

Er du heldig er renselsen din raskt over. For meg varte den allikevel i nesten 10 uker med utflod og litt blod igjen da skorpa gikk. Men brukte da bare truseinnlegg i alle disse ukene ... Utrolig slitsomt :p

Takk for svar! Ja, stemmer det med at det rant, husker det nå som du skriver det. Det rant på lørdag og søndag morgen måtte jeg ha ny truse og alt, om jeg husker riktig, men i dag... Nesten ingenting, jo.

Obs at du kan få en større blødning igjen ca 10 dager etter fødsel når sårskorpen løsner :) etter det er det også vanlig med litt sånn rosa/gul/rar slimete utflod i ukene etterpå. Det er dèt opplegget som kan vare i typ 6-8 uker heller enn frisk blødning i hele denne perioden!
Gratulerer med baby - ble det litt før termin?

Vannet gikk fredag og barnet ble forløst med keisersnitt lørdag. Siden da har jeg lurt på når den mye omtalte renselsen skal komme i gang. Jeg har aldri hatt særlig kraftige menstruasjonsblødninger, og har klart meg med å tømme menskoppen en gang til dagen; da jeg tok ut p-stav for et år siden, var det en teskje med blod de månedene før jeg ble gravid.

I den lille uken som har vært siden fødsel har det nesten ikke kommet noen ting, har byttet bind, men uten behov for det utover at jeg "skal". Vil gjerne høre erfaringer fra andre, om dette kan henge sammen med lite blødninger generelt eller annet?
Jeg hadde to KS og kan ikke sammenligne med renselsen etter vanlig fødsel. Jeg tror man blør mindre og at det kommer mest i første dager men litt her og der i cirka 6uker.
Gratulerer med baby! Håper alt er bra med begge to!

Venninna mi tok pks og hu fortalte at de skraper og spyler hele livmorhulen, så der er det ikke mye greier som skal ut gitt ;) en av fordelene med KS :woot:

Blødde omtrent ingenting etter ks, kun litt de første par dager. Hadde også kort renselse etter vanlige fødsler (varte kun i overkant av en uke). Bruker å blø ganske normal ved menstruasjon.

Obs at du kan få en større blødning igjen ca 10 dager etter fødsel når sårskorpen løsner :) etter det er det også vanlig med litt sånn rosa/gul/rar slimete utflod i ukene etterpå. Det er dèt opplegget som kan vare i typ 6-8 uker heller enn frisk blødning i hele denne perioden!
Gratulerer med baby - ble det litt før termin?
Føler jeg her den utfloden nå :joyful: Ja, jordmor sa St det kan ta seg opp når Skorpen løsner, vi får se.

Ble fem uker før termin, ja…

Føler jeg her den utfloden nå :joyful: Ja, jordmor sa St det kan ta seg opp når Skorpen løsner, vi får se.

Ble fem uker før termin, ja…

Ja, jeg aner ikke hvor stor forskjellen er på sårskorpe med ks for da skraper man jo ut mye mer, mens ved vaginal så skal livmora få pressa ut alt selv. Men litt sår etter morkaken er det sikkert der uansett.

Håper dere kommer dere fort begge to :) ❤️ Kan bo være litt styr med mating osv i starten med lett prematur, eller gå helt fint. Vi hadde div oppstartsproblemer på amming og vekt og gulsott selv om det var innenfor termin.

Back
Topp