Renselse og prevensjon

Kverna

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg fikk min første baby for 4 uker siden. I dagene etter blødde jeg ikke så voldsomt mye, og slapp unna med å blø i ca 6-7 dager. På dag 11 kom det ny blødning, regner med dette er sårskorpen som løsnet. Denne blødningen varte i ca 7 dager, før den gradvis gikk over til brun utflod. Da begynte det å lukte litt annerledes av utfloden. Ikke noe stygg lukt, men annerledes. Er dette normalt? Har de siste dagene ikke merket noe til lukten. Merker renselsen begynner å bli ferdig nå.

Lurer også på når det er greit å starte på prevensjon igjen etter fødsel? Må jeg vente til hele renselsen er ferdig, og til jeg har fått mensen igjen på nytt? Eller kan jeg starte på igjen nå?

Takk for svar :)

Hei!

Denne blødningen høres normal ut. Ja det er anbefalt å starte med prevensjon før du får tilbake menstrasjon da det slippes et egg før menstruasjonen kommer. Dvs du er fertil før du får blødning, når det skjer vet en ikke. Hvordan prevensjon du bør starte på må du høre med din jordmor, lege eller helsesøster om. Det er ikke alle typer du kan benytte hvis du eks ammer. Spiral bør du vente noen uker til med da livmorveggen fortsatt er litt myk, evt minipillier kan du begynne med eller p stav. Du bør også få en etterkontroll av deg for å se at alt er normalt 6 uker etter fødsel.

Gratulerer så mye med den lille:)

Back
Topp