Rens av kattedo...

Anin

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei alle katte-glade gravide!!:-)
Frem til nå har samboer renset kattedoen, men idag tenkte jeg at jeg kunne gjøre dette.. Hvordan har dere forholdt dere til dette? Er det "farlig"? Jeg brukte ikke hansker... Håper ikke jeg har gjort noe jeg ikke burde ha gjort:-p

Jeg har måttet vaske/dusje kattene fri fra bæsj i hele bakenden da de endte opp med å få diaré begge to av våtfor - og gubben var selvsagt bortreist for en tid akkurat da og to hypre unger mens dette pågikk. Ikke hadde jeg hansker tilgjengelig heller, så det var jo herlig - NOT! Skal love deg jeg vasket hendene godt og smurte inn med antibakterielt. Var lettere nervøs for UL'en, men ifølge JM var alt i skjønneste orden, og hun mente det nok hadde gått helt bra og prøver ikke var nødvendig. samme sa lege. Jeg vet ikke jeg hva dere tenker om dette, jeg må bare tenker at det går bra. Ikke noe de kan gjøre før etter fødselen uansett etter hva jeg har forstått.

Uff da, det hørtes ikke gøy ut nei!! Bra at alt så fint ut på UL da, og at dem sa at det sikkert hadde gått bra:-) Jeg vet jo at man helst ikke skal, men gjorde det alikevel:-p Jeg er ikke så hysterisk på ting, men om det kan ha vært farlig, gjør jeg det ikke igjen...

Stort sett går det jo bra, men en skal helst bruke hansker og mundbind. Jeg har også måtte fjerne et par ganger men lar gubben ta det for det meste. Men jeg har badet de. Husk å spritet hendene etter på :)

Bruker helst hansker, ellers så er god håndhygiene nok. Regner ikke med du sleiker deg på hendene rett etterpå ;-) jeg bruker også håndsprit.

Hehe, nei har vasket meg godt, har ikke sprit liggende, må kjøpe det!!:-) Godt å se at det ikke bare er meg som "tøyer grensene" ;-)

Med nr 1. Fikk jeg beskjed om å holde meg unna dyr generelt. Denne gangen spurte legen om vi hadde katt som brukte kattedo, så at pus går ut på do. Så snakket vi ikke mer om det. Har en ny lege denne gangen. Så virker som at har man god hygiene og er varsom går det greit.

Trodde det med kattedoen var det man pustet inn?

Jeg og trodde man ikke skulle puste inn støvet fra kattedoen. Men om man er vant med katt er man visst litt mer "immun. Jeg er kjemoeforsiktig med katter nå, for jeg har ingen kontakt til vanlig.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Syns det er vanskelig jeg... vi har 3 katter og hund, alle er mye inne når det er dårlig vær... men bruker hansker og spriter henda ofte... har alltid hatt mye dyr, så burde være immun egentlig :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Tror nok det ble siste gang jeg renset kattedoen dette svangerskapet;-) Bedre å være forsiktig, enn at noe går galt!:-)

En skal ikke ha det i munn hverken støvet eller fra hendene. Så derfor jeg bruker både hansker og mundbind. Pluss at det gjør meg kvalm av lukta så greit med de munnbindene :)
Jeg lever med innekatter og katte do, så jeg er nok av de som er litt immune, men en skal uansett være kjempe forsiktig med avføring. Det kan føre til abort de første mnd og kan vel skade fosteret hele svangerskapet. Så gubben gjør nesten alt her.

Dere kan be legen deres teste via blodprøve om dere har hatt toxoplasma tidligere. Denne parasitten er i hovedsak alvorlig for gravide førstegangssmittede og har man katter er sjansen stor for at man har vært smittet tidligere.

Jeg kommenterte til legen at vi hadde katt! Hun sa at jeg skulle være forsiktig men ha i bakhodet at jeg kom fra gård, oppvokst med katter og hunder og garantert hadde hatt smitten som unge:-)

Takk for svar damer:-) Jeg har også vokst opp med dyr, så jeg tror nok kanskje jeg ikke er så mottakelig, men man kan jo aldri vite:-)

Back
Topp