Rens av brudekjole

lenemor

Forumet er livet
Jeg har som kjent (for de som gidder å huske det) solgt brudekjolen min for 1200 kroner. Nå ringte jeg renseriet og spurte hva det koster å rense den, og svaret var 950 kroner!!!! Det er jo helt sykt.

Anyway, sitter og leser litt om rens av brudekjoler på nettet, og ser at mange sier at de vasker dem i maskina, og at det er det mange renserier gjør også? Nå er jeg litt usikker på om jeg skal gjøre det jeg også, eller om jeg ikke tør? Hadde dere våget? (snakk om å vaske på finvask med milo eller nylonvask, ikke 90 grader kokvask da [8D])

Jeg betalte 1000 kr for å få min brudekjole renset. Den har mye tynt, florlett stoff utenpå så jeg hadde aldri tort å putte den i maskina eller håndvasket den selv. Det spørs jo selvsagt hvordan kjolen din er, men jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen.

Hva står det inne i kjolen?
Skal den tørresnset eller noe slik hadde jeg nok ikke turt det.

Det står faktisk sånn vaskesymbol med 40grader, og strykejern to prikker, ikke trommel... og så står det dry clean only under?! [&:]

Jeg hadde ikke vasket den i vaskemaskina.

Er den veldig skitten?
Kjolen som jeg hadde i btyllupet til søss skulle også renses,
men renseriet hadde ikke lyst å gjøre det pga. masse perler.
Så de sa jeg skulle skylle den opp i badekar, bøtte med biotex.
Jeg stappa den ned i et bøtte men biotex-vann, lot den ligge litt,
skylte den godt i dusjen og; voila! Den ble gullende rein [:D]
Men jeg turte ikke stryke den, så jeg leverte den så da strøyk den på renseriet.
Men mor til ei venninne strøyk den da venninna mi hadde brukt den.

står det noe på kjolen din om det da?

hmm ja da var det ikke så greit.
Tror jeg hadde renset den da.
Kjedelig hvis den blir ødelagt.

Hun som skal kjøpe kjolen kan ikke hun undersøke hvor mye det koster med rensing der hun bor?

Jeg renset toppen på kjole jeg har kjøpt å det kostet 250, for helle skulle de ha 800,- det var på jesheim

ORIGINAL: lenemor

Det står faktisk sånn vaskesymbol med 40grader, og strykejern to prikker, ikke trommel... og så står det dry clean only under?! [&:]

Vet du hva jeg hadde gjort da, da hadde jeg vaska den på ull program. (30 el. 40 grader) Og brukt Milo.. [;)] i.o.m at det står at du kan både vaske den og stryke den [:)]

Jeg har forresten en  penkjole, laget av sateng eller noe lignende (prisklasse 3-4 tusen i norge) og den vaska jeg på ullprogram og det gikk veldig fint og den kunne vaskes på 40 grader. 

Tror jeg skal gjøre det jeg - sjekket med et renseri på østlandet nå som er anbefalt av flere brudesalonger (sett dem nevnt på flere forum om brudekjoler) og som spesialiserer seg på brudekjoler, og de skulle ha 1500! Ettersom kjolen min er med halvlangt slep (som ikke kan tas av), den er hel (ikke delt skjørt og topp) og har perler, blir den dyr å rense

Jeg hadde vasket den i en balje først. Prøvd å skrubbe den der. Ellers hadde jeg nok slengt den på finvask i maskinen. Det går jo stort sett bra!!

ORIGINAL: monicabebe

Jeg hadde vasket den i en balje først. Prøvd å skrubbe den der. Ellers hadde jeg nok slengt den på finvask i maskinen. Det går jo stort sett bra!!

Det er det jeg tenker også - og om det går helt galt så synd, men greit... det er tross alt ikke noen krise heller (bortsett fra for bruden som gleder seg til å få den da, men hun har jo ikke betalt noe for den)

Back
Topp