Renovering og oppussing

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Hva angrer dere på at dere gjorde/ikke gjorde? Noe dere savner eller angrer på at dere satte inn?
Jeg vet noen ting jeg ikke vil ha, f.eks så kan jeg ikke fordra gipsvegger. Vi har det her, og selv med de spesialskruene, så siger rullegardinet til tider:shifty:

Jeg vil ikke ha høyglans hvitt kjøkken, er ikke helt i min smak med det (fint nok er det, men jeg vil ikke selv leve med det hver dag:p).

Så ja, jeg leker med ideer til det nye huset selv om det er langt frem i tid (mye å gjøre utendørs i første omgang). Men jeg vil finne ut hva jeg vil/kan tenke meg, hva som er lurt og ikke lurt osv. Gøy å planlegge litt :p

Vi bare drømmer litt da, men angående bad kunne vi tenkt oss dobbel vasker. Og en dusj stor nok for to.
Doble vasker på kjøkkenet, samt at kokeplatene ikke er rett over ovnen. I tillegg vil jeg ha ovnen i en høyde hvor jeg slipper å bøye meg for å ta ting ut.
Vil gjerne ha øy på kjøkkenet med dette. Også en ekstra vask til skylling av grønnsaker osv.
Men dette er jo kun drømmer, veldig lite er nok oppnåelig. Vi har ikke råd til å kjøpe hus enda.

Istedenfor at alle har klesskap på rommet sitt ville jeg laget et stort, felles walk in closet. Enklere for den som legger på plass tøy (meg).
Vi har spiskammers med ekstra kjøleskap og fryser men ville nok hatt et kjølerom om jeg skulle bygge en gang til.
Vi har dobbelvask på badet - men ikke på badet ved utgangen, der det pleier å være kø når tre stykker skal ut klokka 8... så ville heller hatt det på det badet.. eller begge da. Det kostet ikke så mye ekstra.

Ville hatt vaskerom, stort kjøkken ,smuleskuff
Så ville jeg hatt garderobeskap på alle rom

Vil endre masse, og om ca. 20-40 år blir vi nok fornøyde, da er det bare vedlikehold eller å flytte til leilighet som gjelder :p

Ikke ha åpent kjøkken! Ha en kontrast vegg, alt her er hvitt og tudor kaffefarget.

Når vi en dag har flyttet og Kjøpt enebolig skal bi ha stort bad med badekar og doble dusjer, eget treningsrom til hund, stort kjølig rom for lagring av fermentert mat m.m. Men det blir en stund til.

Ikke ha åpent kjøkken! Ha en kontrast vegg, alt her er hvitt og tudor kaffefarget.

Når vi en dag har flyttet og Kjøpt enebolig skal bi ha stort bad med badekar og doble dusjer, eget treningsrom til hund, stort kjølig rom for lagring av fermentert mat m.m. Men det blir en stund til.
Vi har åpent kjøkken nå, og kommer definitivt til å beholde planløsning ifht kjøkken på det "nye" huset (fra 50tallet):p liker muligheten for å stenge av mot stue :)
Det er et vanlig dusjkabinett der nå, men jeg har lyst på et slikt som vi har i dette huset (dusj med badekar, veldig greit å kunne stenge dørene når ungene er så viltre med spruting av vann:p)
Ah, mye ideer som er i omløp :p

Vi har renovert et hus. Jeg er fornøyd med de fleste løsningene, men i ettertid ser jeg at jeg ville endret på noe. Jeg ville satt inn større vinduer i stua da vi byttet dem, jeg ville satt inn en stor skyvedør i stedet for dobbeldøra vi har på verandaen og jeg ville ha lagt gulvvarme i hele 1.etasje før vi la gulv. Jeg ville nok også ofret et av de fem soverommene, slik at vi fikk walk in closet (det er jo fortsatt mulig å gjøre noe med)

Last edited:
Vi har åpent kjøkken nå, og kommer definitivt til å beholde planløsning ifht kjøkken på det "nye" huset (fra 50tallet):p liker muligheten for å stenge av mot stue :)
Det er et vanlig dusjkabinett der nå, men jeg har lyst på et slikt som vi har i dette huset (dusj med badekar, veldig greit å kunne stenge dørene når ungene er så viltre med spruting av vann:p)
Ah, mye ideer som er i omløp :p
dører med mulighet for å lukke kjøkken er også helt innafor, men per idag har vi helt åpen løsning og jegl iker det ikke. Vi lager veldig mye mat, og spesielt når jeg koker kraft som står på i tre døgn blir jeg lei :P

Vi har pusset opp siden vi kjøpte i 2014, å det er så enormt mye jeg helst skulle gjort annerledes men det er planløsninger og kostnader som begrenser hva som har blitt av løsninger rett og slett.

Drømmer om å bygge hus å da har jeg tenkt at jeg hadde ville forsøkt å få til følgende

1, stort vaskerom, med rikelig skap og benkeplass, god plass til oppbevaring av skittentøy og med plass til tørkeoppheng, ønsker i tillegg skittentøy sjakt fra hovedbad og ned til vaskerom:-) og vaskemaskiner opp i høyde, kunne også tenke med to kombi vask og tørk så man kan ta effektiv klesvask:-) med egen inngang i boligen, dette vaskerommet skulle også fungert som en grovgarderobe med tørk til klær og sko og oppbevaring av yttertøy/arb tøy.

2. Stort kjøkken med flere høyskap, øy og mye praktisk oppbevaring i skuff, ønsker å ha en tilknyttet matbod hvor man kan oppbevare overflødig tørrvarer, kjøkkenmaskiner som ikke er i daglig bruk + ekstra fryse/kjøleskap alt ettersom.

3, opphold/familierom, bod, vaskerom, bad,gang i første etasje og og alle soverom + tvstue,hovedbad i etasje oppe.

4. Savner å ha badekar + dusj med plass til to, 2 vasker og mer oppbevaring på badet.

Jeg angrer ikke på at vi gikk for gigantisk bad med både badekar og dusj. Spinndyrt, og vaskerommet ble mindre av det. Men åh så verdt det! Dobbel vask er også gull.

Angrer på at vi ikke fikk fiksa trappa til andreetasjen, dog hadde vi ikke rom for det i budsjettet.

Verandadøra er for smal når bare ene siden er åpen. Gikk oss hus forbi at det var den typen som ble kjøpt. Vi burde sjekka bedre (snekkerfirma som fikset). Den ser fin ut, men upraktisk.

Jeg angrer ikke på at vi gikk for gigantisk bad med både badekar og dusj. Spinndyrt, og vaskerommet ble mindre av det. Men åh så verdt det! Dobbel vask er også gull.

Angrer på at vi ikke fikk fiksa trappa til andreetasjen, dog hadde vi ikke rom for det i budsjettet.

Verandadøra er for smal når bare ene siden er åpen. Gikk oss hus forbi at det var den typen som ble kjøpt. Vi burde sjekka bedre (snekkerfirma som fikset). Den ser fin ut, men upraktisk.
Dere kan vel fikse trappa sånn etterhvert hvis dere ønsker? :)
For vår del er det ikke så nøye med dobbel vask, men jeg skal definitivt ikke ha en slik firkantet, flat vask som vi har her! Alt støv og rusk blir liggende i vasken. Den er fin, men fysj så upraktisk:p

Vi har pusset opp to leiligheter og et hus, og holder nå på å bygge nytt hus. I løpet av den tiden har vi funnet ut en del ting som passer/ikke passer for vår del.

-Ikke nødvendig med dobbelvask på badet (vi går aldri på badet samtidig så ingen behov for det).
-Speilskap over vask på bad istedetfor fancy moderne speil. (Mye mer praktisk for vår del).
-Ikke dusjkabinett, men dusj rett på flis, ikke baderomsplater.
-To bad, med dusj på begge, i tillegg til badekar på det ene.
-Stue/kjøkken i ett, likte virkelig ikke dører imellom.
-Ingen overskap på kjøkken, masse vinduer, høyskap og skuffer istedet.
-Ikke matt eller høyglans kjøkkenfronter, to stekovner (en kombi), minst 80 skap under vask til boss, kjøkkenøy uten koketopp eller vask men med sitteplasser (har med koketopp nå). Vask med bare et rom og uttrekkbar slange på blandebatteri.
-Walk-in closet i forbindelse med bad, ikke soverom, evt i tilknytning til soverom (klarte dessverre ikke få til walk-in i det nye huset, men måtte jo ofre noe).
-Varmt vann i utekran (koster bare noen tusen ekstra hvis man uansett skal gjøre om på noe).
-Liggende kledning, mye lettere å male og skifte ut bord hvis noen råtner.
-Trappebelysning (vi freser inn spor til ledlist på den nye trappen no).
-Stor yttergang med god oppbevaring.
-To ekstra soverom i tillegg til kjeller eller loftstue. 1 til kontor/trening og 1 til gjesterom.
-Ellers hadde jeg syns det hadde vært praktisk med direkte inngang fra terrasse (på bakkeplan) til stue/kjøkken, og egen inngang til vaskerom.

Tror en del ting er veldig individuelt, og de sier jo at man må bygge 4 ganger før man blir 100% fornøyd, pluss at behovene endrer jo seg ila livet og.

Har ikke kommet dit at vi angrer noe enda, for vi har gjort så lite. Men det er interessant å se hva andre er fornøyde med og mindre fornøyde med.

Jeg ønsker meg en bedre trapp (vår er så bratt), et litt mer praktisk kjøkken, et bad til, dele badet vi har i 2 (det er aaalt for stort, og vi får ikke utnyttet rommet i det hele tatt. Det er også tåpelig lagt opp, og ingenting gir mening), senke gulvet i kjelleren, lydisolere en vegg, en ny trapp til loftet, og så fikse en god del skjønnhetsfeil etter de forrige eierne. Det som nok er mest realistisk er et nytt kjøkken. Vi har ikke pengene til det, så jeg snuser litt på brukt kjøkken. Det finnes en del fint der ute, men det er ikke noe jeg vil forhaste meg med. Jeg ønsker meg også en større stue, men det skjer ikke.

Har ikke kommet dit at vi angrer noe enda, for vi har gjort så lite. Men det er interessant å se hva andre er fornøyde med og mindre fornøyde med.

Jeg ønsker meg en bedre trapp (vår er så bratt), et litt mer praktisk kjøkken, et bad til, dele badet vi har i 2 (det er aaalt for stort, og vi får ikke utnyttet rommet i det hele tatt. Det er også tåpelig lagt opp, og ingenting gir mening), senke gulvet i kjelleren, lydisolere en vegg, en ny trapp til loftet, og så fikse en god del skjønnhetsfeil etter de forrige eierne. Det som nok er mest realistisk er et nytt kjøkken. Vi har ikke pengene til det, så jeg snuser litt på brukt kjøkken. Det finnes en del fint der ute, men det er ikke noe jeg vil forhaste meg med. Jeg ønsker meg også en større stue, men det skjer ikke.
Jeg tar gjerne litt av badet ditt:smiley-angelic001 her er det så lite og trangt at vi sliter med å ha plass til potta til jentungen. :shifty:

og det er hovedbadet vårt:(

Jeg tar gjerne litt av badet ditt:smiley-angelic001 her er det så lite og trangt at vi sliter med å ha plass til potta til jentungen. :shifty:

og det er hovedbadet vårt:(

Kom og forsyn deg :D
Jeg har lyst til å dele vårt bad i to. Det er bygd opp slik at lite av veggplassen kan utnyttes, så da har vi masse plass midt i rommet, der vi ikke kan ha så mye pga plasseringer av dører og dusj. Jeg blir en tanke sprø :P

Ville sørget for kjøling til soverom og muligens også stue. Vi har en varmepumpe med motor på hver side av huset. De er montert med tanke på kjøling. Den ene til vårt soverom, den andre en kombi til barnesoverom og stue. Alltid 17 grader på soverommet. Fantastiske forhold for nattesøvn til store og små og nydelig inneklima på hete sommerdager.

Vi totalrenoverer hus nå, og jeg har mange tanker rundt dette :p

Mitt største råd er å ta seg god tid til å planlegge og tegne, tenke over løsninger og potensielle problemer i god tid før man må ha det spikret. Det er utrolig kjedelig å ha lagt alle rør, støpt gulv og ordnet når man innser at det kanskje ikke var de beste løsningene man endte opp med.

Ta ikke til takke med dårlige løsninger/ting du egentlig ikke vil - bare fordi du vil bli ferdig med prosjektet.

Tenk helhet.

Vi har forsøkt å tenke smart, ha gode løsninger som passer oss og slike ting. Men selv om vi brukte lang tid på å planlegge dette her har vi tatt en del enkle løsninger på slutten - ene og alene fordi vi har fått dårlig tid og bare vil bli ferdige. Byttet ut gipstak med panel da det er enklere å legge, man absolutt ikke er det jeg ønsker meg. I tillegg så la vi alle rør i huset før vi hadde virkelig tegnet kjøkken og bad. Så når vi da skulle bestille kjøkken ble det ikke så mye oppbevaringsplass som først planlagt da det ikke passet inn med der rørene stod (og det kan man jo dessverre ikke flytte så mye på).

Jeg er superfornøyd med løsningen vi har valgt på vaskerommet da, selv om det blir lite. Vi har fjøs, så det blir mange skitne klær og sko. Det har vi laget en egen gang til på andre siden av huset - men inngang til vaskerommet på. Helt supert! Selv om det gjorde vaskerommet mitt halvparten så stort som først tenkt og jeg mistet all oppbevaringsmuligheter der inne. Tror den gangen kommer til å bli høyt elsket og at vi aldri blir å angre på det ;)

Bod, bod, bod. Man MÅ ha en bod i huset. En plass hvor man kan gjemme en ekstra fryser/kjøleskap, alle vinterklærne på sommeren, alt av teltutstyr, duppeditter og ting som kanskje ikke har en plass å bo. Boden MÅ være praktisk ellers kan man bare droppe den :p

Kjøkkenet er kanskje det rommet man bruker mest tid på. Så bruk lang tid med planleggingen der mtp skuffer og skap. Glass i nærhet av vasken, bestikket i nærheten av oppvaskmaskinen, tallerkener i skuffer (verdens beste løsning, og jeg gråter nesten av å tenke på at jeg ikke fikk plass til det like vell). God nok benkeplass til å bake/lage mat på, søppelskap med mekanisk åpning (som vi GLEMTE å legge til i tegningen og dermed ikke fikk bestilt :dead:).

Aahhh.. ja. Det var litt :playful:

Vi totalrenoverer hus nå, og jeg har mange tanker rundt dette :p

Mitt største råd er å ta seg god tid til å planlegge og tegne, tenke over løsninger og potensielle problemer i god tid før man må ha det spikret. Det er utrolig kjedelig å ha lagt alle rør, støpt gulv og ordnet når man innser at det kanskje ikke var de beste løsningene man endte opp med.

Ta ikke til takke med dårlige løsninger/ting du egentlig ikke vil - bare fordi du vil bli ferdig med prosjektet.

Tenk helhet.

Vi har forsøkt å tenke smart, ha gode løsninger som passer oss og slike ting. Men selv om vi brukte lang tid på å planlegge dette her har vi tatt en del enkle løsninger på slutten - ene og alene fordi vi har fått dårlig tid og bare vil bli ferdige. Byttet ut gipstak med panel da det er enklere å legge, man absolutt ikke er det jeg ønsker meg. I tillegg så la vi alle rør i huset før vi hadde virkelig tegnet kjøkken og bad. Så når vi da skulle bestille kjøkken ble det ikke så mye oppbevaringsplass som først planlagt da det ikke passet inn med der rørene stod (og det kan man jo dessverre ikke flytte så mye på).

Jeg er superfornøyd med løsningen vi har valgt på vaskerommet da, selv om det blir lite. Vi har fjøs, så det blir mange skitne klær og sko. Det har vi laget en egen gang til på andre siden av huset - men inngang til vaskerommet på. Helt supert! Selv om det gjorde vaskerommet mitt halvparten så stort som først tenkt og jeg mistet all oppbevaringsmuligheter der inne. Tror den gangen kommer til å bli høyt elsket og at vi aldri blir å angre på det ;)

Bod, bod, bod. Man MÅ ha en bod i huset. En plass hvor man kan gjemme en ekstra fryser/kjøleskap, alle vinterklærne på sommeren, alt av teltutstyr, duppeditter og ting som kanskje ikke har en plass å bo. Boden MÅ være praktisk ellers kan man bare droppe den :p

Kjøkkenet er kanskje det rommet man bruker mest tid på. Så bruk lang tid med planleggingen der mtp skuffer og skap. Glass i nærhet av vasken, bestikket i nærheten av oppvaskmaskinen, tallerkener i skuffer (verdens beste løsning, og jeg gråter nesten av å tenke på at jeg ikke fikk plass til det like vell). God nok benkeplass til å bake/lage mat på, søppelskap med mekanisk åpning (som vi GLEMTE å legge til i tegningen og dermed ikke fikk bestilt :dead:).

Aahhh.. ja. Det var litt :playful:
Hvorfor foretrekker du tallerkner i skuff fremfor skap? :)
Jeg jobber i tillegg i hjemmetjenesten, så ser alle mulige type boliger (eldgamle hus og nymoderne leiligheter), så får litt tips og ideer bare der :p

Tror dere blir veldig fornøyd med en slik gang, ja! Jeg er oppvokst på gård og vi hadde en egen inngang der klær og slikt fra fjøsstell ble stående, tror det rommet var uvurderlig for foreldrene mine:hilarious:

Takk for gode tips! :happy:

Back
Topp