Vi totalrenoverer hus nå, og jeg har mange tanker rundt dette
Mitt største råd er å ta seg god tid til å planlegge og tegne, tenke over løsninger og potensielle problemer i god tid før man må ha det spikret. Det er utrolig kjedelig å ha lagt alle rør, støpt gulv og ordnet når man innser at det kanskje ikke var de beste løsningene man endte opp med.
Ta ikke til takke med dårlige løsninger/ting du egentlig ikke vil - bare fordi du vil bli ferdig med prosjektet.
Tenk helhet.
Vi har forsøkt å tenke smart, ha gode løsninger som passer oss og slike ting. Men selv om vi brukte lang tid på å planlegge dette her har vi tatt en del enkle løsninger på slutten - ene og alene fordi vi har fått dårlig tid og bare vil bli ferdige. Byttet ut gipstak med panel da det er enklere å legge, man absolutt ikke er det jeg ønsker meg. I tillegg så la vi alle rør i huset før vi hadde virkelig tegnet kjøkken og bad. Så når vi da skulle bestille kjøkken ble det ikke så mye oppbevaringsplass som først planlagt da det ikke passet inn med der rørene stod (og det kan man jo dessverre ikke flytte så mye på).
Jeg er superfornøyd med løsningen vi har valgt på vaskerommet da, selv om det blir lite. Vi har fjøs, så det blir mange skitne klær og sko. Det har vi laget en egen gang til på andre siden av huset - men inngang til vaskerommet på. Helt supert! Selv om det gjorde vaskerommet mitt halvparten så stort som først tenkt og jeg mistet all oppbevaringsmuligheter der inne. Tror den gangen kommer til å bli høyt elsket og at vi aldri blir å angre på det
Bod, bod, bod. Man MÅ ha en bod i huset. En plass hvor man kan gjemme en ekstra fryser/kjøleskap, alle vinterklærne på sommeren, alt av teltutstyr, duppeditter og ting som kanskje ikke har en plass å bo. Boden MÅ være praktisk ellers kan man bare droppe den
Kjøkkenet er kanskje det rommet man bruker mest tid på. Så bruk lang tid med planleggingen der mtp skuffer og skap. Glass i nærhet av vasken, bestikket i nærheten av oppvaskmaskinen, tallerkener i skuffer (verdens beste løsning, og jeg gråter nesten av å tenke på at jeg ikke fikk plass til det like vell). God nok benkeplass til å bake/lage mat på, søppelskap med mekanisk åpning (som vi GLEMTE å legge til i tegningen og dermed ikke fikk bestilt

).
Aahhh.. ja. Det var litt