rennende avføring

Guest
Min baby på 3 uker har hatt helt rennende avføring i flere dager nå. Virker som han har litt ubehag, men gråter lite. Trodde dette kom at han fikk for mye formelk (jeg byttet nok bryst litt for raskt når jeg ammet), og ammer nå litt annerledes. Selv om jeg endret på dette for flere dager siden er avføringn like vann-aktig i konsistensen (farge og lukt er om før, lukter kanskje litt mindre). Hva kan dette skyldes? Han har forresten en del utslett som jeg antar er hormonutslett i ansiktet. Takknemlig for svar!
 
Hei!
Det er helt vanlig at nyfødte har tynn og rennende avføring. Når barent bare får morsmelk, blir aldri avføring fast. Dette skyldes at morsmelk er svært lett fordøyelig og passerer fort gjennom mage-tarmsystemet. Faren for at babyen får for mye melk er liten. Gutten din vil slutte å suge og snu seg vekk fra brystet når han er mett. Det kan imidlertid være lurt å ta en liten pause mellom hvert bryst og gi sønnen din anledning til å rape før han tar fatt på neste pupp. Det at nyfødte får utslett i ansikt og på kroppen de første ukene etter fødselen er helt normalt, og skyldes i hovedsak, som du selv sier,- hormoner i mormelken.  Lykke til med babyen din og ha en fin spedbarnperiode! Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp