Renhold i barnehage

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Dere som jobber i barnehage, hvor fornøyde er dere med jobben renholderen gjør?

Hva er deres oppgaver i forhold til renhold som barnehageansatte?

Har litt erfaring fra privat barnehage. Der vasket vi ansatte. Gulv i spisesalen ble vasket to ganger om dagen. Resterende gulv 1 gang. Toalett/bad rett etter stengetid. Brukte mye sprit til desinfisering også. Vaske kjøkken. Vaske skuffer/skapfronter. Osvosv..

Vi vasker jo selv etter måltidene. Men de som vasker hos oss glemmer ofte en del av oppgavene. Noen ganger glemmer de å gå ut med bosset, andre ganger glemmer de å fylle på papir og såpe på beholderene vi har. da må vi gjøre selv. Litt kjedelig

Har som regel vært veldig misfornøyd. Nå har jeg tatt opplæringen av vaskehjelpen (en person, ikke firma) og nå er det greit.

Viktig å ha det ryddig slik at det er lett å vaske. Og så MÅ de støvsuge. Der jeg jobbet før gjorde de ikke det, bhgansatte måtte tørrmoppe og koste. Det holder ikke. Mye smuler og sand. Ikke bra å vaske på et gulv som ikke er støvsuget.

Synes generelt det er for lite vasking av skapdører, dørhåndtak osv

Har erfaring med både foreldredugnad som vasker det som ikke vaskes daglig/ukentlig. Eller at bhgpersonalet brukes til det i ferier da det er færre barn. Sommer, romjul osv...

Huff, et kapittel for seg... Det er ikke bra... Kan legge ut små "feller" for å se om de er der dagen etter, og det er de...

Ellers mopper vi og vasker stoler etter måltider, men en dag i uka skal hun som vasker vaske bord og stoler på hver avdeling grundig... Det skjer aldri..

Huff, et kapittel for seg... Det er ikke bra... Kan legge ut små "feller" for å se om de er der dagen etter, og det er de...

Ellers mopper vi og vasker stoler etter måltider, men en dag i uka skal hun som vasker vaske bord og stoler på hver avdeling grundig... Det skjer aldri..

Jobber vi i samme barnehage? :P
Samme problemet her. Hun som vasker gjør en helt elendig jobb og slik har det vært i flere år før jeg begynte å jobbe der. Jeg fatter ikke hvorfor det ikke får konsekvenser! Her på fredag tok en av de ansatte å vaske rundt doen med klor. Hun sprayet på gulvet og dro over med litt papir. Papiret var gulbrunt av tiss og bæsj! Og det var kl 10 på dagen. :o Hadde Mattilsynet kommet på besøk hadde vi sikkert blitt stengt på minuttet... Men bryr kommunen seg? Nope.
Tenk om vi skulle vært så slappe. "Nei, gidder ikke ta den bæsjebleia nå". Vi hadde mistet jobben.

Jobber vi i samme barnehage? :P
Samme problemet her. Hun som vasker gjør en helt elendig jobb og slik har det vært i flere år før jeg begynte å jobbe der. Jeg fatter ikke hvorfor det ikke får konsekvenser! Her på fredag tok en av de ansatte å vaske rundt doen med klor. Hun sprayet på gulvet og dro over med litt papir. Papiret var gulbrunt av tiss og bæsj! Og det var kl 10 på dagen. :o Hadde Mattilsynet kommet på besøk hadde vi sikkert blitt stengt på minuttet... Men bryr kommunen seg? Nope.
Tenk om vi skulle vært så slappe. "Nei, gidder ikke ta den bæsjebleia nå". Vi hadde mistet jobben.
Æsj, så ekkelt :-(

Det skal jeg jammen prøve hos oss også, rundt doen...

Ja vi hadde mistet jobben hvis vi ikke gjorde den...

Vi må bære ut søpla selv for vaskedamen tar ikke det, så mopper vi jo såklart etter måltid.
Hun flytter ikke på noe så om noe står på gulvet så vaskes det ikke under der

Alle er jo stort sett missfornøyd med renholdsperssonale i vår kommune. De har en arbeidsinnstruks som sier hva de skal og ikke skal. Tømme søppel/ vaske/støvsuge osv. Vi har ei vaskedame som er helt super. Hun gjør alt og mye mer enn hun skal. !! Vi vet vi er super heldige. Vi skal blandt annet vaske under bordene etter måltid, men hun ønsker så gjerne å gjøre disse tingene. Gris dere så vasker jeg sier hun... :)

Alle er jo stort sett missfornøyd med renholdsperssonale i vår kommune. De har en arbeidsinnstruks som sier hva de skal og ikke skal. Tømme søppel/ vaske/støvsuge osv. Vi har ei vaskedame som er helt super. Hun gjør alt og mye mer enn hun skal. !! Vi vet vi er super heldige. Vi skal blandt annet vaske under bordene etter måltid, men hun ønsker så gjerne å gjøre disse tingene. Gris dere så vasker jeg sier hun... :)

Heldig! Skulle ønske alle hadde like mye yrkesstolthet :/ Det virker som om renholdet er bare en jobb for å få penger som hun ikke gidder å gjøre skikkelig. Pengene kommer jo inn uansett...

Dere som klager og legger ut feller for renhold her, har dere snakket med den renholdern det gjelder?
Litt sjokkert faktisk over at det går an å legge ut slike "feller" for medarbeidere!
Når jeg kommer for å vaske et rom, så forventer jeg at rommet har en viss standard (som står skrevet i min arbeidsinstruks) før jeg setter i gang med renholdet. Jeg har også et tidsskjema å forholde meg til, å er rommene ekstra tilgriset, ja da er det ikke så lett å rekke alt jeg skal gjøre ila dagen.

Dere som klager og legger ut feller for renhold her, har dere snakket med den renholdern det gjelder?
Litt sjokkert faktisk over at det går an å legge ut slike "feller" for medarbeidere!
Når jeg kommer for å vaske et rom, så forventer jeg at rommet har en viss standard (som står skrevet i min arbeidsinstruks) før jeg setter i gang med renholdet. Jeg har også et tidsskjema å forholde meg til, å er rommene ekstra tilgriset, ja da er det ikke så lett å rekke alt jeg skal gjøre ila dagen.
Da det ble gjort der jeg jobbet før så fikk vaskeren mange advarsler før bi til slutt la ut feller

Det er tatt opp med kommunen, men ingenting skjer.
Fellene er for å se hva hun bryr seg om å gjøre, og det er fint lite, har vi funnet ut. Så det går fint an. ;)
Hun sa at hvis vi trakk stolene fra bordet på avdelinga så ble det lettere for henne å vaske under og så kunne hun skyve stolene inntil for å vaske under den også. Nå gidder hun ikke det engang...

Nå har vi tatt bilder for å dokumentere. Håper styreren sender de til kommunen slik at de får se selv hva vi tråkker i.

Last edited:
Ja det er tatt opp med alle renholdere vi har hatt faktisk...

Hjelper lite... Vi får tilbake at det er håpløst å vaske, for det ligger leker osv på gulvet. Den ene gangen visste jeg det ikke stemte, for jeg hadde ryddet absolutt alt, gulvet var helt blåst ;-)

Da burde det vært mulig å vaske bort flekkene som var på gulvet ;-)

Det er tatt opp med kommunen, men ingenting skjer.
Fellene er for å se hva hun bryr seg om å gjøre, og det er fint lite, har vi funnet ut. Så det går fint an. ;)
Hun sa at hvis vi trakk stolene fra bordet på avdelinga så ble det lettere for henne å vaske under og så kunne hun skyve stolene inntil for å vaske under den også. Nå gidder hun ikke det engang...

Nå har vi tatt bilder for å dokumentere. Håper styreren sender de til kommunen slik at de får se selv hva vi tråkker i.
Her blir stolene hevet opp fra gulvet, for å lette jobben for oss renholdere. Men jeg har ikke barnehage som arbeidsted da. Finnes vel folk som kommer på jobb bare for å heve lønna i alle yrker, har jeg erfart. Kanskje en klage fra foreldregruppa hadde hjulpet? Vil tro de reagerer på dårlig renhold når de leverer barna også.

Her blir stolene hevet opp fra gulvet, for å lette jobben for oss renholdere. Men jeg har ikke barnehage som arbeidsted da. Finnes vel folk som kommer på jobb bare for å heve lønna i alle yrker, har jeg erfart. Kanskje en klage fra foreldregruppa hadde hjulpet? Vil tro de reagerer på dårlig renhold når de leverer barna også.

Vi har satt stolene oppå bordet for det meste, men jeg syns det er uhygienisk og ikke minst dumt med tanke på det ergonomiske.

Vet ikke om foreldrene har fått det med seg, men vi har vurdert å ta det opp med foreldrene også, ja. Vi er tre mødre som jobber der med barn i samme barnehage.

I bhg Til barna mine har de egen fast vaskehjelp. Vasker gulvet hver morgen, stoler og bord. Og badene.

Lagt merke til at de ansatte også har rutiner - mopper gulv og vasker bord og stoler etter hvert måltid. Veldig rent der til enhver tid. Det er også sprit dispenser i hvert rom. Og må bruke skoposer. Engangskluter, og engangsliggeunderlag på stellerommet.

Jeg er selv renholder og jeg har selv vasket flere barnehager. Vi får en intruks av ledelsen som sier hva i skal rengjøre, det som ikke står på listen lar vi vær å ta. Dette blir alltid forhandlet mellom barnehagens ledelse og rengjøringsfirmaet. Vi skal som regel vaske gulv, vegger, wc etc. daglig vedlikehold er det som regel de ansatte i barnehagen som må ta selv.

Last edited by a moderator:
Back
Topp