Rengjøringsrutiner

frkfiolar

Flørter med forumet
Vi slet i utgangspunktet med å få til en grei rutine på vanlig rengjøring hjemme før vi fikk barn, men nå føler jeg det bare har sklidd helt ut. Derfor lurer jeg på hva dere andre gjør - er det flere «usminka sannhetshjem» hvor babyen blir en ålende støvsamler hvis hun ruller seg utenfor teppet sitt? [emoji23]

Og til dere som IKKE har det sånn hjemme: hvordan er deres rutiner på hverdagsrenhold? [emoji85] plukker gjerne opp tips!

Hilsen hun som helst bare rydder og vasker før besøk - men gjerne vil bli bittelitt flinkere [emoji849]
 
Jeg gjør mye med mini i bæreselen. Som støvsuging og mopping. Henger opp klær mens hun leker på gulvet. Vasker badet når hun bader. Rydder soverom mens hun leker i senga. Prøver å bli flinkere til å gjøre dette oftere slik jeg slipper skippertak
 
Jeg prøver å ha som regler å ta ting med engang, vi rydder opp etter frokost/middag osv når vi er ferdig.
Samboer vasker badet en gang i uken. Eller så er det mye likt som Annemor. :)
Vi har en elektrisk støvsuger som står på kjøkkenet, den er gull verdt! Der er det også en liten håndstøvsuger som du kan ta av for å støvsuge opp større smuler osv. Da trenger vi bare dra frem den store en gang i uken. :p
 
Før vi fikk mini var det rengjøring 1 gang i uka. Nå så gjør vi det oftere, siden vi har bikkje som røyter og en mini som liker å slikke på gulvet. Så vi har faste dager der vi gjør de ulike tingene. Hver dag så er det å ta oppvask og slikt, så når vi legger oss er benken og kummen helt rene, også har vi et par bord der det er typisk at ting samler seg, så da rydder vi det videre til riktig plass. ellerss så støvsuger vi og tørker støv og slikt på mandag, og tømmer all søppel inne siden søppelbilen kommer på tirsdag. På tirsdag vasker vi den fettsamleren i vifta over komfyren, og vasker i kjøleskapet. onsdag skriver vi handleliste og vvasker tøy og vasker på badet. torsdag er det ukeshandel, støvsuging og vaske gulv. fredag og lørdag er det ikke noe bortsett fra oppvask og vanlig rydding. søndag vaskes bad, tøy, tørketrommel, også skifter vi på sengene. nå går alt rundt, tar ikke mye tid hver dag og huset er rent nok for uanmeldt besøk. jeg gjør alt mens mini er i bæreselen eller leker på gulv/lekegrind/senga si osv. eller så gjør jeg litt mens jeg lager middag og samboern leker med mini.
 
Vi rydder opp hver dag, leker, kjøkkenet og «løse» deler..
Har vaskehjelp annen hver uke og det er verd HVER en krone!!!!!! Da er det gullende rent og jeg mopper iver gulvet lett den andre uken. Støvsuger gjerne annen hver/ tredje hver dag.
Vaskemaskinen går jevnt og trutt så det ikke hoper seg opp.
Prøver å ta litt mens mini er våken (enten ligger hun på gulvet ved meg eller sitter i bæreselen) ellers blir det gjort etter legging kl 19.
 
Rydder litt hele tiden. Rydder på kjøkkenet i forbindelse med måltider. Rydder litt k stua når hun leker/sover. Mår hun sover rydder jeg litt overalt. Setter på vaskemaskin. Støvsuger hver dag som oftest, da pleier hun å være i bæresjal. [emoji4] rydder også litt når mannen har kommet hjem, han pleier alltid ha en lekestund med henne på gulvet [emoji4][emoji1305]
 
Rydder hver dag og gjør småting. Støvsuger en eller to ganger i uka, men vasking blir dessverre ikke så ofte som det burde. Tar en sjau en gang i blant. Gubben vasker som regel gulvene og badet, og det er jeg veldig fornøyd med[emoji16]
 
Rengjøringen har sklidd skikkelig ut altså!! Prøver å holde stue og kjøkkengulv rent fordi mini er overalt og kan få tak i små rusk! Støvsuger flere ganger i uka og vasker gjerne 1-2 ganger også - det er jo rusk på gulvet en time etter jeg er ferdig! Det som har gjort det lettere her er at vi har gått til innkjøp av engangs våtmopper fra jif og har dem og vaskekosten lett tilgjengelig slik at deg bare er å dra over når det ser forferdelig ut! Koster litt, men absolutt verdt det!
Vi har en tung og irriterende støvsuger som er et styr å ta frem syns jeg, så vi var ute etter en sånn enkel håndstøvsuger å ønske oss til jul, men da kom vi over robotstøvsuger, så nå er det ønsket fra svigers og jeg vet vi får det! Det blir en ny hverdag!
Badet er en annen vise. Men viktigst der mini kravler rundt på gulvet, og det er jo på stua og kjøkkenet. Når det er sagt, må badet vaskes i dag for det er noen uker siste skikkelige vask der:wacky:
 
Back
Topp