Rengjøring av flasker

Skyller rett etter bruk (renser smådeler med piperenser), vasker i oppvaskmaskinen og koker i 10 min. Plukker de opp med kokt pølseklype og lufttørker på rent kjøkkenhåndkle. Setter deler sammen med renvaskede og spritede hender og oppbevarer det i en egen boks i skapet.

Vasket først for hånd m/zalo (evt i maskin) deretter i sterilisator. Sterilisatoren vasker ikke så ble fort ekkelt om flaskene ikke var helt rene først. Var nøye med å sterilisere frem til ca 3mnd. Deretter gradvis mindre. Nå er det kun smokkene som får seg en runde i sterilisatoren innimellom (mini er 6mnd nå).

Skyller rett etter bruk (renser smådeler med piperenser), vasker i oppvaskmaskinen og koker i 10 min. Plukker de opp med kokt pølseklype og lufttørker på rent kjøkkenhåndkle. Setter deler sammen med renvaskede og spritede hender og oppbevarer det i en egen boks i skapet.
Vasket først for hånd m/zalo (evt i maskin) deretter i sterilisator. Sterilisatoren vasker ikke så ble fort ekkelt om flaskene ikke var helt rene først. Var nøye med å sterilisere frem til ca 3mnd. Deretter gradvis mindre. Nå er det kun smokkene som får seg en runde i sterilisatoren innimellom (mini er 6mnd nå).

Hvor mange flasker har/hadde dere da?

Fullammet i utgangspunktet men hadde vel 6 flasker fra starten som jeg brukte til pumping, nedfrysing etc. Kjøpte større flasker når han ble rundt 3mnd og så var det en periode han ikke ville ha flaske og da kjøpte vi noen i andre merker fordi vi trodde det var grunnen. Og nå vil han ikke ha flaske lengre (kun kopp) og kan trygt si at vi har kjøpt altfor mange flasker!;)

Da han begynte å ta flaske (rundt 7 mnd), vasket vi flaskene med Zalo etter bruk, og kokte dem.
Nå er han 1 år, og vi vasker dem fremdeles med Zalo etter bruk, men koker dem ikke lenger, vi bare putter dem i oppvaskmaskina.
Det er viktig at man ikke fortsetter å ha ting sterilt for alltid. ;)

Last edited:
Skyldte flasken i kaldt vann deretter kokvarmt vann rett etter mat.
På kvelden vasket jeg med Zalo og børste før de gikk i oppvaskmaskinen, så kokte jeg dem da de kom ut :)
Grunnen til at jeg vasket dem med børste var for å være sikker på at jeg fikk vasket alle kriker og kroker, stoler ikke såååå mye på oppvaskmaskinen :P

Hvor mange flasker har/hadde dere da?
3 tror jeg når han var liten. Fullammet, men ga flaske med utpumpet melk i økedøgn hvis nødvendig og når jeg jobbet litt (1-2 flasker i uka). Ble mye vask og koking av pumpedeler også.

3 tror jeg når han var liten. Fullammet, men ga flaske med utpumpet melk i økedøgn hvis nødvendig og når jeg jobbet litt (1-2 flasker i uka). Ble mye vask og koking av pumpedeler også.

Okeii. Har 1 liten og 2 store flasker men hun får bare flaske. Må bytte ut den lille med en ny stor en når jeg får penger for den er straks forliten for mengde melk. Meen holder det å skylle i kaldt vann og så koke og evt vaske i zalo engang i blandt?

Okeii. Har 1 liten og 2 store flasker men hun får bare flaske. Må bytte ut den lille med en ny stor en når jeg får penger for den er straks forliten for mengde melk. Meen holder det å skylle i kaldt vann og så koke og evt vaske i zalo engang i blandt?
Nei du må vaske flaskene godt!

Hvis jeg kun ga flaske til babyen ville jeg hatt like mange flasker som jeg brukte ila et døgn. Da tar du vask og koking en gang i døgnet. Og kan klargjøre flasker med kokt vann også:)

Har du mottatt apotekpakker og pakke fra Rimi og rema100 osv? Noen av de kan inneholde flasker. Altså gratispakker med babyutstyr.

Hva jeg gjør? Skylder flaskene i skoldhett vann fra springen, og deretter kokes de eller steriliseres i mikro. De lufttørker på benken før jeg gjør dem klare til nye måltid.

Back
Topp