Reluks spiserør

Vaniljeisen

Elsker forumet
Dere med refluks barn...eller som kjenner noen eller som vet. Når babyen har refluks, er da alle dager lik, med like mye gulping hver dag omtrent, eller kan det variere? Vår lille tulle har vært på barneklinikken som mente hun har reflux, de har ikke tatt noen prøver, men har utelukket andre ting.
Men synes det er så mye som ikke stemmer, kan ikke forstå at det er reflux.
1. Hver dag er ulik, en dag gulper hun opp "halvparten" av det hun får i seg, andre dager er det så vidt hun gulper. SKulle tro at når en lukkemuskel er svak, så er den like svak hver dag og at det ikke skal være så stor forskjell??Men hun plages VELDIG hver dag. Veldig urolig og kaver masse. Får ikke sove på dagtid i det hele tatt.
2. Hun gulper aller mest i oppreist stilling, sprutgulper også.
3. Kan sprutgulpe opp til 3 timer etter et måltid,
4. Gulper 3 timer etter måltid kan være melk som er helt flytende og ufordøyd.
5. Rett etter måltid kan hun gulpe opp seig gammel melk(Det er vel kanskje normal, hva vet jeg)
6. Det er ikke det at hun får for mye mat heller. Her om natten pumpet jeg 160 ml og gav henne pupp etterpå. Da spydde hun som en gris.
7. Har også en del slimete gulper..(Er kanskje også normalt?)
8. Hun er til tider veldig tett og klør veldig i nesen. Vekker seg selv av at hun vrir hodet ned i madrassen. Er det fordi hun har gulp oppi nesen? Noen som vet?

Har så mye spørsmål og er så urolig for hva det egentlig er med henne. Hun plages så veldig hver dag at det gjør vondt langt inni hjertet.

Noen som kan si noe om sine erfaringer?? Blir veldig takknemlig for tilbakemeldinger.

Lukas har refluks. Legen hans sa at det er ikke alltid det de gulper kommer helt opp og ut, altså noen ganger når det bare halveis i spiserøret, andre ganger opp i halsen. At hun er plaget er ikke bare det at hun gulper, men at de blir sår i spiserøret akkurat som voksene som sliter med sure oppstøt, det kan gjøre vondt i brystet og i magen. Han har og melke allergi. At det kommer slim/gulp fra nesen er og helt vanlig. Har og kuttet ut melk til Lukas, melkealleri kan gi noen lign symptomer, og de kan og bli sår i spiserøret pga det etter en stund.Send meg en pm hvis du lurer på noe mer[:)]

dytter litt, vil gjerne ha flere tilbakemeldinger

Gutten min har refluks og gulpet ikke like mye hele tiden, men drev stadig og "drøvtygde", fant ikke roen, det kom ofte ikke opp, han var veldig plaget, fikk ikke sove, skrek mye og viste ofte tegn på kvalme. Da skrek han ikke, men kunne bare ligge å stirre tomt i veggen fra senga, men uten å få sove, var bare kvalm, liksom. Han fikk medisiner før han ble undersøkt da ventelisten for undersøkelse var lang og han var så plaget. Medisinene var redningen! Han ble senere undersøkt med 24t ph registrering som viste svak grad av refluks. Han går fortsatt på medisiner, har prøvd å kutte de ut, men han ble dårlig igjen med det samme. Må også nevnte at matlysten ikke er så stor hos han når han ikke går på med

Men er det ikke vanlig at barn med reflux også er plaget når magesekken er tom? At det da vil komme magesyre opp igjennom systemet, og at det er bra å ha litt mat i magen?
Lille jenta mi virker som hun blir mindre og mindre plaget etterhvert som magesekken tømmes, og kan da gjerne få sove litt. (Selv om det bare en 15-30 min så hjelper det nå litt på). Virker ikke som om hun da er plaget med sure oppstøt.
Hun går forresten også på medisin, Zantac, men kan ikke si jeg merker forskjell. Synes faktisk hun plages mer nå enn når vi var på sykehuset. På sykehuset spydde hun noe aldeles forferdelig. Hadde hun fortsatt på samme måte, hadde hun ikke gått opp i vekt. På sykehuset virker det som hun spydde opp igjen alt med en gang, begynte å hikke, og etter det var alt bra. Burde ikke hun fortsette å plages dersom det var reflux. Plagene går vel ikke over når de har "spydd" ferdig? Det er jo fortsatt mat og syre i magen som vil gå opp og ned i spiserøret. I journalen fra sykehuset står det at hun virket fornøyd osv. Og på sykehuset var hun faktisk fornøyd, når hun som sagt hadde spydd fra seg.
Syrenøytraliserende medisiner hjelper vel kun på å nøytralisere syren i magesekken og ikke på gulpingen? Det er iallefall sånn jeg har forstått det.
Juliette:
Hjalp medisinene gutten din så han ble mindre plaget? Hvordan ble han etter du startet på medisiner? I hvilken alder tok de ph registrering på han?

Vi har en gutt med reflux, som har drøvtygget og drøvtygget, sprutgulpet en del og vært MYE misfornøyd (finner aldri ro, skreket ekstremt mye etc) -har ph registrert han, han hadde påfallende mye refluks på dagtid, men denne var ikke sur, så har ikke fått medisiner.

Han har gulpet både i sittende og liggende stilling, gjerne flere timer etter måltidet (lekt, sovet)
Til slutt sluttet jeg å amme, og ga nan fra apoteket, og da ble det bedre...

Tror jeg ville tatt dette opp med fastlegen om jeg var deg ja. Dere har altså ikke fått sovet skikkelig på 1,5 år dere da? Huff det må vere fryktelig slitsom. Og ikke særlig kjekt for gutten din som plages sånn. Ta det opp med legen du, kan jo ikke fortsette slik heller..

Back
Topp