Religion og sånn.....

eplemos

Forumet er livet
Om noen dere kjenner dør. Og de skal begraves i kirke, går dere da selvom dere har en annen religion?
Og så lurer eg på, de som ikkje er kristen, begraves de på kirkegård?

Krig og fred og religionspolitikk og sånn? [8D][8D][:D]

Har ingen annen religion selv da, så jeg hadde gått i begravlese hvor det måtte være. Hva mener du med ikke kristen da? Uten religion, eller med en annen religion?

Kremeres man kan man jo "legges" hvor som helst f.eks.

Ja, det gjør jeg!
Men jeg er kristen (men ikke statskirke-kristen [8D])
De jeg kjenner som ikke er kristne, har alikevel blitt gravlagt på en kirkegård!

Selvfølgelig går jeg i begravelse (barnedåp, konfirmasjon og bryllup også for den del), selv om jeg ikke er troende.

Jeg går i begravelser jeg vil gå i (dersom jeg får lov), uansett hvilken religion avdøde måtte ha.

Jeg er kristen, så det er ikke ett spørsmål for meg, men jeg kunne godt ha gått i en muslimsk begravelse eller humanetisk. Jeg dør jo ikke av det.
Og jeg vet ikke om alle blir begravd på kirkegård. En del blir sikkert kremert, men jeg vet om en muslim som ligger på kirkekård [:D]

Er kristen selv men ville selvfølgelig gått i begravelse til noen eg kjente uansett om h*n var muslim, buddist, hinduist, humanetiker eller hva det måtte være. Handler for meg om en siste hilsen og respekt for den avdøde.

Før tror eg alle måtte begraves i kirkegård, men slik er det neppe lenger siden man f.eks kan spre aske omtrent hvor man vil.

Selvfølgeligt går eg i kirkå når folk bler begravd.

"Kirkegård" er et utdatert og ukorrekt ord; nå til dags heter det gravlund og er ikke viglset jord i tradisjonell forstand. Jeg har derfor ingen betenkeligheter med å la meg gravlegges på et slikt sted.

Det å gå i kirken for å hedre eller gjøre noen andre glad er heller ikke noe som jeg har problemer med. Det strider ikke imot noe prinsipp eller noen tro jeg har (eller mangler). Ved fadervår og salmer etc. så lar jeg være å synge med, og jeg ber selvsagt ikke, men ellers er jeg faktisk et sivilisert menneske som klarer å ta såpass hensyn til de rundt meg at det ikke koster meg noe å gå i kirka i slike ærend.

Jeg tilhører ingen religion, men går i begravelser det er naturlig for meg å gå i. Jeg er ikke kristen, men, kommer etter all sannsynligvis til å bli begravd på en kirkegård pga at her på bygda er det ikke alternative gravlunder.

Ja går i det ja!

Er selv utmeldt av den norske kirke! Når jeg dør blir jeg hevet på søppeldynga... Neida er jo ikke lov å begrave folk hvor som helst! Så alle blir vel begravd på gravplass. (eller er jeg helt på jorde her????)

På mange gravlunder/kirkegårder er det egne områder til andre religioner. Men mange muslimer vet jeg blir sendt tilbake til hjemlandet for å begraves der, men flere og flere blir gravlagt på norske kirkegårder/gravlunder.

Trodde forøvrig det var veldig strengt hvor asken kunne strøes etter en kremasjon?

Når det gjelder begravleser spiller det ingen rolle for meg hvilken religion det er snakk om. Jeg er ikke der av religiøse årsaker.

Er selv ateist.

Edit: det har forøvrig kommet et lovforslag om kreve at alle kirkegårder/gravplasser har områder tilpasset andre religioner, hvor vidt denne blir vedtatt er jeg usikker på.

ORIGINAL: Bare Kari

Jeg går i begravelser jeg vil gå i (dersom jeg får lov), uansett hvilken religion avdøde måtte ha.

Er det noen som kan nekte deg ?

Hi - Er ikke alle som går i kirka om dem ikke er kristen. Bestemor er humanetiker og velger og reise i barndåper og sånne ting, mens mange i forbundet hennes velger og ikke gjøre det..
Ang kirka, så trodde jeg alle blei begravd på gravplassen om dem ikke blei kremert... :p

ja jeg går i begravelsen uansett hvor den måtte være.

det er ikke lov å begrave noen i uvigslet jord i norge. desverre... alle begraves på kirkegårder/gravlunder.
det er strenge regler på å strø aske...mor min ønsker det, så må vel ta den kampen når den tid kommer[8D]

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

Krig og fred og religionspolitikk og sånn? [8D][8D][:D]

Har ingen annen religion selv da, så jeg hadde gått i begravlese hvor det måtte være. Hva mener du med ikke kristen da? Uten religion, eller med en annen religion?

Kremeres man kan man jo "legges" hvor som helst f.eks.

Alt utenom medlem av den norske statskirke. F.eks buddisme, jehova og sånn

Hvis du skal spre aske så må den det gjelder søke om dette før man dør! Så hvis fks en i familien din dør og vil ha asken spredd, men ikke har søkt om dette på forhånd så er det faktis ulovlig[:-]

Jeg er muslim, og går kun i begravelser til nærmeste familie, feks foreldrene mine, eller broren min, ingen andre. Jeg vil ikke ha noe med begravelsene deres å gjøre, så fremst de ikke skal begraves muslimsk, så det har min bror lovet at han skal ta seg av, bortsett fra det med mamma da, der har vi begge ett lite dilemma hehe for hun vil kremeres...

Klart jeg gjør det.Går jo ikke i kirken for min skyld,men for den avdøde.

ORIGINAL: eplemos

Om noen dere kjenner dør. Og de skal begraves i kirke, går dere da selvom dere har en annen religion?
Og så lurer eg på, de som ikkje er kristen, begraves de på kirkegård?

Hvis det er noen jeg kjenner så hadde jeg gått uansett religion tror jeg.

ORIGINAL: *Meya*

Jeg er muslim, og går kun i begravelser til nærmeste familie, feks foreldrene mine, eller broren min, ingen andre. Jeg vil ikke ha noe med begravelsene deres å gjøre, så fremst de ikke skal begraves muslimsk, så det har min bror lovet at han skal ta seg av, bortsett fra det med mamma da, der har vi begge ett lite dilemma hehe for hun vil kremeres...

Men hvorfor gjør du ikke det ?

Back
Topp