Rekvisisjon

IVA

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
I dag var jeg hos legen for å måle hcg, siden jeg hadde ex.u. operasjon for litt siden. Jeg fortalte han at jeg er gravid igjen, og han sendte en henvisning til gynekologisk for å ta en sjekk. Så sa han at jeg ikke trenger å måle hcg nå.

Så ringte de fra gynekologisk og sa at jeg må til legen i morgen og fredag for å måle hcg:facepalm:
Også skal jeg få svarene av legen, ringe de inn til gyn, også skal de vurdere om jeg trenger en sjekk/tul.

Jeg har ikke legetime i morgen, men de sa jeg kan ringe inn på forhånd, så lager de en rekvisisjon... Etter telefonsamtalen med gyn innså jeg at jeg egentlig ikke skjønner helt hva det vil si, og nå er telefontiden deres over.

Hvem skal jeg ringe på forhånd for å få rekvisisjon? Gyn eller fastlegen? Og kan jeg da bare stikke innom når det passer og ta blodprøven?

Ring fastlegekontoret i morgen tidlig og forklar hva de har bedt om. Fastlegen kan ordne blodprøver for deg da. :)

• Liker
Reactions: IVA
På mitt legekontor kan jeg bare troppe opp og få tatt en prøve.

Sniker fra oktober (og jobber på laboratorium). Rekvisisjonen (altså bestillingen på prøven) skal lages av den som skal ha svaret, så jeg vil tro det vil si legen din fra det du skriver [emoji4] så jeg vil tro du kan ringe i morgen tidlig til kontoret og fornlare hva gyn sa så lager de rekvisisjonen så når du kommer kan du ta prøven direkte i stedet for å vente på at legen lager rekvisisjon osv. De kan sikkert også svare på når det er lurt å komme. Om de analyserer det selv tar det nok maks 2-3 timer, så så lenge du ikke komme for sent på dagen kan du kanskje få svaret samme dag. Men om de sender prøven til et større laboratorium for analysering kan det være greit å få vite når på dagen de sender prøvene og evt. Komme en stund før de sender prøvene, hvis ikke vil prøvene bli stående til dagen etter før de blir sendt (i hvertfall hvis du vil ha svaret så fort som mulig) :) du får sikkert ikke svaret samme dag i så fall, men da ligger det gjerne klart til dagen etter. [emoji846]

• Liker
Reactions: IVA
Om du holder til i Oslo kan du ringe gyn og be han sende en elektronisk rekvisisjon til Furst, så drar du bare til et av Furst laboratoriene og tar den der.

Tusen takk for svar! Da ringer jeg legekontoret i morgen og forklarer saken :)

Back
Topp