Rekkefølge tenner

frkMina

Forumet er livet
Mailykke <3
VIP
❤Januarlykke 2022❤
Hvem rekkefølge er det bebisene deres får tenner i? :) Jeg føler at lillemann får i så rar rekkefølge :P Han fikk jo de 2 nede først, og så en tann oppe (den ved siden av fortanna) på venstre side, så fikk han fortanna på venstre side og nå holder fortanna på høyre side på å poppe ut :) Og det er vel egentlig ikke den "normale" rekkefølgen :P

Det er vanlig å få de to tennene nede foran, og så de to tennene oppe foran først.

Men aldri en regel uten unntak!!!

Det er vanlig å få de to tennene nede foran, og så de to tennene oppe foran først.

Men aldri en regel uten unntak!!!

Ja vet at de to nede kommer først :) Men så trodde jeg at det var de to tennene som er ved siden av fortennene føre fortennene kommer :P

Storebror fikk først de to fortennene nede og så de to fortennene oppe, tror det er vanlig, men lillebror nå har fått de to fortennene nede også har han fått den ved siden av fortanna på høyre side oppe og nå får han den på venstre side av fortanna oppe, men fortennene oppe nei de har vi ikke sett noe til! Så han ser ut som en liten vampyrbaby hihi!

Her kom det først to nede (3-4 mnd alder) og så kom det to oppe (7mnd) også ser vi to hjørnetenner som ikke er ute helt enda.

Mange som får tenner sent gitt :) Minste til barndoms venninen min fylte 1 år nå, og først da fikk henne sin første tann :)
Ja, det er så sykt forskjellig:-) Storesøster fikk første tann ca rundt disse tider.. Blir gøy å se om det er samme nå:-)

Så dere den babyen i vg som var født med heksetenner ?

De to midterste nede kom samtidig, nå er den til høyre for dem (for meg) på vei opp

Advarsel! Telefontasting, kan forekomme skrivefeil.

Vi er også tannløse enda. Storebror fikk første tann ca 8 mnd. Men her er det ikke noe som minner om tenner enda. Og det er helt greit. Hun gnager nok på meg med bare gommene.

Hæææ? Født med heksetenner? :O :O
Ja hun var født med to store tenner nede. I Norge er det visst vanlig å kalle det for "heksetenner". Aldri hørt det uttrykket før jeg leste det i vg selv. Men det er jo bare en baby som har fått to tenner i mors mage- og ikke noe hekseaktig altså :)

Så dere den babyen i vg som var født med heksetenner ?

Jeg såg det, og snuppa her har jo ingen tenner. Så den natten hadde jeg mareritt og drømte at når jeg skulle ta henne opp å amme henne var det full tanngard der ;-/

De nederste tannparene kommer først, deretter tilsvarende tannpar oppe, dvs to nede - to oppe - to nede - to oppe

Men variasjoner er slett ikke unormalt, og asymmetrisk frambrudd (at en kommer og den på andre siden lar vente på seg) er også ganske normalt. Tar det mer enn 1-2 mnd uten tegn til den andre kan man jo spørre tannlegen, men lite de finner ut av likevel. Og ikke er det noe å gjøre med det heller.

Bare husk å pusse fra første tann!

Trodde det var de to fortennene nede for så de fire oppe før de to neste nede kom,som var mest vanlig.
Du har helt rett, jeg blandet med permanente tenner :)

Her er min oversikt: (+/- 2-3 mnd, mer variasjon for jeksler)
Sentralt nede 8 mnd
Sentralt oppe 10 mnd
På siden oppe 11 mnd
På siden nede 13 mnd
Første jeksel 16 mnd
Hjørnetenner 19 mnd
Andre jeksel 27-29 mnd

Avvik i rekkefølge og symmetri må undersøkes med røntgen innen 4-6 mnd står her (har et kompendie fra barnetannpleie, kan ikke linke til kilde)

Last edited:
Back
Topp