Reker

turbogirl_01

Betatt av forumet
Kan man eller kan man ikke spiser reker når man er gravid? Noen sier ja, andre sier nei :) evt hva er så farlig med det? Reker er behandlet sjømat. De blir kokt med en gang de kommer opp av havet :) er det noe som kan gi meg en god forklaring, anent enn at det bare er sånn :) ?

Det er heilt trygt å ete reker :-D Før så var det mykje snakk om at pga faren for allergi så burde ein ikkje eta reker når ein amma. Mange blanda det med gravide.
Viss du lurer på noke du høyrer så sjekk ut marportalen.no. Det er dei einaste eg forholder meg til siden det er Norges offisielle retningslinjer og ikkje bare synsing frå ulike leger og jordmødre :-)

Helt trygt ja! :) Spiste når jeg amma og, ikke noe problem :)

Sushi, krabbe, blåskjell, reker er helt OK å spise. Du skal holde deg unna tunfisk, spekemat, og ikke-gjennomstekt kjøtt. That's it.

Kos deg i svangerskapet. Du er ikke i et fengsel. :)

Sushi, krabbe, blåskjell, reker er helt OK å spise. Du skal holde deg unna tunfisk, spekemat, og ikke-gjennomstekt kjøtt. That's it.

Når det gjelder krabbe trodde jeg det var slik at kjøttet i klørne + det hvite kjøttet i huset var ok, men at man skal holde seg unna det som ikke er hvitt. Og at det har å gjøre med hvor tungmetaller og andre miljøgifter har det med å lagres.
Når det er sagt: heg storkoser meg med skalldyr og fisk - nesten mer enn til vanlig. Digger at det er superbra mat for både magen og meg :)

Når det gjelder krabbe trodde jeg det var slik at kjøttet i klørne + det hvite kjøttet i huset var ok, men at man skal holde seg unna det som ikke er hvitt. Og at det har å gjøre med hvor tungmetaller og andre miljøgifter har det med å lagres.
Når det er sagt: heg storkoser meg med skalldyr og fisk - nesten mer enn til vanlig. Digger at det er superbra mat for både magen og meg :)
Hvis man bør i det hele tatt holde unna er noe i krabben, så er det "huset" i krabben. Huset betyr kroppen. Der har det liggi en "pose" som er giftig. Men dette gjelder alle personer, ikke bare gravide.

Jeg har spist krabbe hele livet og levd på sjøen. Er blitt en reser på dette! Hihi! Kos deg med deilig sjømat!

Hvis man bør i det hele tatt holde unna er noe i krabben, så er det "huset" i krabben. Huset betyr kroppen. Der har det liggi en "pose" som er giftig. Men dette gjelder alle personer, ikke bare gravide.

Jeg har spist krabbe hele livet og levd på sjøen. Er blitt en reser på dette! Hihi! Kos deg med deilig sjømat!
Deilig å lese :)
Og det er jo uansett klørne som er best, synes nå jeg ;)

Det stemmer :-) I følge matportalen så skal ikkje gravide spise innmaten (huset) til krabben. Men resten er det bare å nyte :-)

Legen min sa man ikke skulle spise masse blåskjell, men litt var ok. Husker ikke grunnen, men kan vel være at de kan være giftige.

*Venter #2 i januar 2014*

Legen min sa man ikke skulle spise masse blåskjell, men litt var ok. Husker ikke grunnen, men kan vel være at de kan være giftige.

Tull og tøys. Er de giftige, kan de ikke selges. De blir nøye gjennomgått før de selges. Og man kan se selv om de ikke er bra. Og giftige blåskjell er sjeldne her i Norge. Finnes nesten ikke.

Giftige Blåskjell finnes det en god del av i Norge, ofte det er varsel om å ikke spise blåskjell fra enkelte områder.
Her i Lofoten og vesterålen området er det Vesterålen vi skal holde oss unna blåskjell for øyeblikket.

Men det skal ikke selges giftige blåskjell i butikken, men noen plukker jo selv. vertfall her i Norland.

er ikke verre enn å inn å sjekke på matportalen.no , de varsler om slikt også:)

http://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/

dette var en kjempe side, men generell info ang mat til gravide :) jeg var ikke så veldig bekymret verken for krabber eller skjell, for dette klarer jeg å holde meg unna uten problemer :)

Årsaken til spørsmålet om reker var at jeg vill være på den sikre siden, siden vi var bedt bort på familie aften med reker :)
Reker er jo en av mine favoritter :)

Jeg er veldig fornøyd med at de endret rådet i forhold til reker for noen år siden. Jeg digger reker, noe av det beste jeg får, ihvertfall nå på sommeren. Vi har drømt om krabber og blåskjell en stund nå og, men ikke fått noe i teinene våre. Så bestemte oss for å kjøpe på torget. Det gjør jeg ikke igjen. Herretter blir det bare sjølfanget krabbe!. Heldigvis funker den gravide supernesen min utmerket, så i det kjøleskapsdøra ble åpnet, visste vi at det var noe merkelig med noe av sjømaten. Krabbene var skikkelig skjemt, så lurt å sjekke godt før vi putter i munnen. Gravid eller ikke :)

Tull og tøys. Er de giftige, kan de ikke selges. De blir nøye gjennomgått før de selges. Og man kan se selv om de ikke er bra. Og giftige blåskjell er sjeldne her i Norge. Finnes nesten ikke.

Tror ikke legen min er uvitende, så da må det ha vært en annen grunn. Men jeg har spist blåskjell i år altså, bare ikke en kilo :-)

Tror ikke legen min er uvitende, så da må det ha vært en annen grunn. Men jeg har spist blåskjell i år altså, bare ikke en kilo :)

Ikke uvitende. Kanskje bare litt i gamle rykter? :) Men du gjør absolutt som du vil, men jeg skal ikke holde tilbake på kosen forgjeves.

Kos deg uansett!

Back
Topp