Reker - kan gravide spise ferske reker?

M-40403993

Flørter med forumet
Hei,
Jeg klarer ikke å finne tydelig på om reker er greit å spise eller ikke. Fersk reker man spiser om sommeren med loff og majones - kan gravide spise dette? Takk på forhånd! :)

Hei,
Jeg klarer ikke å finne tydelig på om reker er greit å spise eller ikke. Fersk reker man spiser om sommeren med loff og majones - kan gravide spise dette? Takk på forhånd! :)
Alt som det ikke står at du IKKE bør spise, kan du spise. Finner du ikke info om det er det trygt.

Alt som det ikke står at du IKKE bør spise, kan du spise. Finner du ikke info om det er det trygt.
Takk for svar. Vær forsiktig med den formuleringen, for det gjelder absolutt ikke alt. Spekemat, myke oster, eksotiske fisker osv er varer som Helsenorge fraråder gravide, men som ikke merket "bør ikke spise av gravide" på pakningen.

Takk for svar. Vær forsiktig med den formuleringen, for det gjelder absolutt ikke alt. Spekemat, myke oster, eksotiske fisker osv er varer som Helsenorge fraråder gravide, men som ikke merket "bør ikke spise av gravide" på pakningen.

Tror nok også hun mente inne på matportalen. Står det ikke at gravide ikke skal spise det inne på matportalen, så er det noe du kan spise :)
Produsentene selv tar som hovedregel ikke ansvar for hvorvidt ulike grupper som feks gravide, personer med høyt blodtrykk, osv. bør eller ikke bør spise noe produktet deres.
Men reker kan du hvertfall fint spise, og sushi kan også spises av gravide (med unntak av tunfisk, og det står på matportalen for øvrig) :) ❤️

Jeg har spist reker i hele første trimester. Siden jeg ikke fant noe på det antok jeg at det var trygt. Har gått bra hittil ihvertfall.

Back
Topp