Reiste hjem med engang?

Klaramari

Glad i forumet
Er gravid med nr 1, og alltid vært helt klar på at jeg skal reise hjem med engang etter fødsel, eller etter de 6 obligatoriske timene man må være, så lenge det ikke er komplikasjoner med meg eller babyen.
Ser på det litt som en marterit måtte bli på barselhotell/sykehus i flere dager.
Er det noen som reist hjem med engang?? Erfaringer?, aldri hørt fra noen som faktisk reiste hjem samme dag.

Du må vel tilbake til sykehuset for å ta noen prøver på bebis? :) Ellers er det uproblematisk å reise hjem tidlig så lenge alt er bra.

Når jeg fødte for første gang satte jeg veldig pris på å kunne være der et par dager så jeg kom igang med amming. Det var i grunn hovedgrunnen til at jeg syntes det var ålreit å være på barsel. Og jeg opplevde det langt fra som et mareritt, men det er veldig individuelt :)

Vet det er noen her som har reist hjem samme dag :)

Jeg hadde aldri lært å amme hvis det ikke var for dagene på barsel og den uvurderlige hjelpen jeg fikk der. De som jobbet der var helt fantastiske. Jeg fikk ekstra dag pga skaden jeg fikk ved fødselen. Trengte jeg og pga veldig tung og hard fødsel.
Amming er superpraktisk og får også alt i kroppen til mor til å restituere seg raskere, er det beste for barnet og styrker immunforsvaret.

Ville absolutt blitt på barsel som førstegangs. Mye god info og opplæring.

Ingen ting i veien for at man ikke kan dra hjem om alt er som det skal. Men kan anbefale å være et par dager der. Det blir så mye nytt når det er første barnet, og man får så god veiledning og hjelp. :-)

Skal være lengst mulig når snuppa endelig vil ut :-p på barsel er det ingenting annet enn baby å tenke på (ikke husarbeid, matlaging ol) + at man får all den hjelp man trenger :-) ble tilbydd at barnepleierne så etter storesøster natta etter hun kom, så jeg fikk sovet ut etter lang og tung fødsel, men klarte meg uten det da siden hun å var sliten og ville sove :-)
Husker det dukket opp utrolig mange småting vi lurte på sist som vi ikke hadde tenkt på en gang, så var veldig gla vi fikk så mye og god hjelp :-)

Vil anbefale deg å bli, med mindre du ikke skal amme og har tatt deg av nyfødte før :-) rett og slett pga den roen og hjelpen :-) går sikkert helt fint hjemme også, men er så vondt å være usikker på alt mulig rart.... :-)

Var førstegangs. Man vet ikke hvordan kroppen er etter fødsel. Jeg er veldig fin og rask nå 10 dager etter, men akkurat etter fødsel var det vondt å gå, mye blod, surrete i hodet. Supert at man blir servert mat og at noen andre rydder søpla osv. Pluss at man kan ringe på hjelp dersom det trengs. Anbefaler å bli minst en natt :)

Med første mann hadde jeg planlagt keisersnitt så var på sykehuset i 3 dager.. Nå denne gangen ble det en vaginal fødsel, fødte 23:25 og reiste hjem ca kl 13 dagen etter:).. Måtte tilbake etter 2 dager for og ta prøver av frøkna:);)

Jeg dro hjem tidlig. Ikke så tidlig som 6 timer, men dro hjem dagen etter. Hadde et veldig lite hyggelig opphold på barsel grunnet underbemanning. Fikk ingen hjelp. Hadde jeg kunnet dratt hjem tidligere hadde jeg gjort det. Er førstegangs. Har et fantastisk tilbud i kommunen min der jordmor kommer på hjemmebesøk så følte meg trygg på å reise hjem. Vi måtte tilbake til kk for å ta ul av hoftene til lille, men ellers kunne jordmor ta de andre prøvene (følling, hørsel, veiing).

Du må vel tilbake til sykehuset for å ta noen prøver på bebis? :) Ellers er det uproblematisk å reise hjem tidlig så lenge alt er bra.

Når jeg fødte for første gang satte jeg veldig pris på å kunne være der et par dager så jeg kom igang med amming. Det var i grunn hovedgrunnen til at jeg syntes det var ålreit å være på barsel. Og jeg opplevde det langt fra som et mareritt, men det er veldig individuelt :)

Vet det er noen her som har reist hjem samme dag :)
Ja må nok tilbake men bor ikke all for langt unna så er verdt ekstra reisen :)

Skal være lengst mulig når snuppa endelig vil ut :p på barsel er det ingenting annet enn baby å tenke på (ikke husarbeid, matlaging ol) + at man får all den hjelp man trenger :) ble tilbydd at barnepleierne så etter storesøster natta etter hun kom, så jeg fikk sovet ut etter lang og tung fødsel, men klarte meg uten det da siden hun å var sliten og ville sove :)
Husker det dukket opp utrolig mange småting vi lurte på sist som vi ikke hadde tenkt på en gang, så var veldig gla vi fikk så mye og god hjelp :)

Vil anbefale deg å bli, med mindre du ikke skal amme og har tatt deg av nyfødte før :) rett og slett pga den roen og hjelpen :) går sikkert helt fint hjemme også, men er så vondt å være usikker på alt mulig rart.... :)
Er kanskje selvsikker dum men er veldig trygt på at jeg ikke vill være usikker og ha masse tusen små spørsmål :p

Er kanskje selvsikker dum men er veldig trygt på at jeg ikke vill være usikker og ha masse tusen små spørsmål :p

Kanskje se det litt ann? Altså ikke bestem deg før fødsel er vell overstått og du har baby I armene? Hadde aldri trodd jeg skulle bli hønemor og livredd for å gjøre noe galt, men sånn gikk det :-p regner med det blir bedre denne gangen da ;-)

For min del er barsel litt hotell. Men nå hadde jeg en utrolig fin opplevelse der sist, med overbemanning I romjula ;-) ble heller ikke mast unødvendig på, så var ganske rosenrødt for min del :-p

Jeg dro hjem tidlig. Ikke så tidlig som 6 timer, men dro hjem dagen etter. Hadde et veldig lite hyggelig opphold på barsel grunnet underbemanning. Fikk ingen hjelp. Hadde jeg kunnet dratt hjem tidligere hadde jeg gjort det. Er førstegangs. Har et fantastisk tilbud i kommunen min der jordmor kommer på hjemmebesøk så følte meg trygg på å reise hjem. Vi måtte tilbake til kk for å ta ul av hoftene til lille, men ellers kunne jordmor ta de andre prøvene (følling, hørsel, veiing).

Uff, så trist å høre Nienna!! Sånn skal det jo ikke være. Hos oss hadde de kjempegod kapasitet, var bare vår fødsel den dagen og de neste to dagene ingen. Vi fikk et tremannsrom som familierom siden det var så få som fødte. Vi hadde en jordmor og en barnepleier som hadde ansvaret for rommet vårt. Vi var så utrolig heldige og jeg visste det og.

Blir såå lei meg for å høre hvordan nedskjæringer, spinking og sparing går ut over fødselsomsorgen!!! Så fint å kunne få en god start med første barn.

Kjenner jeg blir irritert. Her er det fortsatt ting å ta tak i når det gjelder kvinnekamp! Skal vi finne oss i dette??!
Vil gi deg en trøsteklem, for det må ha vært en stor skuffelse for deg/dere.

Håper du fikk/får god støtte fra familie i det minste.

:Heartred

Jeg var førstegangs og ville også helst hjem med en gang, men pga litt lav fødselsvekt måtte vi ligge noen dager på barsel. Det var fint å få hjelp til å komme igang med ammingen selv om det var et sabla til ammemas HELE tiden og det kom nye barnepleiere på vakt og alle hadde sin egen måte å gjøre ting på. Jeg hadde nok slitt hjemme på egenhånd, så er egentlig glad jeg ble liggende noen dager. Når vi kom hjem gikk ammingen veldig bra.

Men neste gang! Hvis fødselen går bra og alt er ok med oss, da skal jeg hjem så snart det lar seg gjøre :)

Jeg har storkost meg på barsel to av tre ganger. Deilig med ro, og ingen ting annet å tenke på enn den nye babyen :) De kommer med mat, passer baby mens man dusjer, hjelper med amming, kommer med smertestillende om man trenger det (har fått pga etterrier de to siste gangene). Helt topp!

Den ene gangen var det ikke så stas, for da lå jeg på dobbeltrom med ei som snakket i mobilen på natten, rapet, smattet og feis i ett kjør, og hadde besøk av 7-8 stk om gangen. Trodde jeg skulle bli gal! Men da måtte jeg være der pga akutt ks, baby født på 36 + 0, og vektnedgang på baby. Skikkelig crap, rett og slett!

Uff, så trist å høre Nienna!! Sånn skal det jo ikke være. Hos oss hadde de kjempegod kapasitet, var bare vår fødsel den dagen og de neste to dagene ingen. Vi fikk et tremannsrom som familierom siden det var så få som fødte. Vi hadde en jordmor og en barnepleier som hadde ansvaret for rommet vårt. Vi var så utrolig heldige og jeg visste det og.

Blir såå lei meg for å høre hvordan nedskjæringer, spinking og sparing går ut over fødselsomsorgen!!! Så fint å kunne få en god start med første barn.

Kjenner jeg blir irritert. Her er det fortsatt ting å ta tak i når det gjelder kvinnekamp! Skal vi finne oss i dette??!
Vil gi deg en trøsteklem, for det må ha vært en stor skuffelse for deg/dere.

Håper du fikk/får god støtte fra familie i det minste.

:Heartred
Ja, det var et trist og egentlig helt tragisk opphold. Var godt å komme hjem. Men jeg var forberedt på det. De har jo kuttet 19 årsverk og stenger en hel avdeling hver helg. Jeg fødte jo selvfølgelig en helg og fikk virkelig oppleve kaoset det medfører. Fullstendig kritikkverdig at man kan holde på sånn. Både for fødekvinner og for de ansatte som jobber under et enormt press. De vil jo så gjerne hjelpe, men det finnes ikke kapasitet til det. Jeg har tenkt å sende klage og håper at flere gjør det samme.

Takk for fine ord :) i min kommune er vi imidlertid fantastisk heldige som får tilbud om jordmor hjem. Jeg fikk masse hjelp av jordmor her hjemme og er ufattelig takknemlig for det. Hadde aldri fått til ammingen uten den hjelpen.

Ingen problem å reise heim samme dag om formen tillata det, men vanskelig å planlegge slikt på forhånd. :-) Eg hadde gjort det om eg kunne, syns sjukehus er pyton. Dei fleste setter stor pris på all hjelpa på barsel, men eg er en av dei som berre vil komme meg heim og begynne den nye tilværelsen i kjente omgivelser :-)
Venninna mi fødte på morgenen og kom å henta storebrødrene i barnehagen samme ettermiddag. Måtte inn igjen for en kontroll, men ellers var det null stress for ho iallefall. Men då hadde ho tross alt gjort det to ganga før. :-)

Vi var på sykehuset i 5 dager og er veldig glad for det.. Fikk riktig nok tvillinger så ble jo litt ekstra å sette seg inn i for en førstegangs..
Men er glad for all hjelpen jeg fikk.

Back
Topp