Reisevaksiner?

FrøkenHelstUte

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Hei! :smiley-bounce012

Er det flere her som planlegger å reise til utlandet under graviditeten?
Har dere vurdert å ta reisevaksiner slik som:
- Hepatitt A
- Hepatitt B
- Tyfoidvaksine
- Difteri/stivkrampe/kikhoste/poliomyelitt

Noen som har erfaringer eller vært borti dette tidligere?

Gode råd og synspunkter tas i mot med stor takk! Jeg er helt forvirret over motstridende anbefalinger...

Mine tanker:
For det første avhenger det jo om det er lenge siden du har tatt vaksiner og om det er nødvendig at du fyller på.

Er du dekket, kan du vel reise i vei.

Er det nødvendig med påfyll, ville jeg ikke reist et sted uten og ha tatt de. Da ville jeg heller planlagt reise til et sted du kan dra uten nye vaksiner/sjekket om det er trygt å fylle på vaksiner mens gravid.

Generelt ville jeg brukt nettsider som helsenorge og Folkehelseinstituttet for å finne trygge råd. Og fastlegen din:)

Mine tanker:
For det første avhenger det jo om det er lenge siden du har tatt vaksiner og om det er nødvendig at du fyller på.

Er du dekket, kan du vel reise i vei.

Er det nødvendig med påfyll, ville jeg ikke reist et sted uten og ha tatt de. Da ville jeg heller planlagt reise til et sted du kan dra uten nye vaksiner/sjekket om det er trygt å fylle på vaksiner mens gravid.

Generelt ville jeg brukt nettsider som helsenorge og Folkehelseinstituttet for å finne trygge råd. Og fastlegen din:)

Takk for fornuftige tanker! :)
Jeg har ikke tatt noen vaksiner siden jeg var barn, alltid tenkt at det sikkert går fint uten.
Reisen ble bestilt og betalt en god stund før jeg ble gravid, så den er spikret...

Jeg har lest på Folkehelseinstituttet sine sider og vært i kontakt med vaksinasjonskontoret der jeg bor. Er fra de stedene jeg har fått motstridende info... Sist nevnte vil ikke vaksinere uten å fått en bekreftelse fra legen min, men føler meg usikker på hvor mye han kan og vet om dette (skal dit på torsdag). Til syvende og sist er det jo jeg som må ta den endelige beslutningen virker det som. Er jo gjort like forskning på området og ingenting viker "sikkert"....

Reisen går til turistområder i Mellom-Amerika og jeg skal være borte i 5 uker.

Hadde kontaktet Folkehelseinstituttet og bedt dem gi deg konkret tilbakemelding på om du bør/ikke bør ta vaksinene. Evt kan du be de henvise deg til de du skal spørre om dette.

Høres forresten ut som en fantastisk reise!

Hadde kontaktet Folkehelseinstituttet og bedt dem gi deg konkret tilbakemelding på om du bør/ikke bør ta vaksinene. Evt kan du be de henvise deg til de du skal spørre om dette.

Høres forresten ut som en fantastisk reise!

Takk for det! Håper og tror det blir en veldig bra tur ja!
Bare finne løsningen på disse frustrasjonene....
Skal som sagt til legen på torsdag så tenkte vente og høre hva han har å si.

Hadde håpet at noen her har vært i samme situasjon eller har erfaringer rundt dette. ;)

Jeg skulle egentlig til Afrika i fem uker over nyttår. Jeg kommer ikke til å dra, og har blitt sterkt frarådet fra å dra av legen min. Nå hadde jeg planer om å dra til et "eksotisk" land og det er noen sprøyter og tabletter (malaria) som jeg ikke kan ta siden jeg er gravid.
Men det er vanskelig å velge hva som er "riktig" å gjøre, spesielt når du får forskjellige beskjeder. Jeg tenker at du må tenke litt over hva du er komfortabel med. Kan jo hende du får igjen pengene av forsikringsselskapet hvis du ikke drar?

g skulle egentlig til Afrika i fem uker over nyttår. Jeg kommer ikke til å dra, og har blitt sterkt frarådet fra å dra av legen min. Nå hadde jeg planer om å dra til et "eksotisk" land og det er noen sprøyter og tabletter (malaria) som jeg ikke kan ta siden jeg er gravid.
Men det er vanskelig å velge hva som er "riktig" å gjøre, spesielt når du får forskjellige beskjeder. Jeg tenker at du må tenke litt over hva du er komfortabel med. Kan jo hende du får igjen pengene av forsikringsselskapet hvis du ikke drar?

Heldigvis er det ikke malaria dit jeg skal.
Men har lest at man kan få dengufeber av myggstikk der. Det er vel ille det også, men på langt nær så ille som malaria.

Hva var det du ble anbefalt å ikke ta, bort sett fra malaria medisin?

Heldigvis er det ikke malaria dit jeg skal.
Men har lest at man kan få dengufeber av myggstikk der. Det er vel ille det også, men på langt nær så ille som malaria.

Hva var det du ble anbefalt å ikke ta, bort sett fra malaria medisin?

Jeg ble egentlig anbefalt å ikke dra dit generelt, ikke bare med tanke på vaksinene, men også med tanke på helsehjelp man evt kan få der. Jeg skulle ikke på en ferie-ferie, men jeg skulle vært helt oppi lokalbefolkningen. For min del så er vel det farligste at jeg ikke kan ta malariatablettene. Det er mye malaria der i tillegg til at gravide er ekstra utsatt for å få det. Jeg kunne heller ikke tatt gulfebervaksine, og det er ikke anbefalt for gravide å ta hepatitt a-vaksinen.

Jeg ble egentlig anbefalt å ikke dra dit generelt, ikke bare med tanke på vaksinene, men også med tanke på helsehjelp man evt kan få der. Jeg skulle ikke på en ferie-ferie, men jeg skulle vært helt oppi lokalbefolkningen. For min del så er vel det farligste at jeg ikke kan ta malariatablettene. Det er mye malaria der i tillegg til at gravide er ekstra utsatt for å få det. Jeg kunne heller ikke tatt gulfebervaksine, og det er ikke anbefalt for gravide å ta hepatitt a-vaksinen.

Sukk... var hos legen i går og ble om mulig enda mer frustrert og usikker. Legen ønsket ikke å uttale seg mer enn hva som er nasjonale råd (forståelig). Så nå står jeg fast mellom et vaksinasjonskontor som ikke vil vaksinere uten bekreftelse fra lege og en lege som ikke vil gi bekreftelse. Flott!!! :shifty:
Så jeg er nå super usikker på hva jeg selv ønsker rundt vaksinering... Føler den nærmeste løsningen nå er å ikke reise! Sukk!:(:sorry::cool:

Back
Topp