Reiser til Rhodos i morgen

Mimmii

Andre møte med forumet
Er gravid i uke 7 og reiser til Rhodos i morgen. Noen som har erfaring å reise som gravid til syden. Har aldri vært gravid før, så er redd for å gjøre noe feil.

Jogger mye hjemme og tenker å ta noen tidlige løpe turer der nede også.

Tenker også på om det går fint å ligge i sola?

Noe spesielt jeg må huske på?

Ja det er greit at kjøtt er stekt godt, isbiter er ikke alltid så lurt å bruke. Kjøp vann fra flaske. Les anbefalinger om kosthold for gravide

Er gravid i uke 7 og reiser til Rhodos i morgen. Noen som har erfaring å reise som gravid til syden. Har aldri vært gravid før, så er redd for å gjøre noe feil.

Jogger mye hjemme og tenker å ta noen tidlige løpe turer der nede også.

Tenker også på om det går fint å ligge i sola?

Noe spesielt jeg må huske på?
Jeg fikk beskjed av jordmor i forrige svangerskap at jogging og ridning er aktiviteter gravide bør unngå, pga en litt økt fare for SA av de kraftige nedslagbevegelelsene man får i livmora. Kanskje heller ta deg noen raske gåturer? Pass ellers på å drikke masse vann så ikke du blir dehydrert eller svimmel, vær obs på matvarer du spiser, ligg unna varm hotellfrokost under varmelamper og uvaska salat. God tur!

Det aller meste går helt fint så lenge formen din tillater det

Ang mat så vil alltid "stekt, kokt eller skrelt" være helt safe, om vannet i springen der dere skal være er trygt å drikke vil også uskrelt/ukokt (salat f.eks) være trygt.
Spesielt obs på melkeprodukter som is, mousse som er lett bedervelig. Dvs se an hvor du spiser det og gjør en vurdering av om du tror de har oppbevart og lagt det på en trygg måte.

Jeg fikk beskjed av jordmor i forrige svangerskap at jogging og ridning er aktiviteter gravide bør unngå, pga en litt økt fare for SA av de kraftige nedslagbevegelelsene man får i livmora. Kanskje heller ta deg noen raske gåturer? Pass ellers på å drikke masse vann så ikke du blir dehydrert eller svimmel, vær obs på matvarer du spiser, ligg unna varm hotellfrokost under varmelamper og uvaska salat. God tur!
Må ha vært en grunn til at hun frarådet jogging og ridning?

Men jogging frarådes ikke friske gravide. Fysisk aktivitet er bare bra. Ridning vet jeg ikke, men kjenner flere hesteeiere som har ridd daglig de første månedene.
Jeg fikk iallefall den beskjeden av jm ved forrige graviditet, så jeg valgte å gå over til raske gåturer isteden. Kommer ikke til å jogge denne gangen heller, det kan jeg klare meg noen mnd uten.

Unngå jogging i svangerskapet? Det har jeg aldri hørt og det høres veldig rart ut.. Hvis du ikke er vant med å jogge og er i dårlig form, så skjønner jeg det. Jeg har drevet aktivt med løping i flere år og er med i konkuranser osv. Har bare hørt det er veldig positivt å jogge og få opp pulsen. Er heller ikke farlig å ta litt i, som på intervaller feks.

Unngå jogging i svangerskapet? Det har jeg aldri hørt og det høres veldig rart ut.. Hvis du ikke er vant med å jogge og er i dårlig form, så skjønner jeg det. Jeg har drevet aktivt med løping i flere år og er med i konkuranser osv. Har bare hørt det er veldig positivt å jogge og få opp pulsen. Er heller ikke farlig å ta litt i, som på intervaller feks.
Jeg har ikke noe konkret faglig å komme med, annet enn at jordmora jeg gikk til i forrige svangerskap fraråda meg å jogge på bakgrunner av noen studier hun hadde lest. Jeg var i veldig god form før forrige graviditet, men valgte likevel å legge om treninga mi og droppe jogging for sikkerhetsskyld.

Jeg har ikke noe konkret faglig å komme med, annet enn at jordmora jeg gikk til i forrige svangerskap fraråda meg å jogge på bakgrunner av noen studier hun hadde lest. Jeg var i veldig god form før forrige graviditet, men valgte likevel å legge om treninga mi og droppe jogging for sikkerhetsskyld.

Sniker
Var det i Norge?

Sniker
Var det i Norge?
Ja, og av ei ung jordmor som liker å holde seg faglig oppdatert. Jeg har jo også hørt fra før at det ikke utgjør noen risiko, og ser både bloggere og idrettsutøvere som jogger/løper, men jm er fagperson, jeg er ikke, så jeg droppa jogging fpr sikkerhetsskyld.

Back
Topp