Reise utlandet

koalababy

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Juligull2021
Er det flere som skal på "sydentur" med baby i sommer? Vi reiser første uken i juni til Kreta.. Men lurer på om det er trygt i forhold til mesling utbrudd som har vært i blant annet Tyrkia(dette har jeg kun lest på et forum og har 0 erfaring ang. Meslinger..), ble derfor usikker på om det er trygt å reise med baby som ikke er vaksinert enda?!
 
Lurer på det samme, da mannen er veldig lysten på at vi skal dra til Gran Canaria i desember..
 
Jeg ville ha forhørt meg på helsestasjonen. Vi har selv bestemt oss for å vente med å reise sydover til ungen er vaksinert[emoji28]
 
Jeg ville også sjekket. Mener jeg har lest om utbrudd på Kreta, i hvert fall Hellas. Vi droppet Frankrike pga meslinger (og varme), men har tenkt i ettertid at det kanskje er litt hysterisk.
 
Vi venter til neste år, mest pga. varme og ammebehov, men vaksiner, lokale sykehusfasiliteter og immunforsvar var også en del av vurderingen. Det kommer jo veldig an på hvor man har tenkt til å dra. Angrer litt, har veldig lyst på en sydentur! :p

Ang. risiko for meslinger og andre sykdommer, så har Folkehelseinstituttet en del informasjon. ECDC har detaljert informasjon med årsrapporter for ulike sykdommer, interaktive kart og månedlige oversikter: https://ecdc.europa.eu/en/home (advarer om at man kan bli i overkant nervøs av å lese der ;) ).
 
Orker ingen utlandstur i år, blir bare Norges ferie [emoji4]
 
Vi blei lagt inn på sykehuset me lille etter han fikk rotavaksina som han ikke tålte så godt (skal forts følge normalt vaksinasjons program). Å da spurte e doktoren om d var trykt å reise ut av lande me tanke på mesling utbrudd(er invitert i Bryllup i Danmark i august). Å d ville han fraråde me på d sterkeste. Han ba oss også om å tenke oss om både 2 og 3 ganger før vi oppsøkte større fornøyelses parker hær i Norge.
 
Vår helsesøster spurte om vi skulle utenlands i år. Jeg sa at vi skulle vente til mini var vaksinert. Hun da da at det var veldig fornuftig. Så vi blir hjemme. Jeg ser bare for meg varm og svett amming som gjør alle misfornøyde uansett :p
 
Vi hadde besøk av sundhedsplejersken idag(bor i Danmark og det tilsvarer helsesøster..) hun hadde ikke hørt at det hadde vært noe meslingutbrudd engang og sa vi bare skulle ha god håndhygiene .. Men nervøs som man blir har jeg ligget å lest om meslinger og smitte inatt.. Hehe.. Og det smitter via dråpesmitte ig man kan smittes over alt..tror vi tar sjansen på å reise . For tenker om det frarådes så sterkt hos spedbarn ville det kanskje vært litt mer info om å ikke reise F eks ved reiseselskapers sider osv?! Hmm
 
Vi hadde besøk av sundhedsplejersken idag(bor i Danmark og det tilsvarer helsesøster..) hun hadde ikke hørt at det hadde vært noe meslingutbrudd engang og sa vi bare skulle ha god håndhygiene .. Men nervøs som man blir har jeg ligget å lest om meslinger og smitte inatt.. Hehe.. Og det smitter via dråpesmitte ig man kan smittes over alt..tror vi tar sjansen på å reise . For tenker om det frarådes så sterkt hos spedbarn ville det kanskje vært litt mer info om å ikke reise F eks ved reiseselskapers sider osv?! Hmm
Vi ble overrasket sist vi hadde baby. Hadde tenkt å bestille tur til USA samme dag vi hadde hjemmebesøk av helsesøster. Følte det var veldig tilfeldig at vi fikk rådet om å ikke reise. Et vennepar med baby på samme alder hørte aldri noe og reiste før baby fikk vaksine.. Sikkert minimal risiko for at man blir smittet; men ganske katastrofale følger kan man få av meslinger også..
 
Oi nå ble jeg plutselig bekymret her for våt danmarksreise. Meldingvaksinen er jo veldig lenge til. Skal man altså vente til baby er over ett år før man reiser da? Høres lenge ut?
 
Vår hs fraråder sterkt å reise til syden før barnet er ferdig vaksinert pga meslinger, men også med tanke på varmen osv. Danmark var ingen problem, ingen tilfeller registrert der enda men være nøye med hygiene selvfølgelig. Men det er da ikke vits å dra med en baby ned i sydenvarmen, det for meg personlig er uaktuelt. Drar ikke mine barn med i den varmen før de er over 2
 
Vår hs fraråder sterkt å reise til syden før barnet er ferdig vaksinert pga meslinger, men også med tanke på varmen osv. Danmark var ingen problem, ingen tilfeller registrert der enda men være nøye med hygiene selvfølgelig. Men det er da ikke vits å dra med en baby ned i sydenvarmen, det for meg personlig er uaktuelt. Drar ikke mine barn med i den varmen før de er over 2

Vi tenker eventuelt Gran Canaria i desember- det er ikke varmere enn en norsk sommer...
 
Vi tenker eventuelt Gran Canaria i desember- det er ikke varmere enn en norsk sommer...

Desember er jo ok, tenkte nå på høyeste sommeren. Vet bare hvor svett og sliten jeg selv blir av varmen når vi har vært på ferie om sommeren (Rhodos 42grader det ene året og Mallorca rundt 35) må jo legge inn en hvil på dagen som voksen [emoji85] da har jo også babyen fått en del av vaksinene. Hs snakket litt om 9 mnd at de kunne ta en vaksine tidligere da, men de har for lite dokumentert om det har noe for seg.
 
Desember er jo ok, tenkte nå på høyeste sommeren. Vet bare hvor svett og sliten jeg selv blir av varmen når vi har vært på ferie om sommeren (Rhodos 42grader det ene året og Mallorca rundt 35) må jo legge inn en hvil på dagen som voksen [emoji85] da har jo også babyen fått en del av vaksinene. Hs snakket litt om 9 mnd at de kunne ta en vaksine tidligere da, men de har for lite dokumentert om det har noe for seg.

Enig i det, ja. Er ikke så glad i syden i den verste heten selv. Er ikke så opptatt av å bli brun lenger. [emoji14] Jeg kunne ha tenkt meg å vente til mars april neste år, når mini har kommet seg opp på to bein og fått vaksiner, men resten av huset er så veldig ivrig på den sydenturen.. [emoji849] Jeg skal høre med hs før vi eventuelt bestiller.
 
Desember er jo ok, tenkte nå på høyeste sommeren. Vet bare hvor svett og sliten jeg selv blir av varmen når vi har vært på ferie om sommeren (Rhodos 42grader det ene året og Mallorca rundt 35) må jo legge inn en hvil på dagen som voksen [emoji85] da har jo også babyen fått en del av vaksinene. Hs snakket litt om 9 mnd at de kunne ta en vaksine tidligere da, men de har for lite dokumentert om det har noe for seg.

Meslingvaksinen kan tas fra 9mnd, men ved vaksinering før 12mnd så må de revaksineres for å få full effekt
 
Jeg var vitne til en baby på 1 år som døde på stranda i tunisia (nord-afrika) da jeg var 16. Var så varmt og de satt bak oss på stranden hvor babyen satt og gravde i sanden. Etter hvert hørte jeg moren (fra england) hyle og badevakter prøvde å få liv i babyen. På grunn av dette har jeg blitt for stresset med å tanken om å reise til syden.
 
Tror jeg skal ringe lege på tirsdag og høre om de har noe mer info om meslinger på Kreta, siden det er dit vi skal.. Hadde det vært opp til meg bare har jeg virkelig ikke behovet for å dra til syden med baby nå, men vi er invitert i 60 års selskap tur som ble bestilt da jeg var gravid(var veldig tydelig på at jeg ikke visste hvordan det ville bli å reise med 2 mnd gammel baby..), men sikkert litt sent å trekke seg nå som vi skal dra om en uke:/ blir å sitte i skyggen og amme veldig mye, se litt på storebror som bader, gå på lekeplass i skyggen og spise mat.. Tror ikke vi skal bevege oss så mye bort fra hotellet på denne turen her.. Syns det har vært varmt nok i Skandinavia disse dager her med baby og å ligge i vogn blir jo helt uaktuelt f. Eks! Danmark skal man nok ikke være redd for å reise til, vi bor her og ikke vært noe snakk om meslinger her hvertfall:)
 
Back
Topp