Reise utenlands i uke 33/34, noen erfaringer?

AnnaFrost

Glad i forumet
Er det noen som har erfaring med å reise til varmt land så seint i svangerskapet? Det er snakk om Spania, så trenger ingen vaksiner etc., heller ingen legeerklæring til flyselskap, men lurer på om det kommer til å bli veldig slitsomt å være mye i varmen og sånt med stor mage? Er i uke 20 nå og har hittil ikke hatt noen plager. Har lyst til å reise på en ferie før barnet har kommet til verden. Leste om uke 33 i svangerskapsbok hvor det stod at man skulle unngå å ligge forr mye på ryggen, så sånn sett klaffer det vel ikke helt med soling og sånt? Hehe. På den andre siden så er jo svømming bra ubelastende trening, men hva med brystbetennelse?
Håper noen har noe å svare!
:)

Jeg hadde nok ikke gjort det...

Dersom du har begynt å opnes eller er moden, så er infeksjonsfaren stor...
Det er også ikke så lurt med for mye varme..

Og en ting til... hva om fødselen starter? orker du å føde der? hva med hjemturen?
Jeg fødte selv i uke 34, så vet jo at det fort kan sje, og da er det greit med trygge omgivelser.[:)]

Jeg var i syden i uke 29. Det gikk bra, men var tidlig i sesongen da. Slutten av mai. Jeg syns sommeren hjemme var grusom, enda det ikke var noen spesielt god sommer engang.
Så jeg hadde ikke dratt, gitt.

Jeg hadde aldri gjort det..

eg er i veke 28 no..og eg nekter å reise te Syden.. litt fordi eg er skeptisk te matforgiftning.. og tenk om fødselen starta.. men det er jo opp te kvar enkelt.. [:)]

Du må ialle fall høre med flyselskapet om du får være med hjem igjen...

jeg ville ikke dratt så sent, man vet aldri når en fødsel starter[;)] samt en del infeksjonsfarer der som ikke er her. Men i hovedsak fordi jeg ikke ville risikert å født i et fremmed land uten å ha planlagt det[:)] 

Jeg var i Algerie mellom uke 30 og 34 da jeg var gravid med sønnen min. Gikk helt ok det. Hadde ett par runder med matforgiftning da, men det gikk greit det og.

Tusen takk for svar, jeg har bestemt meg for å reise. Men drar i uke 30/31 istedenfor. Føler meg trygg på at det går bra, er godt kjent på stedet også. (Liten by i Andalucia/Costa Del Sol.) Legen sa "kjør på!" og flyselskap behøver ingen legeerklæring etc. Så får vi bare avbestille om ting går galt.

Legen min sa at ingen gravide burde reise til eks syden. Dette speseillt med tanke på faren for smitte av ulike slag, og evt dårlig beredskap på sykehus dersom prematur fødsel. Hun tenkte spesiellt på smitte av Toksoplasmose og listeria som det finnes mye mer av i sydlige strøk enn her og som kan finnes både i kjøtt og salat. Hun sa rett ut til meg, at når en hadde valgt å bli gravid, var det enkelte ting en burde være fornuftig nok å ta hensyn til, og det med sydenturer var en av de tingene. Jeg er absolutt ikke uenig med henne.

Det spørs vel litt hvor man reiser hen også. Legen min sa at det ikke var noe fare å reise i Europa så lenge jeg drikker flaskevann og er ekstra forsiktig med maten. Har vært smittet av toxoplasma før ifølge blodprøve, så jeg har antistoffer i blodet.
Så lenge man er forsiktig og føler for det synes jeg bare det er lurt å unne seg en liten ferie for å senke stress-nivået litt. :)

Måtte redigere innlegget for å si at det med beredskap på sykehus ved prematur fødsel skal jeg sjekke opp, men tror det ordner seg det også.

Jeg reiste da jeg var ca 6 måneder på vei til Spania - og midt i den varmeste tia - aldri mer![&:] Og jeg hadde aldri reist så seint i svangerskapet som uke 33/34.

Jeg hadde ikke gjort det. Fødte i uke 33 uten noen som helst form for forvarsel.

Var i syden i uke 15, men hadde ikke reist om ikke turen allerede var bestilt og betalt da jeg ble gravid...[;)]

Jeg dro i uke 29-30 og kom så vidt med for at jeg ikke hadde legeerklæring,så ville hatt med det.Plutselig står du der og ikke kommer hjem.
ORIGINAL: AnnaFrost

Tusen takk for svar, jeg har bestemt meg for å reise. Men drar i uke 30/31 istedenfor. Føler meg trygg på at det går bra, er godt kjent på stedet også. (Liten by i Andalucia/Costa Del Sol.) Legen sa "kjør på!" og flyselskap behøver ingen legeerklæring etc. Så får vi bare avbestille om ting går galt.

[:D]SIER BARE GOD TUR JEG!
Det Spanske helsevesenet er flott ,nå har mine foreldre bodd nede på Costaen i over 18 år,og jeg hadde reist - uten betenkeligheter.[;)]
Eneste er at det kan bli litt varmt da[:)],men det går vel greit!

Så seint som uke 33/34 hadde jeg ikke reist. Men nå fødte jeg i uke 35[:D]
Men siden du har bestemt deg for å reise uke 30/31 ser jeg ikke det helt store problemet så lenge legen sier ok. Du skal til spania da, de har ett utmerket helsevesen[:D]

Tja... Jeg hadde helt noia for varmen de siste mnd av mitt svangerskap - jeg som vanligvis elsker høye temperaturer, gjerne rundt 35 grader. Så jeg hadde nok blitt hjemme og heller tatt en tur når babyen har kommet. Vi var på tur da mini var 2,5 mnd, helt perfekt!

Back
Topp