Reise utenlands gravid

R-40472021

Første møte med forumet
Hei,
Vi skal bestille bryllupsreise uken før påske og påske, men jeg oppdaget nettopp at jeg er gravid. Går det greit å reise? Og hvor anbefaler dere å reise? Takknemlig for svar og erfaringer!

Det skal gå greit å reise, men du må være veldig obs på hva du spiser og drikker.
F.eks.. alt av kjøtt må være helt gjennomstekt (det må det da uansett som gravid). Du bør unngå salat (da disse gjerne er vasket i kranvann; og kranvannet i mange land kan inneholde bakterier.). Frukt og grønt burde være kokt, eller så må du kunne skrelle det. Kranvann er forresten også grunn til å unngå isbiter.
Meieriprodukter må være pasteurisert (kan vel oftere finne ikke-pasteurisert meieri i utlandet)

Unngå reisemål med risiko for malaria eller zikavirus.
Også var det vel også noe med å unngå iskrem, vet ikke om det hadde med salmonella å gjøre eller pasteurisering..

Egentlig en ganske fin liste av ting man burde unngå, både pga tingene man er redd for i Norge også (listeria, toxoplasma), men også fordi selv "enkle" matforgiftninger kan for gravide gi større komplikasjoner. (Usikker på om risikoen mulig er større i sent svangerskap enn tidlig, men likevel greit å prøve å unngå).

Så.. ja. Du kan reise. Men det er jo litt å passe på da.
Men, det er det jo i Norge også.
Her er de norske anbefalingene, og det summerer jo mesteparten av kostrådene. Så blir det jo litt ekstra i tillegg.

Vil anbefale å gå gjennom det med enten lege eller jordmor også.
Nhi anbefaler helst vest-europa som reisemål om man må dra.

Jeg har så sjukt lyst til å reise av gårde selv, men synes liksom jeg har nok å passe på og er så redd for smitte :hilarious:
Det finnes jo gravide i alle land, og det går jo oftest fint, men i føre-var er det litt å ta hensyn til :bag:

Hei,
Vi skal bestille bryllupsreise uken før påske og påske, men jeg oppdaget nettopp at jeg er gravid. Går det greit å reise? Og hvor anbefaler dere å reise? Takknemlig for svar og erfaringer!
Går helt fint å reise :) var i Spania i uke 20ettellerannet med nr2. Bare pass på å ikke spise ting som ikke er godt stekt og unngå frukt som ikke har skall som tas av og salat.

Det går jo stort sett veldig fint å reise i 2.trimester. Man må jo bare ta de samme forholdsreglene som her hjemme og være litt ekstra forsiktig i eksotiske land. Noen land frarådes på grunn av zikavirus og malaria. Enkelte steder trenger man også vaksiner hvis man ikke har disse fra før.
Jeg vet ikke om dere planlegger å reise utenfor Europa? For noen vil det være ubehagelig med lange flyreiser, men dette må du nesten kjenne litt på selv. Bare husk å få i deg nok væske.

Jeg var i Spania i starten av 2. Trimester, tenkte aldri at det ikke skulle gå fint. Bare litt ekstra obs på mat. Ellers er jo Italia er jo veldig fint land å reise til om dere planlegger å reise innenfor Europa. Jeg liker meg veldig godt der :)

Ikke noe problem å reise, bare vær litt ekstra kritisk på maten. Men, nå vet ikke jeg om du har vært gravid tidligere, men ha med i tankene at formen kan bli dårligere enn forventet og planlegg reise deretter. Jeg har selv nylig vært på gran canaria i uke 20, kraftig bekkenløsning gjorde at utflukter/shopping/gåing begrenset seg, men som en sol/badeferie var det helt supert. Jeg spiste den kjedeligste maten (buffetmat) og brukte støttestrømper på flyturen, og måtte ta hensyn til bekkenet, men ellers var det helt uproblematisk å reise :)

Tusen takk for alle svar! Vi hadde egentlig tenkt å reise litt eksotisk, men får holde oss innenfor Europa denne gangen har ikke vært gravid før, så vet ikke hvordan jeg vil reagere fremover..

Back
Topp