Reise til utlandet

Marihøna24

Første møte med forumet
Vi reiser to uker til Italia denne sommeren. Jeg er gravid med første barn, og lurer på om noen har noen gode erfaringer å dele når det gjelder reise under graviditet (2. trimester). Alt fra gode tips til ting å tenke på under reisen.
Har dere som har reist under graviditet tidligere testet dere for toksoplasmose før og etter reise? Jordmor ga uttrykk for at det ikke var nødvendig, mens jeg har hørt andre anbefale det.

Vi reiser to uker til Italia denne sommeren. Jeg er gravid med første barn, og lurer på om noen har noen gode erfaringer å dele når det gjelder reise under graviditet (2. trimester). Alt fra gode tips til ting å tenke på under reisen.
Har dere som har reist under graviditet tidligere testet dere for toksoplasmose før og etter reise? Jordmor ga uttrykk for at det ikke var nødvendig, mens jeg har hørt andre anbefale det.
Hva hjelper det å teste for toxoplasmose før og etter reise? Man kan ikke gjøre noe med det uansett vel?

Det eneste som kan være lurt er å dobbeltsjekke at reiseforsikringen er i orden, samt å ta med helsekort og blodprøvesvar. Ellers ikke noe spesielle forhåndsregler du trenger å ta for å reise i Europa.

har ikke reist så tidlig i tidligere svangerskap, men ha alle papirer i orden Ellers er det vel å passe på at frukt og råkost er godt vasket, pass på at isbiter ikke er fra springvann(gjelder det foresten i Italia?). Å ellers følg vanlige kostholdsråd for gravide, mtp oster f.eks. God tur! Nyt!

Er greit med en toxoplasmose sjekk før man drar, men skjønner ikke behovet for noe mer.
Jeg har vært mye i Italia og er fortsatt negativ til toxoplasmose (men har stort sett spist vegetarisk + fisk der).

Jeg hadde feks ikke vært bekymra for å spise mozzarella fordi den stort sett er veldig fersk også.

...og nå fikk jeg skikkelig lyst på "fiori de zucca fritti" (friterte squash blomster, kjempegodt!) Så anbefaler å spise det! :D

Vi var en uke på kreta og da var det godt å ha med en pakke knekkebrød mot kvalme (hvis du har noe av det da), siden brødet vi fikk til frokost var så loff-aktig.

Vi var en uke på kreta og da var det godt å ha med en pakke knekkebrød mot kvalme (hvis du har noe av det da), siden brødet vi fikk til frokost var så loff-aktig.
Det er faktisk ett poeng, jeg bruker å bli litt uggen i systemet fordi kosten er så lav i fiber, så hadde jeg planlagt tur som gravid og vist at systemet allerede var tregere enn vanlig hadde jeg kanskje pakka med en frokostblanding med mye fiber feks for å kunne få inn litt ekstra av det.

Jeg er på vei hjem fra Bulgaria. Er i uke 11 da. Men jeg satt meg godt inn i hva jeg burde spise og ikke, spørte jordmor om tips og fikk en hel avhandling. Tok også med meg avføringmidler siden jeg alltid blir forstoppet i utlandet. Ta med myggspray og myggkrem som er trygge for gravide. God tur❤️

Jeg er på vei hjem fra Bulgaria. Er i uke 11 da. Men jeg satt meg godt inn i hva jeg burde spise og ikke, spørte jordmor om tips og fikk en hel avhandling. Tok også med meg avføringmidler siden jeg alltid blir forstoppet i utlandet. Ta med myggspray og myggkrem som er trygge for gravide. God tur❤️
Jeg testet meg ikke for toksoplasmose da jordmor sa dette ikke var nødvendig. Så lenge man er obs på hva man spiser så skal dette gå helt fint

Var nettopp ei uke i Hellas (uke 11). Tok ikke noen prøver før jeg dro. Pratet med jm før jeg dro og hun sa ikke noe om det. Sikret meg at isbitene var av flaskevann/rent vann og unngikk dårlig stekt kjøtt. Ellers fikk jeg tips om støttestrømper på flyet + opp å gå ca hver 30-60 min for å holde sirkulasjonen i gang:-) ble noe rar i magen, litt forstoppet og litt løs i magen.. er litt sånn ellers også.
Glemte dog å ha med helsekortet

Hvilke myggspray er trygge for gravide? Var innom apoteket og de var ikke helt sikre selv…

Hvilke myggspray er trygge for gravide? Var innom apoteket og de var ikke helt sikre selv…
Jeg vet ikke for jeg tenkte ikke på det før jeg dro ned til Bulgaria haha, så har vore noen grusomme dager med kløing. Men går an å ringe til helsesenteret å spør om de kan høre med legen for deg.

Reiste til Ukraina da jeg var 15 uker på vei med den første. Gjorde ingen tester før eller etter reisen. Det gikk helt fint. Pass på å spise trygg mat (unngå gatekjøkken osv) og drikke nok vann, så går det helt fint. Kos deg! :happy:

Back
Topp