Hei!
Jeg er gravid i uke 25 nå, og har akkurat vært på reise i USA i tre uker. Er i god form, men kjørte mye bil, og kjente litt til rygg og bekken. Ellers passet jeg på å spise sunt, de fleste noenlunde ok restauranter har salater, fisk og biff det går an å spise trygt. Ble mye salater til frokost også, da jeg har erfaring fra mange USA-turer at i varmen er det lett at "kretsløpet stopper opp...". Og grovbrød er det jo ikke så lett å få tak i i USA....
Støttestrømper hjalp meg masse på flyet. Velg den minste størrelsen du får på deg, og ta dem på i god tid før du setter deg på flyet. Står gjerne mål utenpå strømpepakka.
Drikk masse, og kjøp vann når du kommer forbi sikkerhetskontrollen. Det er ikke alltid du kan få flere flasker vann på flyet, bare noen glass, da det er mange passasjerer. Er ikke sikkert det er noe i det, men jeg drakk også noen glass appelsinjuice for å holde miljøet i urinblæren surt. Jeg ba også om å få sete nært toalettene da vi sjekket inn på flyplassene. Det gikk stort sett greit, da vi var ute i god tid. Flymaten er dårlige greier - det vet du sikkert... kan kanskje være lurt å hamstre litt annet når du kommer innenfor sikkerhetskontrollen.
Om du har hatt UVI i forbindelse med reise før kan det være greit å få resept før du drar av legen, og hente den ut. Da har du i kofferten om behovet melder seg. For meg gjorde det ikke det, men var en trygghet å ha medisinen. Koster gjerne en hundre dollar å gå til lege i USA, dette må du også regne med å legge ut selv dersom de ikke aksepterer forsikringen din... det har skjedd meg før. Regner jo med at du har en skikkelig reiseforsikring likevel da:-D.
I tillegg er det lurt å ha med en bekreftelse på terminen din slik at de vet at du nok ikke skal føde på turen. Jeg trengte ikke det, men jeg har så utrolig liten mage, pluss at jeg var jo et stykke bak deg! Sjekk også reglene for når man får fly, flyselskapene har egne regler for dette.
Ok - dette var mine erfaringer! Sier ikke at alt dette passer på deg, men dette er hvordan jeg hadde det. Ta masse hensyn til deg selv...og si fra når du må ha pauser. Du er jo mye lengre enn meg, og det blir jo ofte en del gåing på slike turer, og jeg ble ganske sliten selv. Og et siste tips: det finnes solkremspray som er laget for babyer som du får kjøpt på Walmart eller lignende. Jeg valgte disse, da de er mildere enn andre solkremer. Har merket at huden reagerer litt annerledes på en del stoffer nå når jeg er gravid, kanskje det gjelder deg - kanskje ikke.
Noen ganger ble jeg veldig slapp. Det var vanskelig å kjenne hva det kom av. Så drakk jeg en brus eller en flaske vann - og ble MYE bedre.
Ha en superduper tur!! :-D Og ikke vær redd for å be taxisjåføren om å sette airconditioninga på maks... Ikke alle som gjør det.
(Var forresten i Orlando, fløy til Oklahoma City, og kjørte Route 66 helt til Las Vegas.)