Reise til usa ca uke 24-25

Rog90

Glad i forumet
Hva tror dere om det? Har lyst på en siste kjærestetur, og vurderer to uker ferie til florida i april. Tenker da å leige bil og kjøre litt rundt. Har vært i florida noen ganger før så det er kjent terreng. Det jeg er usikker på er hvordan formen min kommer til å være og hvor stor jeg kommer til å være. Noen erfaringer? Er plaget med kvalme for tiden og noe smerter i korsryggen.
 
Jeg synes det var vanskelig å være på bryllupsreise i uke 11. Var i tokyo, Shanghai, Kuala lumpur og Bangkok. Slitsomt at alltid lete etter toaletter og hadde hovne legger pga varmen. Tror ikke at jeg hadde kost meg sittendes i en bil lange stunder avgangen. Men er jo ulike hvordan man har det i graviditeten.
 
Jeg var hjemme sist sv.skap i de ukene, mn storkoste meg hjemme i varmen og var på mit beste de ukene.. mn får man lov å ta fly til usa når man er så langt påvei? :)
 
Om formen din er ok ser jeg ingen grunn til å la være. Problemet er jo at det er vanskelig å foruse formen så langt frem i tid. Kan iallfall være lurt å drøye bestilling av biletter, hotell osv så lenge som mulig...
Og så kan det være greit å være innstilt på at enkelte ting ikke blir optimalt, som det sies over her mtp toaletturer på lengre bilturer og slikt. Men nå er jo ikke Florida akkurat øde med mange lange strekninger uten mulighet for små pauser, så tenker det og går fint.
 
Jeg hadde nok helt fint taklet det da jeg var så langt i mitt forrige svangerskap i alle fall, mulig flyturen hadde blitt litt tung (men husk støttestrømper, og beveg deg rundt ofte).

Som flere nevner så er det jo litt vanskelig å forutsi hvilken form du er i på dette tidspunktet, så jeg hadde i alle fall kostet på meg en avbestillingsforsikring. Så kan dere droppe det dersom det blir for tungt eller du har noen spesielle plager.
 
Jeg hadde nok helt fint taklet det da jeg var så langt i mitt forrige svangerskap i alle fall, mulig flyturen hadde blitt litt tung (men husk støttestrømper, og beveg deg rundt ofte).

Som flere nevner så er det jo litt vanskelig å forutsi hvilken form du er i på dette tidspunktet, så jeg hadde i alle fall kostet på meg en avbestillingsforsikring. Så kan dere droppe det dersom det blir for tungt eller du har noen spesielle plager.
Jeg tviler vell egentlig at avbestillingsforsikring dekker det i så fall. Gjelder vell ofte uforutsett sykdom, og det er jo ikke en graviditet. Syter litt med å utsette bestilling også da det ofte kan bli dyrere å bestille rett før. Vanskelig dette, har jo så lyst også. Men forstår at det ikke er det samme som å reise når en ikke er gravid. Noen hensyn må en jo ta :) Skal reise på storbyferie nå i romjula, så får jo teste litt da, men er jo noe annet senere i svangerskapet. Kanskje jeg må bestille to flyseter :D
 
Jeg tviler vell egentlig at avbestillingsforsikring dekker det i så fall. Gjelder vell ofte uforutsett sykdom, og det er jo ikke en graviditet. Syter litt med å utsette bestilling også da det ofte kan bli dyrere å bestille rett før. Vanskelig dette, har jo så lyst også. Men forstår at det ikke er det samme som å reise når en ikke er gravid. Noen hensyn må en jo ta :) Skal reise på storbyferie nå i romjula, så får jo teste litt da, men er jo noe annet senere i svangerskapet. Kanskje jeg må bestille to flyseter :D

Nei tror det skal være mulig å tegne forsikring utover dette. Uventet sykdom etc er jo allerede dekket av de fleste vanlige reiseforsikringer.
 
Jeg spurte legen om dette med å fly til USA i graviditet tidligere en gang, og hun var skeptisk pga den ganske store strålingen man får i langdistansefly (både siden de er lenge i lufta og fordi de flyr høyt). Mulig legen min er litt overhysterisk, og kan også være at stråling bare er et problem tidlig i graviditeten. Men ville ha sjekket det ut allikevel for å være sikker:)
 
Jeg spurte legen om dette med å fly til USA i graviditet tidligere en gang, og hun var skeptisk pga den ganske store strålingen man får i langdistansefly (både siden de er lenge i lufta og fordi de flyr høyt). Mulig legen min er litt overhysterisk, og kan også være at stråling bare er et problem tidlig i graviditeten. Men ville ha sjekket det ut allikevel for å være sikker:)
Ok, det skal jeg sjekke ut :)
 
Jeg sniker litt fra Juni..

Sist jeg var gravid fløy jeg 3 ganger til og fra USA i svangerskapet, jeg bodde der og pendlet til norge.
Ingen problem.
Siste gang jeg fløy var jeg 29 uker på vei.

Jeg reiser selv over i uke 25-27 denne gangen :-)

Bare forteller om erfaring, sier ikke hva du skal gjøre.
Legen min både i USA og Norge sa det var helt fint å fly så lenge jeg bevegde meg og drakk vann.

Lykke til med valget.
 
USA er jo et supert land mtp sikkerhet mens gravid (bakterier, gode sykehus etc). I min forrige graviditet ville det ikke vært noe problem, da reiste jeg både til Hawaii og vanlig "syden". Kan være slitsomt å sitte lenge på flyet da, så ta med støttestrømper. Og planlegg kanskje en rolig ferie med mulighet for å slappe av ved behov. Men selvfølgelig, vanskelig å forutse formen ut i graviditeten, men heldigvis har jo de fleste av oss et fint svangerskap :)
 
Back
Topp