Reise til Tyrkia

kristin92

Flørter med forumet
Oktoberskatter 2014
Hvordan er det å reise til syden etter uke 30? Driver å ser litt på reiser til Tyrkia rundt den 15.august, og da er jeg rundt 32 uker på vei. Er det ok å reise når man er så langt på vei? Er det noen risikoer så sent i svangerskapet i forhold til tidligere i svangerskapet? Hadde vært veldig deilig med en tur før lillejenta vår kommer :-)

Så lenge du er i form er det bare å reise. Fly er uproblematisk så lenge du bruker støttestrømper og er i jevnlig bevegelse - enten at du går litt rundt eller at du spreller med tærne :) Der nede er det bare å være litt obs på hva du spiser. Ville holdt meg til godt kokt og stekt mat og litt forsiktig med frukt og grønt. Jeg reiste mye forrige svangerskap - fram til uke 34 - og det var helt uproblematisk! Husk at noen flyselskap krever legeerklæring på at du kan fly fra ca uke 30, men her varierer det fra selskap til selskap :) God tur!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg personlig hadde ikke reist til varmere strøk i uke 32. Litt mtp at følsomheten for varme kan forandres. Man får mer vann i kroppen o.l. Men det er min mening.. :) du må ha lege erklæring fra uke 28...

Sent from my iPad using BV Forum

August i Tyrkia er drepent, sinnsykt varnt!Så jeg ville aldri reist så seint. Jeg er tilbake fra Spania i uke 29 og det er absolutt seneste for meg:)

Jeg reiser til rhodos i uke 33 :) helseattest må du ha fra uke 32 :)
Regner med det går fint så lenge man er i god form, blir sikkert liggende i skyggen men er godt med ferie uansett .. Jeg synes det er bedre å reise som gravid i stedet for å ta med en baby på 8 mnd i sydenvarmen..

Appen ❤️

Min jordmor saat så lenge man ikke ligger å steker seg hele dagen så kan man bare reise. Som hun sa så er de jo gravide der også. Men hun var skeptisk til tyrkia. Uten at hun kunne sete fingeren på hvorfor. Vi sjesker også på en tur i sommer!:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg har vært i Tyrkia èn gang, og det var i juli og da var det VARMT. Det var så varmt at vi ikke orket å bevege oss fra hotellbassenget før på kveldstid omtrent. Og da var jeg 20 og ikke gravid :P De som bodde der fortalte at august er enda varmere.

Jeg kom akkurat hjem fra Kroatia (Makarska) hvor jeg trivdes kjempegodt, og med tanke på mat unngikk jeg de vanlige tingene som ikke-gjennomstekt kjøtt, alkohol etc - ting jeg uansett unngår hjemme :)

Jeg var i Tyrkia i uke 29/30 sist. Det gikk veldig bra. Må ha med legeattest på engelsk. Husk å sjekke med flyselskapet om du får reise selv om du har attest. Ha med deg gode sko, slapp av og bad og drikk mye vann! Ikke ha isbiter i drikke, ikke spis salat/ frukt ( kan være skylt i springvann) der jeg var, var de veldig flinke med å gjennomsteke maten og det ble ikke tørt heller! Husk anti back. Ha med papirer på reiseforsikring. Skal være forsiktig med å ta taxi, da det de kjører som noen griser. Bilene hopper over stumpene i veien, og tro meg.. Det er ikke mye behagelig å sitte i en bil som rister og hopper... Får vondt i magen og er ubehagelig... Så evt be de kjøre rolig og si du er gravid hvis dere må ta taxi..

Venter lillesøster 5.Oktober

Stumper = dumper.

Tusen takk for mange svar! :)
Vet det er veldig varmt i Tyrkia på denne tiden, da vi pleier å reise dit hvert år på denne tiden, men er veldig glad i varme. Men tenker selvfølgelig mye skygge å mye drikke!
Det jeg tenker mye på, jeg er førstegangsfødende, er det noe større risiko for at noe kan skje der, som jeg bør være obs på å være klar over? Også tenker jeg jo også litt på om plutselig fødselen starter.. Skal snakke med jordmor om det også på neste time :)

Jeg hadde aldri verden reist til syden eller Tyrkia i den tida! Ei jeg kjenner reiste til Spania i uke 34, endte med å føde der dagen før hjemreise. Det ble et underlig styr med forsikringer osv osv! De måtte være der i 6 uker etter fødsel! Jeg tenker at man kan reise utenlands når som helst ellers i livet... Så JEG holder meg i hvertfall i Norge de 4 siste Mnd av svangerskapet! Ikke verdt det å ligge i utlandet med nyfødt baby altså...:-/

Tusen takk for mange svar! :)
Vet det er veldig varmt i Tyrkia på denne tiden, da vi pleier å reise dit hvert år på denne tiden, men er veldig glad i varme. Men tenker selvfølgelig mye skygge å mye drikke!
Det jeg tenker mye på, jeg er førstegangsfødende, er det noe større risiko for at noe kan skje der, som jeg bør være obs på å være klar over? Også tenker jeg jo også litt på om plutselig fødselen starter.. Skal snakke med jordmor om det også på neste time :)
Trykket på flyturen er jo en risiko. Sånn ellers så er jo sjansen like stor/liten for å føde prematurt her i Norge som i et annet land. Det er bare det at det blir veldig mye mer konsekvenser hvis man ender opp med å føde prematurt feks i Tyrkia.

Vi reiser til syden nå snart, men har valgt Mallorca :) Jeg er 24+2 den dagen vi reiser og vi blir en uke. Vi valgte å reise såpass tidlig, da jeg fødte førstemann i uke 33 og er litt redd prematur fødsel nå også (andremann var ikke prematur og det er ingen spesiell grunn til at det skal skje nå heller). I tillegg tenker jeg at temperaturen rundt Middelhavet er litt mer behagelig i juni enn august...

Jeg spurte legen min om hva han syntes tidligere og han mente det var helt greit å reise. Mallorca var ett veldig bra alternativ, da de har gode og moderne sykehus der om noe skulle skje. Han var litt mer skeptisk til Tyrkia, men sa ikke hvorfor...

Tyrkia har foresten flotte sykehus og moderne utstyr. Bare viktig å ha reiseforsikring i orden.

Eg hadde aldri tatt sjansen så seint i svangerskapet. Berre pass på å ha alle papirer i orden, og ta ein legekontroll rett før dåka ska reisa :)

Back
Topp