Reise til syden i tredje trimester

2Rainbowmamas

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg skal på "forsinket" babymoon reise til Mallorca om noen dager, jeg er gravid i uke 30 når vi reiser. Noen som har reist utenlands som gravid tidligere og har noen gode råd?

Hei.
Jeg skal på "forsinket" babymoon reise til Mallorca om noen dager, jeg er gravid i uke 30 når vi reiser. Noen som har reist utenlands som gravid tidligere og har noen gode råd?
Husk og sjekk om du trenger flytillatelse, det er litt ulikt fra selskap til selskap hvilken uke man trenger det fra.

Ble nevnt i en annen tråd å ha bekreftelse fra jordmor/lege på termindato, tilfelle du må ha legehjelp der. Vet ikke om det er vanlig, men.

*sniker*
Bor i Spania så har litt forskjellig med tips ☺️❤️

Ta med helsekort for gravide, i tilfelle du trenger en kontroll når du er på tur. En bekreftelse på termindato som andre nevner er nok lurt i forhold til flyselskapet osv. På engelsk.

Støttestrømper på flyet og rikelig med væske, pass på å reise deg og gå med jevne mellomrom for å forhindre blodpropp.

Bruk et "vaskemiddel" for matvarer for å desinfisere frukt, grønnsaker osv før du spiser det hvis dere skal lage mat selv, jeg bruker denne:

1000049518.png

Unngå oppkuttet frukt, salater og smoothies osv som er laget på rå bær/frukt, . Drikk bare ting fra flaske (vann, brus, juice). De er litt dårligere med mathygiene generelt her så ha det i mente når du bestiller mat på restaurant f.eks. at du bestiller ting som er skikkelig gjennomstekt/kokt. Egg serveres ofte med bløt plomme, pass på å bestille den hardkokt eller be om å få fjernet egget fra retten. En del restauranter lager majones, allioli, osv med upasteuriserte/ferske egg (selv om de ikke skal det) så spør alltid om den er "casera" eller "pasteurizado". ☺️

Og hvis du ikke vet det fra før, pass på å smøre deg godt, solen her nede er veldig sterk og med graviditeten er det jo økt risiko for melasma (mørke pigmentflekker). Ei venninne av meg fikk pigmentbart som aldri gikk bort igjen. Så greit å passe litt ekstra på akkurat nå ☺️

Det er lett å få urinveisinfeksjon eller sopp med sol og bad osv, spesielt når man er gravid, så jeg vil anbefale å be legen din om en resept på antibiotika som du kan hente ut før avreise og ta med nedover bare sånn i tilfelle, og en tube krem med canesten (uten applikator). Er ikke alltid det er så lett å finne et apotek som har akkurat det du trenger. Og for å få antibiotika her nede må man til legen.

Ellers må dere ha en riktig god tur og kose dere masse!

Back
Topp