Reise til Spania i august

Nefie

Blir kjent med forumet
Himmelbarn
Hei

Min datter fikk i julegave å velge feriested for årets ferie (bare jeg og henne = jenteferie). Hun valgte samme sted som vi var ifjor (bare jeg og henne da også). Lite leilighetshotell (ser ut som rekkehus) i Alcudia, Mallorca. Avreise er i starten av august og vi skal være 1 uke. Vi kommer til å lage mat i leiligheten, slik som vi gjorde i fjor.

Når jeg gav denne gaven til henne, så var det ikke i mine tanker at jeg kunne være gravid når vi skulle reise. Har regnet ut at jeg vil være ca 9 uker gravid ved avreise.

Leser flere som fraråder å reise i 1 trimester...

Dersom jeg må avbestille vil det si at jeg mister over 4.000,- fordi det er såpass kort til avreise. Noe som vil si at vi da vil få 4.000,- mindre å bruke på annen ferie. (budsjettet er i utgangspunktet allerede ganske stramt)
Vet også at hun vil bli veldig skuffet dersom vi avbestiller, for hun traff ei jente som hun fikk god kontakt med og som vi har avtalt å reise samtidig i år, slik at de kan møte hverandre (på samme leilighetshotell) De bor såpass langt unna oss i Norge at det er vanskelig å besøke de. Hun gleder seg ekstremt og har snakket MYE om denne reisen, og hva hun har lyst til å gjøre, som vi ikke gjorde i fjor osv... Og siden jeg har termin 9 mars, så vil det ikke bli noen sydentur neste år, slik at jeg kan ikke "ta det igjen til neste år" heller...

Det er litt av ett dilemma...

Når jeg var gravid med min datter, så reiste jeg til Tyrkia en hel måned. Ved avreise fra Norge var jeg ikke klar over at jeg var gravid (veldig uregelmessig mens og var aktiv prøvene over 3 år uten resultater) Vil vel tro at jeg var 4-5 uker når jeg reiste med henne. Jeg tok ingen forhåndsregler, da jeg ikke viste om graviditeten før jeg hadde vært i Tyrkia i ca 14 dager, og da viste jeg vel egentlig ikke hvilke forhåndsregler man bør ta heller. Og det gikk bra.

Fint om noen deler sine erfaringer. Hva folk mener og har fått av råd fra helsepersonell.
 
Jeg skal og til Spania i august, men er da 13 uker når vi reiser. Jeg tenker at hvis man bare er forsiktig med mat så skal det gå greit:)
 
Jeg er i Hellas nå. Er 6+1 :)
Jeg var mest bekymret for zikaviruset. Men ingen mygg som har spist av meg
Tror nok det skal gå helt fint :)
 
Jeg skal til Kypros når jeg er i uke 9! Eneste frykten er at kvalmen skal komme, ellers tenker jeg at maten må man tilpasse, og varmen må man takle ved avkjøling og skygge! Flyturen er jo ikke så lang til hverken Spania eller Kypros så jeg bestilte nå i god tro :D
 
Hvorfor skal det være farlig å reise i 1 trimester? Risikoen for å miste er jo større i 1 trimester og det er kanskje litt dumt å ikke være hjemme hvis det skulle skje. Men man kan jo ikke tenke slik! Og man bør være nøye med hva man spiser. Ellers kan jeg ikke tenke meg at det skulle være et problem å reise?
Hvis legen skulle finne en grunn til at du ikke burde reise vil du få dekket reisen din :)
 
Har aldri hørt at det er farlig å reise i 1. tri :) det gjelder vel bare å ha god hygiene og være litt forsiktig med hva man spiser :) reis og kos dere med god samvittighet, tenker jeg. Må være deilig å komme seg litt vekk før det blir ny baby, og bare være du og datteren din sammen :)
Hvis du er usikker så kan du rådføre deg med legen din, men det går nok helt supert :)
 
Så deilig å få så mange svar så fort :)
Blir litt "lettere" etter å ha lest hva dere skriver.

Har legetime 19 juli, så skal også rådføre meg med legen min.
 
Jeg hadde ikke hatt noen kvaler med å reise i 1. trimester - sist jeg var gravid reiste jeg til Karibien i 1. trimester, det gikk alldeles utmerket :) Så lenge du er litt forsiktig ("stek det, kok det, skrell det eller glem det"-regelen, altså ikke salat og liknende, og kun drikker vann fra flaske), er flittig med solkremen (lettere å bli solbrent og få pigmentflekker når man er gravid), og er generelt påpasselig med hygienen, burde det gå kjempefint :)
 
Jeg hørte med legen min ang tur til Japan ved forrige svangerskap. Ikke noe problem, men hun anbefalte sånne flysokker (kommer ikke på hva de heter). Men som andre sier, Mallorca er jo ikke lange flyturen :)
 
Ser ingen grunn til hvorfor det skal være dumt å reise i 1 trimester, så lenge man passer på hygiene og at maten er skikkelig stekt osv. Ta dine forhåndsregler, og KOS dere :)

Kjenner fler som har reist i 1. Trimester, ingen av de som har hatt problemer med det ;)
 
Når må man bruke støttestrømper? Skal til spania fra jeg er 9+0 til 10+5..
 
Skal til Kreta i august, er ca 10 uker da..reiser med god samvittighet:)
 
Når må man bruke støttestrømper? Skal til spania fra jeg er 9+0 til 10+5..
Jeg kommer til å bruke det til Kreta i august,er ca 10 uker på vei da:)
 
Det hadde ikke kostet meg en kalori engang å reise med god samvittighet :) Så lenge man er renslig og nøye med maten, så er det ikke noe problem :D Har vært i syden flere ganger både med spire i magen, og med nyfødte :) God tur, kos dere masse og NYT mor/datter turen ♡
 
Hadde en flott tur. Glad vi dro. Kom hjem den 17 august.

Hadde nok mistet allerede før vi reiste, men fikk ingen tegn på at noe var galt før for noen dager siden. idag støter kroppen ut det som er igjen inni magen.
 
Back
Topp