Reise til land med risiko for Zika

Solsikke123

Flørter med forumet
Vi skal i bryllup i Sør-øst Asia i sommer. Vi har ikke bestilt noe enda, men jeg tenkte ikke på noe annet enn mat da jeg søkte på reiseinformasjon om landet. Tenkte ikke så langt...og finner ut at det er et land med risiko for Zika smitte[emoji17]

Er det noen som helst mulighet for å dra da?

Det er ikke et hvilket som helst bryllup til en venn, men nær familie av samboer, så han må nok dra uansett. skikkelig skikkelig surt om jeg ikke får dratt[emoji24][emoji24] Har lest både norske, svenske og WHO sine anbefalinger som fraråder å dra...så jeg vet jo svaret. Gruer meg bare veldig til å måtte si det til dem. Det vil jo ødelegge hele gleden med å fortelle om graviditeten[emoji20]

Hvordan smittes zika viruset? Er det ikke via vann? Isåfall kan man bare kjøpe vann selv/koke? Men ja jeg skjønner den er utrolig kjip. Jeg hadde nok ikke turt å dratt dit [emoji17] Men hadde nok undersøkt litt nærmere først og fremst (hvordan smitte, hvor skjer det osv) få frem all informasjon før man tar et 100% avgjørelse. Jeg vet for lite om dette. Var bare stort for ett års tid siden? To? Veldig liten sannsynlighet at noe slikt kan skje, men utrolig kjipt og forferdelig om man skulle blitt rammet av det [emoji17]

Hvordan smittes zika viruset? Er det ikke via vann? Isåfall kan man bare kjøpe vann selv/koke? Men ja jeg skjønner den er utrolig kjip. Jeg hadde nok ikke turt å dratt dit [emoji17] Men hadde nok undersøkt litt nærmere først og fremst (hvordan smitte, hvor skjer det osv) få frem all informasjon før man tar et 100% avgjørelse. Jeg vet for lite om dette. Var bare stort for ett års tid siden? To? Veldig liten sannsynlighet at noe slikt kan skje, men utrolig kjipt og forferdelig om man skulle blitt rammet av det [emoji17]
Zika er en myggtype, så det smittes via stikk fra den. Er ingen måter å beskytte seg mot det enda så vidt jeg vet[emoji53]

Sniker

Zika smitter via mygg/insektsbitt og det er jo en grunn til advarslene.
Man frarådes jo å bli gravid i månedsvis etter at en av partene har oppholdt seg i land med Zika-smitte så enige TS i at man ikke kan ta lett på det.

Skjønner det er sårt ikke å kunne være med i bryllupet. Samtidig så er det jo en gledelig årsak og noe som alle burde ha forståelse for. Ikke er det mulig å forutsi formen din heller.
Håper alt går bra med svangerskapet og med å fortelle.

Sniker

Zika smitter via mygg/insektsbitt og det er jo en grunn til advarslene.
Man frarådes jo å bli gravid i månedsvis etter at en av partene har oppholdt seg i land med Zika-smitte så enige TS i at man ikke kan ta lett på det.

Skjønner det er sårt ikke å kunne være med i bryllupet. Samtidig så er det jo en gledelig årsak og noe som alle burde ha forståelse for. Ikke er det mulig å forutsi formen din heller.
Håper alt går bra med svangerskapet og med å fortelle.
Ja stemmer det..Tenkte det kanskje var en mulighet for at det ikke var så farlig, men når det frarådes generelt så er det nok ikke lurt nei. Har fått time hos helsestasjon for første svangerskapskontroll på torsdag, så da tenker jeg ta det opp. Men det blir nok ikke noe tur nei. Tør ikke risikere noe[emoji53]

Er nok lurt å droppe det da ja, desverre. Skjønner det er kjedelig å gå glipp av, men bonusen er jo at du i alle fall kan få den gode følelsen av å ha beskyttet barnet ditt mot en potensiell fare. Lykke til med å fortelle det.

En ting jeg tenkte på er å sjekke ift mulighet for å avbestille en bestilt tur.
Dersom det dessverre skulle gå galt med svangerskapet kan det jo være OK å ha turen likevel. Men samtidig er det dette med at man frarådes å bli gravid/gjøre partner gravid ganske mange måneder etter reise i Zika-strøk, så også noe å tenke på.
Lurer på om det også var noe med å bruke kondom etter turen dersom du er gravid for å unngå at han smitter dere...

En ting jeg tenkte på er å sjekke ift mulighet for å avbestille en bestilt tur.
Dersom det dessverre skulle gå galt med svangerskapet kan det jo være OK å ha turen likevel. Men samtidig er det dette med at man frarådes å bli gravid/gjøre partner gravid ganske mange måneder etter reise i Zika-strøk, så også noe å tenke på.
Lurer på om det også var noe med å bruke kondom etter turen dersom du er gravid for å unngå at han smitter dere...
Ja mener jeg leste det jeg også, men kanskje man kan ta en referanseprøve i etterkant av reisen for å bekrefte at man ikke har viruset. Da kan man i såfall starte prøvingen ganske fort igjen. Håper jo selvsagt jeg ikke mister, men det er jo en sannsynlighet når det ennå er så tidlig ja.

Ja mener jeg leste det jeg også, men kanskje man kan ta en referanseprøve i etterkant av reisen for å bekrefte at man ikke har viruset. Da kan man i såfall starte prøvingen ganske fort igjen. Håper jo selvsagt jeg ikke mister, men det er jo en sannsynlighet når det ennå er så tidlig ja.
Ble nysgjerrig og leste på fhi og der sier de at prøve tidligst kan tas etter fire uker, men ift å skulle bli gravid bør man drøye enda lenger, kan være 8 uker men husker ikke nøyaktig hva det stod. Sjekk opp ihvertfall.
Kan være mer og for det tar 3 måneder å modne sædceller så da er ikke 3-6 måneder rart ihvertfall.
Ift gravid partner anbefaler de kondom eller avholdenhet hele svangerskapet etter å ha vært i Zika-område

Jeg har vært i Zikaområde tidligere. Jeg kunne teste meg for smitte fire uker etter hjemkomst, det tok ca to uker å få svar på testen. Jenter må, hvis man ikke tester, vente minst åtte uker med å prøve (og bruke kondom i mellomtida), gutter må vente seks måneder.

Back
Topp