Reise på tur

Shadow

Juni12s aktive
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
Er jo ofte diskutert når mannen/samboer/medmor burde holde seg hjemme i tilfelle fødsel.

Men når føler du at du vil holde deg mest mulig hjemme i påvente på fødsel?

Jeg skal på tur i helga og når vi kommer hjem på søndag blir jeg i området her til han kommer! Er 33+1 på søndag så ganske tidlig men med vonde kynnere, stikkninger og følelsen av at han vil komme tidlig gjør at jeg heller føder her enn andre steder :)

Har holdt meg i ro hjemme i hele sommer. Og håper også mannen holder seg mer hjemme snart :)

Her har jeg og samboer blitt enige om at fra en måned før termin holder vi oss i nærheten, og at han fra da av heller ikke kan drikke alkohol i tilfelle noe skulle skje litt tidlig og vi må kjøre til sykehuset :)

Lengste jeg kommer til å reise nå er til hjemplassen, som er 1,5 time unna inkl. 30 minutt med ferje. Kjenner flere av ambulansepersonalet som jobber der, og vet de har tatt imot barn i ambulansen flere ganger. Så er ikke bekymret om fødsel starter før. Er førstegangsfødende, så ser uansett for meg å gå over :) skal hjem en tur på bursdag til tantebarnet en uke før termin, og er ikke stresset i det hele tatt :D

Verken noen av oss skal reise, men samboer er lydtekniker som hobby som han driver med på kveldstid og helger. Men han har lovt at oktober er vår måned og at han ikke påtar seg store jobber, eventuelt bare småjobber som er i nærheten og det synes jeg er helt topp. Jeg stoler såpass på han, at jeg vet at hvis noe skjer så er han hjemme på ett blunk og ingenting :)

En del av meg vil veldig gjerne reise en tur til besteforeldrene mine før fødselen. Eventuelt tenker jeg neste helg. Der er det 1,5 time inkludert ferge til nærmeste sykehus, men de har ambulansebåt med personell som er spesialtrent i fødsler. Så er ikke bekymra sånn sett. Er 32 uker neste uke, så vi får se. Har egentlig uke 35 som "fra nå holder vi oss hjemme", men 1-åringen min kom i uke 34, så fra uke 34 er vi vel hjemme/i nærheten.

Jeg skal ikke på no langt unna nå lenger. Skal til svigers et par ganger, men det er bare en drøy time unna. I oktober trur jeg nok jeg stort sett er hjemme!

Tenker allerede nå at vi holder oss nært sivilisasjonen, altså ingen turer der vi risikerer lang tur til bil/sykehus og uten mobildekning... Mannen har samme betingelser - ingen flere langturer uten mobildekning osv. Alkohol får han inntil videre lov til å drikke, tenker at jeg nok merker at noe er på gang litt før det er i gang så der har han fortsatt lov.... (Er ikke langt til sykehuset om vi er hjemme og sikkert billigere med taxi enn parkering :-p )

Ingen planer om flere turer nå før fødsel. Fått i uke 35 og 36 før, så jeg tar ingen sjanser. Mannen har sagt han ikke skal drikke alkohol før fødsel, så vi er klar...

Skal en tur i september til Røros, ca en måned før termin, synes ikke det er noe stress, ser ikke problemet med å reise i Norge innenfor rimelig vei til et sykehus og med mobildekning så lenge man føler seg i form til det og har lyst :) (gitt man er frisk og ikke har noe høyrisiko svangerskap da, eller tidligere styrtfødsler eller premature fødsler) men mannen får holde seg edru og i rimelig nærhet til meg fra en måned før termin altså! :)

Vanskelig å si egentlig, ting kan jo skje når som helst, men kanskje mest vanlig fra noen uker før termin?
Jeg har ikke noe risikosvangerskap og fødte 1 uke før termin sist, så nå tenker jeg at vi ikke reiser langt (mer enn bare over dagen), eller at samboer må avstå helgepilsen kanskje 2-3 uker før termin?
Ska reise hjem med sønnen på 3 år til mine foreldre 6/9-11/9 og da er jeg 34 uker. Det er 50 mil dit så jeg håper kjøreturen går greit. Men klart, skulle det skje noe får jeg vel bare føde der ;) også får samboer komme med bilstol så snart han kan :P

Er på min siste tur hjemme hos mine foreldre nå. 4,5 time unna Oslo :) tror ikke det blir noe mer reising etter at jeg kommer hjem på fredag (32+4). Isåfall bare til hytta som er 1,5 time unna Oslo og det blir isåfall en av de nærmeste helgene.. :)

Vi kommer bare til å ta korte dagsturer fra nå, har passert uke 35. Hadde tenkt å ta turen hjem til foreldrene mine en helg, men 6 timer i bil hver veg frister lite. Kunne tatt toget, men liker ikke tanken på å "sitte fast" på feil side av fjellet så nær termin ;)

Skal en tur i september til Røros, ca en måned før termin, synes ikke det er noe stress, ser ikke problemet med å reise i Norge innenfor rimelig vei til et sykehus og med mobildekning så lenge man føler seg i form til det og har lyst :) (gitt man er frisk og ikke har noe høyrisiko svangerskap da, eller tidligere styrtfødsler eller premature fødsler) men mannen får holde seg edru og i rimelig nærhet til meg fra en måned før termin altså! :)
Ja spørs nok litt på graviditeten.
Her er det mest fordi jeg har en plan med lokal sykehuset, bor også i sverige og her er alt på dataen så føler det tryggest å være sikker på at fødselen blir på det sykehuset og da utgår det å reise til familie ved ski og gran selvom de jo er nærmere sykehus enn jeg er :)

Vanskelig å si egentlig, ting kan jo skje når som helst, men kanskje mest vanlig fra noen uker før termin?
Jeg har ikke noe risikosvangerskap og fødte 1 uke før termin sist, så nå tenker jeg at vi ikke reiser langt (mer enn bare over dagen), eller at samboer må avstå helgepilsen kanskje 2-3 uker før termin?
Ska reise hjem med sønnen på 3 år til mine foreldre 6/9-11/9 og da er jeg 34 uker. Det er 50 mil dit så jeg håper kjøreturen går greit. Men klart, skulle det skje noe får jeg vel bare føde der ;) også får samboer komme med bilstol så snart han kan :P
Bare pass på at du eventuelt havner på riktig sykehus :p
I Karlstad har de ikke bind/bleie til oss etter fødsel, nesten ikke bleier til babyene (får beskjed om å ta med selv) og babyklær må vi også ha ;)

Jeg er på min siste utenlandsreise nå denne uka - er en uke i Litauen på kurs med jobben (30+5 i dag). Heldigvis i fin form :) Ellers skal jeg reise innenlands (ca tre timer unna hjemme) både neste helg og helgen etter... Men etter da er det stopp :) Så ca fra uke 34 satser jeg på å være for det meste i Trondheim :)

Jeg og samboer skal i 30-årsbursdag til søstern min på Wallmanns i Oslo med middag og show, afterparty med hotellovernatting nå i helgen. Det er ca 1,5 time hjemmefra (10 mil). Storesøstrene skal sove borte, og jeg tenker det blir den siste "langturen" vi tør å ta før termin. Jeg er i uke 36. Det blir også siste helgen uten barn før nummer tre kommer, så den skal nytes som kjærestetur også! Ellers har vi planer om en tur over svenskegrensa for å handle litt mat + div. om 1-2 uker (4-5 mil unna). Noe mer tør jeg rett og slett ikke. Vil ikke reise altfor langt unna når det nærmer seg...

Last edited:
1-2 uker før termin :)

Er i uke 33 nå.
Skal til København en weekend om 2 uker. Om noe skulle skje så er det jo sykehus andre plasser enn akkurat hvor en selv bor :P

Jeg skal ikke reise noe mer, 34+2 i dag. Samboer skal til Antwerpen i starten av september og er innkalt til militærøvelse mot slutten av september, men da skal han passe på å få lov til å ha med seg telefonen tilfelle noe skulle skje. Gikk to uker over med første, så er ikke sånn super stressa over at den her kommer noe lenge før termin :) Men så vet man jo aldri!

Ville nok ikke dratt på langtur nå (er 34+1), men i nærmeste området er nå greit nok tenker jeg :) Pendler til skolen som er ca 1. time unna; det holder egentlig nok syns jeg, hvertfall med tanke på at jeg skal fortsette der helt frem til fødsel.. :P Nå er jo ikke det så langt da, men har vel kanskje bittelitt angst for at tunnelen eller brua skal være stengt pga dårlig vær eller noe om fødselen plutselig skulle starte når jeg er der.. Men sjansen for det er jo ekstremt liten da :P Hehe

Back
Topp