Reise når man er gravid

Molly_mor

Flørter med forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hei! Jeg har tenkt å reise til London med to venninner i høst. På datoene som passer best er jeg i slutten av uke 26 og starten av uke 27.

Dette er første gang jeg er gravid, så har ikke erfaringer fra tidligere. Jeg synes det generelt er kjedelig å fly, men ser for meg at det kan bli ubehagelig å sitte i ro lenge og at jeg sikkert må på do ofte.

Og utover selve flyreisen vet jeg ikke hvordan det kommer til å være å traske rundt i London i starten av tredje trimester. :oops:

Er det noen som har erfaringer med å reise rundt dette stadiet i graviditeten? Er det noe jeg bør tenke på? :cool14
 
Går helt fint å reise så lenge du ikke bærer tvillinger eller mer eller er risikosvangerskap. Flyselskap nekter tvillinggravide å reise fra uke 32, og 1 barn svangerskap fra ca uke 34-37. Det er ikke lov å reise når er fra 4 uker eller mindre uker igjen til termin. Dette vet jeg for jeg har fakrisk nylig snakket med SAS og Norwegian, siden vi skal reise selv som gravid, er ca 28-30 uker da.

Bruk støttestrømper, opp å gå hver 30-60 min, ta en knebøy om klarer, når sitter så gi deg selv massasje på leggene, rør på fotbladet i en vei så en annen, og drikk mye vann. Det hjelper mot blodpropp og hevelser som er risiko å få som gravid flyver. Ellers sa dem at det med at rier kan utløses i kabinen bare er tull. Og babyen får fint med oksygen, blir ikke luftforandring før det er absolutt er nødvendig med masker.

God tur! Og husk evt reisevaksiner. Nå tilbys gravide vaksine mot kikhoste
 
Akkurat det med traskingen kommer jo veldig an på hvordan bekkenet og korsrygg blir etter hvert. Noen merker nesten ingenting, andre sliter med å gå kortere eller lengre avstander. Kan gå helt fint :)
Støttestrømper til flyreisen anbefales når man er gravid. Og bevege seg litt underveis.
Og sjekk med flyselskapet om du trenger legeattest eller ikke, det varierer litt fra selskap til selskap. Mulig det bare er charterselskap som krever det fra typ uke 26-28, men greit å ikke gå på en smell. Har lest mange anbefaler å ha det uansett, men kommer kanskje an på hvor stor magen er.
 
Ville i alle fall hatt billett som kan avbestilles, i tilfelle du får problemer med bekkenet. Min bekkenlåsning kom som lyn fra klar himmel og er så hemmende at jeg absolutt ikke hadde ville tatt noe fly nå, og det hadde blitt tungt for meg å traske rundt så mye i en storby. :)
 
Forrige svangerskap var jeg i Roma da jeg var 24 uker på vei og gikk typisk storby-antall-skritt om dagen med ish 20k skritt. Gode sko var alfa omega og støttestrømper på flyet, ellers gikk det helt fint. Dette svangerskapet krangler bekkenet mye mer allerede (21+1) og det hadde ikke gått sånn det er nå, så det kommer helt an på du og din form :)
 
Min erfaring er at man får vondt i skrevet , bekkenløsningen slår hardere ut med trasking . Tenkte bli med på Polen tur en uke i høst , men slår det fra meg . Hadde også planer om London igjen og jeg vet det blir litt gåing der . Jeg synes det er tungt nå . Men tar man mange pauser og kan sette seg ned , så kan det bli hyggelig altså . Flyturen går jo raskt :)
 
Hei. Noen av dere som har tips til en god reiseforsikring som gravid?

Leste denne saken og ble litt skremt: https://www.nrk.no/nordland/gravide...ndre-til-a-sjekke-reiseforsikringa-1.16960278
Jeg reiser til Granca i morgen. Måtte ringe mitt forsikringsselskap og det var ingen unntak på min reiseforsikring hos LOfavør på dette med bevissthetstap eller andre unntak for gravide før etter uke 36. Men da vil andre årsaker stoppe enn for å reise med fly iallefall. Vet ikke om du får tegnet LOfavør sin reiseforsikring, men den er igjennom fremtind iallefall, så du får sikkert like vilkår uansett men må kanskje betale mer utenom LO programmet. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med den forsikringen, vi har en kronisk syk gutt som lever helt vanlig, men får alltid full dekning for han om uhellet skulle være ute, noe mange forsikringer er veldig restriktive på.
I Europa er vi dog heldigvis godt dekket igjennom Helfo som du leser i artikkelen.
 
Hei! Jeg har tenkt å reise til London med to venninner i høst. På datoene som passer best er jeg i slutten av uke 26 og starten av uke 27.

Dette er første gang jeg er gravid, så har ikke erfaringer fra tidligere. Jeg synes det generelt er kjedelig å fly, men ser for meg at det kan bli ubehagelig å sitte i ro lenge og at jeg sikkert må på do ofte.

Og utover selve flyreisen vet jeg ikke hvordan det kommer til å være å traske rundt i London i starten av tredje trimester. :oops:

Er det noen som har erfaringer med å reise rundt dette stadiet i graviditeten? Er det noe jeg bør tenke på? :cool14
*sniker* Var akkurat ute og reiste selv på samme tidspunkt i graviditeten. Var i Dublin og så Coldplay samme dag som vi reiste dit. Det ble en veldig lang dag med mye trasking, så var ganske sliten på slutten av dagen og glad for at vi hadde sitteplasser. Dagen etter var det begrenset hvor mye trasking jeg orket siden dagen før var så krevende. Gode sko er et must.
Vil anbefale å ikke legge opp til alt for mye aktivitet og legge inn gode pauser. Flyturen er såpass kort at det er null stress. Jeg trodde også jeg kom til å løpe på do hele tiden, men det slapp jeg heldigvis.

Ta med svangerskapspapirene i tilfelle.
 
*sniker* Var akkurat ute og reiste selv på samme tidspunkt i graviditeten. Var i Dublin og så Coldplay samme dag som vi reiste dit. Det ble en veldig lang dag med mye trasking, så var ganske sliten på slutten av dagen og glad for at vi hadde sitteplasser. Dagen etter var det begrenset hvor mye trasking jeg orket siden dagen før var så krevende. Gode sko er et must.
Vil anbefale å ikke legge opp til alt for mye aktivitet og legge inn gode pauser. Flyturen er såpass kort at det er null stress. Jeg trodde også jeg kom til å løpe på do hele tiden, men det slapp jeg heldigvis.

Ta med svangerskapspapirene i tilfelle.
Takk for tips! :D
 
Jeg skal reise i uke 26 og fikk et papir fra jordmor med bekreftelse på når termin er bare i tilfelle :)
 
Back
Topp