Reise med nyfødt?

Lavendel22

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Vi skulle etter planen i et bryllup i sommer, som da er 2 uker etter termindato. Vet jo selvfølgelig ikke når fødsel skjer, eller om termindato blir forskjøvet. Men si baby er 2 uker gammel når bryllupet er... Vil det være noe vits i å håpe at vi kan dra, eller bør vi bare slå det helt fra oss? Det er snakk om 8 timer i bil (men vi kan selvfølgelig overnatte underveis, og dele opp turen). Jeg regner egentlig med at vi bare kan legge det på hylla, men så er det en stor begivenhet i nær familie, som vi veldig gjerne vil delta på.

Noen her med barn fra før som har noen innspill? Selve bryllupet tenker jeg nok går greit uansett, det er jo helst bilturen jeg ser mørkt på. Overnatting blir på egen campinghytte med eget bad, så det tror jeg også er ok.

Me hadde ein fire timars biltur med ein baby på tre veker, og det gjekk heilt fint. Så med tanke på babyen trur eg ikkje at det er noko problem.

Men eg ville nok sjølv vore ganske skeptisk til noko slikt kun to veker etter fødsel. Både fordi det tar tid å kome seg etter fødselen og fordi (i alle fall eg) var ekstremt sliten i starten.

Statistisk sett føder også førstegongsfødande etter termindatoen, men det kan jo hende at du føder før:happy:

Har du moglegheit til å takke ja med forbehold? Det kan jo hende at du er heilt klar for dette når tida kjem:happy:

Spørsmålet blir vel heller om dere orker/klarer en sånn tur og begivenhet
Jeg var iallefall helt utslitt de første ukene med søvnmangel og ukontrollert gråt her og der pga det og hormonene.
Jeg var uventet lenge på sykehuset også, og orket ikke engang tanken på besøk.
Når det kom besøk og de holdt babyen valgte jeg å sove fordi jeg var så utslitt...

Men nå er nyfødt tiden annerledes for alle.
Tror det sikkert hadde gått fint med babyen å reise, men tenker mer på deg og dere.

For meg personlig hadde ikke selve turen vært noe problem.

men orket til å være med på selve bryllupet to uker etter fødsel, det tviler jeg på at jeg hadde hatt :hilarious:

men folk er jo forskjellige

Ja, jeg vet jo selvsagt ikke når baby kommer, eller hvordan livet blir. Regner med vi kan si ja med forbehold, ville egentlig bare høre om det var vits å håpe, eller om vi bare burde si nei med en gang.

Som sagt så tviler jeg på at vi reiser, men om dere mener det går greit for baby så er det hvertfall lettere å vurdere bare ut fra egen ork og helse

Sniker
Jeg ville bare sagt nei med en gang når det er så langt unna :) Men det er jo ingenting i veien for å si ja også si at du likevel må se an etter fødsel. Med god form etterpå og harmonisk baby kan det kjennes ok likevel.

Jeg har hatt nok med å få i gang amming så kort tid etter. Også kommer det såklart også an på babyen. Min eldste hadde det veldig fint i bil og sov som en stein. Han kunne sikkert vi ha reist med, men med ammestyr, nattevåk og fortsatt smerter i underlivet etter fødsel ville en sånn tur ikke funka. Minste hatet bilstol så intenst de første 6 mnd at vi ikke kunne kjøre lenger enn 20 min om gangen før hun MÅTTE tas ut. Skrek seg helt blå og var kjempehysterisk. Fikk ikke til å sove i bilen heller. Vi måtte faktisk avlyse et bryllup da hun var 4 mnd pga 8timers biltur. Det går bare ikke med en unge som hylskriker før du er ute av parkeringsplassen.

Sniker. Vi kjørte Trondheim-Oslo når baby var 2 uker sist gang, dette var også juli barn og i 2016 som var en av de varmeste somrene vi har hatt. Kjøreturen for oss var uproblematisk i seg selv, gikk veldig bra. Baby sov og vi stoppet kun anbefalte ganger og ammet underveis. Dessverre resulterte turen i brystbetennelse for min del og jeg ble veldig dårlig i flere dager… Hadde det ikke vært for dette, så vil jeg si at turen gikk helt fint. Var også i 40-årslag til et familiemedlem når baby var 1 måned, tok da fly til Oslo. Den turen gikk enda bedre. Mye enklere å ta fly enn bil. Baby hadde det fint i selskapet også, trakk oss kun unna når det var behov og hun sov jo uansett store deler :)

Dere kan jo si ja, og heller gi beskjed i ettertid dersom det viser seg å være uaktuelt. Jeg derimot hadde vært litt skeptisk mtp. at det kun er to uker imellom termin og bryllup, for her kom nemlig baby 12 dager på overtid :wtf:

Kommer helt an på hvordan baby er og formen din tenker jeg. Personlig så hadde jeg veldig vondt og slet med å sitte og gå i flere uker. I tillegg til baby som grein og grein fra dag 1. Så jeg ville rett og slett sett an og tatt det litt på sparket:p Kanskje du er en av de som kommer seg raskt og kanskje baby elsker å kjøre;)

Vi reiste med fly til en konfirmasjon da yngste var ca 4 uker. Gikk veldig fint med han, men jeg fikk brystbetennelse selv og ble veldig dårlig. Erfaringen min er at kroppen ikke var klar til stor endring i rutiner og at det var veldig liten verdi for både meg og baby da det rett og slett ble mye stress og styr.

To uker er ganske tett. Vår kom etter termin, jeg blødde ennå og vi var i skikkelig babyboble.

jeg hadde ikke orket det, da vi måtte begynne med mme da hen var én uke gammel. Så det var DET styret da.

Men alle er forskjellige. Hvorfor ikke bare se det an? Kanskje ungen kommer før, og alt går fint :)

Jeg har termin 31. juli, og jeg og sambo er bedt i bryllup litt over 1 uke etter det igjen, på en annen kant av landet. Jeg kan ikke si jeg snakker av erfaring (for jeg er førstegangs) men jeg kjenner at jeg ikke tar sjansen på å takke ja nå. Det blir for nært termin for min smak. :p

Tipper forøvrig at jeg sikkert kommer til å føde etter termin uansett, men liker heller ikke tanken på å dra til en annen kant av landet og risikere å måtte føde der. :bored: Alternativt, iføre meg penkjolen når jeg nok vil være superøm i underlivet etter fødsel, og har tidenes melkespreng, uten at ammingen nødvendigvis går på skinner så tidlig heller. :hilarious:

Back
Topp