Reise i permisjonen

Lykkeliten_18

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Marshmallows 2022
Er det noen av dere som tenker å reise på en lengre tur i permisjonen? [emoji4] Vi har lyst til det når baby er rundt 5-6 mnd. Selvsagt til et sted det er trygt, og vi tenker å bli vekke kanskje 1-2 måneder. Noen som har erfaringer med lengre reiser med baby? Drømmen er New Zealand eller Argentina.. [emoji173]️

Vi håpte på det, men tror ikke vi får råd siden jeg skal ha en del ulønnet permisjon dessverre :/ Så vi håper heller på en skikkelig sommerferie :D New Zealand høres skikkelig spennende ut da!!

Vi håpte på det, men tror ikke vi får råd siden jeg skal ha en del ulønnet permisjon dessverre :/ Så vi håper heller på en skikkelig sommerferie :D New Zealand høres skikkelig spennende ut da!!

Ja, men det er selvsagt mitt økonomiske begrensninger her også.. foreløpig er det bare i "drømmefasen". Men hadde vært kjekt å høre om andres planer, og hvordan folk Evt løser det rent praktisk. Har lest at en del mødre tar ut alle ferieukene i starten av pappa permen f eks, slik at en har 5 uker sammen å reise på [emoji1][emoji106]

Ja, men det er selvsagt mitt økonomiske begrensninger her også.. foreløpig er det bare i "drømmefasen". Men hadde vært kjekt å høre om andres planer, og hvordan folk Evt løser det rent praktisk. Har lest at en del mødre tar ut alle ferieukene i starten av pappa permen f eks, slik at en har 5 uker sammen å reise på [emoji1][emoji106]

Ja var det vi også hadde tenkt å gjøre i så fall :) Eller - kun 3 uker i vårt tilfelle da, da mannens jobb ikke bare er å reise ifra over lengre tid ;p

Vi tenker å gjøre det. Blir nok i sør-Europa, pga tid (en til to mnd) og vaksiner for baby. Erfaringer med første barn har lært oss at vi ikke skal være for ambisiøse og heller holde oss til et, maks to steder i den perioden.

Jeg har veldig lyst til det, men samtidig høres det litt stressende ut. Tror jeg skal se an meg selv og babyen litt før vi bestiller tur. Kommer an på økonomien også, men er lov å drømme :happy:

Vi tenker å gjøre det. Blir nok i sør-Europa, pga tid (en til to mnd) og vaksiner for baby. Erfaringer med første barn har lært oss at vi ikke skal være for ambisiøse og heller holde oss til et, maks to steder i den perioden.

Fortell gjerne litt om din erfaring med å reise med baby! Hvor var dere, hvor lenge, hva var utfordrende osv osv?

Kan kanskje ikke sammenlignes for vi var bare borte i 3,5 uke men vi reiste med sønn vår til Spania når han var 7 mnd. Gikk bra det, bortsett fra at bleier og mat er veldig annerledes [emoji85]
Som i feks i Spania har de sjokoladegrøt, og generelt mye sukker i babymaten [emoji13]

Kan kanskje ikke sammenlignes for vi var bare borte i 3,5 uke men vi reiste med sønn vår til Spania når han var 7 mnd. Gikk bra det, bortsett fra at bleier og mat er veldig annerledes [emoji85]
Som i feks i Spania har de sjokoladegrøt, og generelt mye sukker i babymaten [emoji13]

Ja har tenkt litt på noe litt nærmere også, grand canaria kanskje [emoji1] Takk for tips, kanskje det er lurt å da hamstre med et lite lager med babymat på glass og bleier? Kan tenke meg at ting er litt annerledes der nede ja! De lager vel ofte babymat selv hjemme og selger sikkert ikke så mye i butikkene, hvertfall ikke små supermarkeder på turistplasser..

Er det noen av dere som tenker å reise på en lengre tur i permisjonen? [emoji4] Vi har lyst til det når baby er rundt 5-6 mnd. Selvsagt til et sted det er trygt, og vi tenker å bli vekke kanskje 1-2 måneder. Noen som har erfaringer med lengre reiser med baby? Drømmen er New Zealand eller Argentina.. [emoji173]️

Jeg er veldig tilhenger av at man kan realisere drømmer og reise selv etter man har fått barn så en reise kunne jeg gjerne tatt. :-) (dog planlegger vi litt ulønnet perm så kommer ikke til å bli økonomisk prioritert)

Men jeg vet ikke om jeg hadde orket så veldig lang flyreise når hun er så liten. Det kan ha sine positive sider sikkert, barnet sover kanskje mye, Ammer man har man altid med mat. Men jeg er sikkert litt farget av dårlige opplevelser jeg har hørt med det.

Noen jeg kjenner tok med seg baby på ca 6 mnd på en 10 timer flytur. Barnet skrek nesten sammenhengende de 10 timene for å si det slik. Skikkelig stressende og slitsomt for foreldrene og stakkar baby som sikkert ikke hadde det så godt:-( var sikkert ikke noe greit å være medpassasjer på den turen der heller kan jeg tenke meg.

Og det er jo veldig vanskelig å vite i forkant hvordan baby kommer til å reagere. Blir det konstant skrik ville jeg heller utsatt meg for en 2-4 timers reise enn en 10-15 timers reise

Så jeg ser for meg at jeg fort kunne holdt meg til reise i Europa i den aldersperioden og heller reist lenger når barnet ble større.

Jeg har veldig lyst til det, men samtidig høres det litt stressende ut. Tror jeg skal se an meg selv og babyen litt før vi bestiller tur. Kommer an på økonomien også, men er lov å drømme :happy:

Fortell gjerne litt om din erfaring med å reise med baby! Hvor var dere, hvor lenge, hva var utfordrende osv osv?

Vi har ikke vært lenger enn 3 uker borte om gangen med første heller. Det var mer erfaringer som handler om at vi ikke burde legge opp til lange kjøreetapper, leie hus/leilighet heller enn hotell, ta med grøtpulver (pga sukkerinnhold i mange land), ta med våtservietter eller utstyr til å lage egne (pga parfyme i ALT!), og generelt ha færre heller enn mange planer [emoji28]

Vi følte ikke at vi la opp for ambisiøst program, men selv det ble for mye på noen av reisene (det har blitt endel på nesten 3 år). De beste har vært der vi har «hatt lave forventninger»...! [emoji4]

Ellers har vi vært veldig fornøyd med å ha en reisevogn, samt bæretøy (sjal, sele). Jo mindre man kan pakke, selv for lang reise, jo bedre.

Google litt på hva man får tak i og ikke i områdene man skal til. Italia f.eks har «babypasta» på apoteket, tilsatt vitaminer [emoji23] helt supert [emoji1360] men solkrem tilpasset småbarn (1 år) var ikke å oppdrive...

Vi har ikke vært lenger enn 3 uker borte om gangen med første heller. Det var mer erfaringer som handler om at vi ikke burde legge opp til lange kjøreetapper, leie hus/leilighet heller enn hotell, ta med grøtpulver (pga sukkerinnhold i mange land), ta med våtservietter eller utstyr til å lage egne (pga parfyme i ALT!), og generelt ha færre heller enn mange planer [emoji28]

Vi følte ikke at vi la opp for ambisiøst program, men selv det ble for mye på noen av reisene (det har blitt endel på nesten 3 år). De beste har vært der vi har «hatt lave forventninger»...! [emoji4]

Ellers har vi vært veldig fornøyd med å ha en reisevogn, samt bæretøy (sjal, sele). Jo mindre man kan pakke, selv for lang reise, jo bedre.

Google litt på hva man får tak i og ikke i områdene man skal til. Italia f.eks har «babypasta» på apoteket, tilsatt vitaminer [emoji23] helt supert [emoji1360] men solkrem tilpasset småbarn (1 år) var ikke å oppdrive...

Vi har kun vært i Europa med lille. Vært mye på reise i verden før barn, og visste at det ikke var aktuelt før han var 1 år i alle fall. Så har det bare blitt Europa. Men når oktoberbabyen er litt eldre tenker vi at vi kan ta dem med på lenger turer om vi selv vil det :)

Og - flyreiser på 4 timer-ish har fungert helt supert her. Han har sovet så godt, og ikke skreket. Men da har jeg vært nøye på å passe på å amme på opp- og nedstigning (trykket er en stor grunn til at de gråter). Hatt smokk etter at jeg sluttet å amme av samme grunn.

Vi var på fire uker på Gran Canaria forrige gang. Da var babyen 5 måneder da vi dro. Optimal alder synes vi. Sover fortsatt mye på dagen, trives (ofte) i vogna, får først og fremst morsmelk (hvis man ammer) og de fleste er ikke så mobile enda. Jeg hadde følt det var stress hvis baby var midt i den verste krabbe/utforske nærmiljøet-fasen på reise. Både fly og opphold egentlig. Vi hadde med bleier til hele oppholdet og grøt/smoothieposer for sikkerhets skyld, men det ble mest amming. Hvis dere har råd, prioriter å betale for flysete til baby også og ta med maxi cosi (eller tilsvarende) dersom babyen trives i bilstolen. Vår sov mye av tida i den begge veier, og vi hadde armene fri til den eldste og annet. Det tok faktisk en drøy uke før babyen vennet seg til å være «ute i det fri». Vinterbaby som bare hadde vært i vogn/bilstol før avreise så det tok litt tid før vi kom dit at hun koste seg på teppe under parasoll, men vi kom dit altså. Vi leide leilighet og kunne ordne oss, bestemme dagsrytme osv. selv og det er en fordel.

Vi regner ikke med at vi får dratt denne gangen. Har skolebarn så litt annerledes å dra midt i året, og den leiligheten vi ønsket å dra til er ikke ledig før babyen er «litt for stor» mtp at det skal være litt avslappende for oss også ;)

Vi reiste til Gran Canaria da sønnen vår var 7 mnd, i april, det gikk veldig bra:) flyturen gikk som en drøm, han sov eller koste seg i fanget vårt. Ikke noe skriking. Vi tok med middagsglass som de varmet på flyet til oss. Vi hadde med bæresele som vi brukte på flyplassen, og reisevogn til å bruke der nede. Vi hadde all inclusive på hotellet og bodde i en leilighet med kjøkken. Vi tok med alt vi trengte til han; bleier, engangskluter, solkrem, grøt og mat. I tillegg spiste han noe av maten vi spiste. Vi gikk tom for grøt så vi dro på et supermarked for å handle en pakke. De eneste smakene de hadde var med honning eller sjokolade. Vi valgte honning og den var grusom, sønnen min ville ikke ha den:p
Temperaturen var grei når vi var der, 20-25 grader ca. Hadde ingen ambisjoner om å gjøre så mye når vi var der, annet enn å slappe av og kose oss:)

Back
Topp