Reise i graviditeten

Bkno4995992

Andre møte med forumet
Hei. Jeg lurte på om noen av dere har erfaring med p reise i graviditeten, har egentlig planlagt å reise når jeg er litt over 4 måneder på vei. Er det trygt å rese til Bali? Eller anbefaler dere å reise litt kortere avstander når man er gravid?

Så lenge legen ikke sier noe annet skal det være trygt.
Men husk: støttestrømper, opp og gå hver time. Drikk mye vann. Hvis du har fått mage kan legeerklæring på hvor langt du er på vei også være en god ide, for er ikke lett å se da alle kropper er forskjellige og om flyselskapet er usikre så kan de nekte deg om å gå ombord.

Så lenge legen ikke sier noe annet skal det være trygt.
Men husk: støttestrømper, opp og gå hver time. Drikk mye vann. Hvis du har fått mage kan legeerklæring på hvor langt du er på vei også være en god ide, for er ikke lett å se da alle kropper er forskjellige og om flyselskapet er usikre så kan de nekte deg om å gå ombord.
Takk for svar! :)

Støtter legeerklæring her! Jeg får tidlig mage og var rundt 18 uker på vei da jeg skulle hjem fra Tyrkia i 2015.. de på flyplassen var veldig usikker på p sende meg med flyet hjem :O

Jeg var i Italia da jeg var ca 4mnd på vei. Jeg hadde med helsekort og holdt vanlige forhåndsregler for gravide.
Lykke til med turen!

Jeg reiste til Grønland, Frankrike og Spania da jeg var gravid.

Reising var mer slitsomt for meg da jeg var gravid, men jeg var i dårlig form. Ikke selve flyturen egentlig, mer det å gå «milevis» på flyplass, sitte dårlig osv. Flyet var avslappende i forhold.

Snakket med legen før Grønland, han var først litt skeptisk, men mente det ikke var noe problem da jeg sa det var et lokalt sykehus jeg kunne oppsøke om noe skjedde. Jeg var der fra uke 6-10. Tenkte på SA og mulige komplikasjoner, da er det greit å ha helsehjelp i nærheten. Hans bekymring var eventuell stor blødning som må behandles. Det gikk heldigvis bra.

Var vel rundt 5 mnd da vi var i Frankrike. Gikk greit på tur ned, men lite utbytte av oppholdet da jeg generelt var i ganske dårlig form. På veg hjem var det streik på flyplassen, mye styr og evig venting, rakk ikke flyet videre og måtte overnatte i Amsterdam. Det kunne jeg godt spart meg for gitt, sånt er mye verre når man er gravid og sliten. Har i ettertid tenkt jeg burde droppet den turen.

Var rundt 7-8 mnd da vi var i Spania, lengre tur, men det gikk mye bedre. Jeg var også i bedre form da. Det var ganske varmt, men det plaget meg ikke mer enn det gjør til vanlig. Jeg trives dårlig når det blir over 30 grader.

Hvis du er i god form tenker jeg en reise vil være fint, men har ikke erfaring med å reise så langt som gravid.

Om det er trygt å reise til Bali er vanskelig å vurdere på sparket. Umiddelbart ville jeg selv tenkt at jeg ikke hadde reist dit.
Kjenner ikke helsetilbudet i området, har de tilstrekkelig helsehjelp dersom noe oppstår? Jeg ville eventuelt sjekket det på forhånd.

Ser det finnes malaria i området, det er anbefalt å unngå reiser til malariaområder som gravid. Vet ikke om du skal til aktuelle malariaområder, det er kanskje ikke aktuelt. Det går visst an å ta noe malariamedisin i graviditeten, men det må lege vurdere. Jeg ville ikke brukt myggmiddel med DEET.

Fant denne linken nå, her er det noen gode råd:

https://www.reisemedisin.no/gravid-pa-reise/

Som allerede nevnt, viktig med bevegelse og mye drikke på flyet. Jeg hadde også legeerklæring på siste tur for sikkerhets skyld.
Jeg syns det kan være litt styr å passe på kostholdsrådene i utlandet, og er gjerne litt ekstra forsiktig med hygienen.

Back
Topp