Reise i første trimester

Frøken TB

Første møte med forumet
Hei
Jeg er ny her inne. :) Før vi fant ut at jeg var gravid bestilte vi reise til Polen. Er det noen som har noen erfaringer fra flyturer i første trimester? Har hørt at det skal være trygt, men ser samtidig at det er noen som mener det kan øke sjansene for SA.

I tillegg så lurer jeg på om noen har vært i Polen, og vet noe om maten der, feks om melk og fast ost man kjøper i butikk/ får servert stort sett er pasteurisert.

Ble plutselig en hel del å tenke på i forhold til en liten tur.

Hei og velkommen hit! [emoji173]️ Jeg var i Kina i uke 10-12 i første trimester faktisk, bestilt lenge før jeg ble gravid. Det viktigste med flyturer er å bevege seg mye og drikke godt. Det er en liten økt risiko for blodpropp når man er gravid, derfor er det ekstra viktig å passe på det. Jeg fløy såpass langt at jeg brukte støttestrømper også [emoji4] Gikk veldig fint for meg! Har ellers ikke vært i Polen, så vet ikke noe om maten der dessverre. Men jeg var veldig nøye med maten i Kina.

Trur det er i slutten av svangerskapet det er frarådet.
Fant ut at eg var gravid dagen etter eg kom heim fra Polen. Var då ca 5 veker på vei.
Spiste som vanlig. Drakk eit par glas rødvin.
Håper og trur at det ikkje har gjort noko skade.
God tur!

Ikke vært i Polen, men reiste mye med fly sist svangerskap dog ikke så langt :)
Fløy Bergen - Stavanger ganske ofte og det gikk helt fint :happy: bare husk å hold deg hydrert og bevege litt på beina.

Hvis du ikke allerede er veldig kvalm og sliten så går det nok helt fint. Jeg er nå 6+1 og flydde til Sandefjord for å besøke foreldrene i helgen. Var så sykt kvalm og trøtt at jeg lå på sofaen hele helgen. Men hadde det ikke vært for de to symptomene så hadde det sikkert gått greit :)

Har allerede vært på 3 flyturer, har nr 4 i mårn, har gått helt fint til nå for min del [emoji4] aldri hørt noe om at det kan føre til SA

Vett du hva det går helt fint. Tenk igjennom hva du spiser og hygiene, og kos deg, jeg dro på ferie rundt omkring i Asia med første og dro til Norge når jeg var fire mnd på vei. Ble gravid i Asia

Hvordan er det med støttestrømper og sånt? Noen andre forbehold man må ta? Skal fly til Bergen i jula, kun en 45 minutters flytur, men greit å vite om det er noe en absolutt bør unngå ☺️

Hei..kommer fra Polen:) maten er trygg der. Hvis du kjøper noe i butikker da kan du lese ingrendienser. Men dwt som man får servert på hotellet også er trygt å spise. Jogurt og forskjellige ostetyper skal jeg også spise der..
Jeg skal også reise neste uke..er 9 uker på vei og har samme bekymringer:) I forrige svangerskapet reiste jeg hjem og det gikk fint. Jeg reiste også til Tromsø da jeg var ca 4-5 uker på vei

Back
Topp