Reise bort fra 10 mnd gammel baby

Bruker15ma

Første møte med forumet
Min mann og jeg skal reise bort 5 dager i juni. Vår sønn er da 10 1/2 mnd. Den siste tiden har jeg funnet en del motstridende informasjon om hvorvidt det kan være skadelig for et så lite barn å være borte fra begge foreldre så lenge. Sønnen vår er ikke blitt passet av andre enn oss, men vi er ofte hos mormor (som skal passe mens vi er vekk), og han kjenner henne godt. Vi planlegger en øve-overnatting hos henne snart, og at hun også passer han noen dager så de blir trygge på hverandre. Men, nå leser jeg at psykologer setter fraværsgrensen til en 10 mnd gammel baby til et døgn, og at babyer kan bli meget utrygge dersom hovedomsorgsoersonen(e) er borte lenger enn det. Håper du kan hjelpe meg å finne svar på dette. Vil nemlig ikke reise dersom det på noen måte kan være skadelig for sønnen vår. Maria

Min mann og jeg skal reise bort 5 dager i juni. Vår sønn er da 10 1/2 mnd. Den siste tiden har jeg funnet en del motstridende informasjon om hvorvidt det kan være skadelig for et så lite barn å være borte fra begge foreldre så lenge. Sønnen vår er ikke blitt passet av andre enn oss, men vi er ofte hos mormor (som skal passe mens vi er vekk), og han kjenner henne godt. Vi planlegger en øve-overnatting hos henne snart, og at hun også passer han noen dager så de blir trygge på hverandre. Men, nå leser jeg at psykologer setter fraværsgrensen til en 10 mnd gammel baby til et døgn, og at babyer kan bli meget utrygge dersom hovedomsorgsoersonen(e) er borte lenger enn det. Håper du kan hjelpe meg å finne svar på dette. Vil nemlig ikke reise dersom det på noen måte kan være skadelig for sønnen vår. Maria
Hei!

Jeg skjønner godt at det i utgangspunktet kan være fristende å komme seg litt bort og få fri fra spedbarnsstell og nattevåk. De fleste foreldre som gjør dette, sier i etterkant, at de heller ville hatt barnet med seg. De følte det vanskelig å være borte fra barnet. Selv om det er trygge ,kjente og omsorgsfulle besteforeldre som passer barnet, så vil det for barnets del, føles utrygt å bli overlatt til andre. Det er tross alt dere som foreldre som utgjør barnets trygge base. I denne alderen har barnet ikke mulighet til å forstå at dere vil komme tilbake. For sønnen deres betyr deres fravær at dere er helt borte. Dette kan skape utrygghet og frykt.Noen barn er mer sårbare enn andre, og man kan ikke vite på forhånd hvem som kan få problemer pga adskillels fra foreldre. Jeg vil anbefale at dere tar sønnen med på reisen, eller at dere venter med å reise bort fra ham til han blir større og har mulighet til å forstå.Barn må oftest være to-tre år før de er istand til å forstå dette. Hilsen Elin

Back
Topp