Reise aleine med fly?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Kor gamalt var ditt barn, ev. kor gamalt synest du barnet ditt må vere før det kan reise aleine med fly?

Vi leikar med tanken på å la jentungen komme og møte meg, mannen og lillesøster/-bror (kva det no er som gøymer seg i magen) når ho er ferdig å vere hos pappaen sin i sommar, og vi er hos mannen sin familie i nord. Får det ikkje til å passe for alle så ho kan vere med heile ferien, men ho kunne fått nokre dagar før vi reiser heim igjen saman.

Ho vil vere 8,5 år, er moden og sjølvstendig, men også litt engstelig. Ho vil måtte mellomlande, då det ikkje går direktefly. Eg ser at SAS/Widerøe (det blir i tilfelle ei strekning med kvar) tilbyr følge frå 5 år og oppover, også ved mellomlanding.

Synspunkt?

Da får hun jo "jeg reiser alene"-skilt of blir godt passa på.
Min aller første flytur var jeg o underkant av 6 år, og reiste alene, gikk kjempefint. Reiste en god del alene mellom 7 og 12 år pga skilte foreldre, og husker jeg opplevde det som uproblematisk, mest spennende faktisk.
Jeg var også et ganske forsiktig og veldig sjenert barn, men de er veldig flinke til å følge opp, underveis på flyturen og etterpå blir man jo fulgt til de som henter :)

SAS/Widerøe har godt samarbeid, og skal klare å passe veldig godt på jenta di. Så hvis hun føler seg trygg på å fly alene, bør det gå veldig fint.

Har hun sett "Klart er kan" på NRK? Episoden om å fly alene er fin forberedelse og passer godt å se sammen mens dere prater om hva som er hennes ansvar og hva flyverten passer på. Episoden om jenta som får styre et fly kan være motiverende hvis hun liker spenningen.

Kor gamalt var ditt barn, ev. kor gamalt synest du barnet ditt må vere før det kan reise aleine med fly?

Min eldste reiste alene I andre klasse, en kort tur. Hun storkoste seg, og har ønsket seg flybilletter til bursdagene hvert år siden.

Da får hun jo "jeg reiser alene"-skilt of blir godt passa på.
Min aller første flytur var jeg o underkant av 6 år, og reiste alene, gikk kjempefint. Reiste en god del alene mellom 7 og 12 år pga skilte foreldre, og husker jeg opplevde det som uproblematisk, mest spennende faktisk.
Jeg var også et ganske forsiktig og veldig sjenert barn, men de er veldig flinke til å følge opp, underveis på flyturen og etterpå blir man jo fulgt til de som henter :)

Jeg reiste som 5åring. Null problem :)

Kjekt med positive erfaringar. Eg og reiste aleine då eg var yngre enn jenta mi, men eg reiste som regel med broren min, så vi var to. Men eg huskar det var kjekt/spennande.

SAS/Widerøe har godt samarbeid, og skal klare å passe veldig godt på jenta di. Så hvis hun føler seg trygg på å fly alene, bør det gå veldig fint.

Har hun sett "Klart er kan" på NRK? Episoden om å fly alene er fin forberedelse og passer godt å se sammen mens dere prater om hva som er hennes ansvar og hva flyverten passer på. Episoden om jenta som får styre et fly kan være motiverende hvis hun liker spenningen.

Min eldste reiste alene I andre klasse, en kort tur. Hun storkoste seg, og har ønsket seg flybilletter til bursdagene hvert år siden.

Takk for gode tips, skal sjå på linkane!

Og så må vi prøve å få organisert det sånn at ho får tatt turen, det hadde vore så kjekt om ho fekk vore med.

Jeg reiste alene hver sommer fra jeg var 6 og det var aldri noe problem altså! Tror heller ikke jeg hadde sett det som ett problem å sendt i vei min 6 åring nå! Men det er jo forskjell på barn da såklart.

Min som nå er åtte har flydd t/r Osl-trd en gang i mnd siden april 2014 da han var seks og et halvt.
Både SAS og Norwegian et gode med ungene og vi har aldri opplevd noen vanskelige situasjoner.

Vi har planer om å sende 5 åringen alene med fly nå i vår. Og muligens også til sommeren. Men blir bare enkeltflyvning da, ikke mellomlanding.
Han har sagt han gjerne vil men gruer seg litt, mest pga han ikke vet helt hva det innebærer, sa han var redd for ikke å finne frem stakkars, ble bedre da jeg sa han kom til å bli passet på.
Han har flydd endel så heldigvis er ikke selve flyvningen noe nytt og skummelt.

Jeg henger meg på alle over her! Jeg reiste fra jeg begynte på skolen, og det var med mellomlanding. Aldri noe problem, bare veldig spennende!! :-)

Vi SAS tar veldig godt vare på våre UM (kode for reiser alene) og følger er med hele veien fra pappas til mammas trygge hånd :-) Ombord vier vi mye oppmerksomhet på barnet og er der uansett hva det måtte gjelde.

Når mitt barn kommer og er over 5 år så vil jeg aldri tvile på at mitt barn ikke er trygt hele veien ❤️ Blir nok noen turer fra sør til nord med familie nord for Bodø.

Mine to har reist en del alene, både med Norwegians og med SAS. Har best erfaring med SAS. Første gang med Norwegian gikk de av flyet uten at noen merket det, ut portene og ned til baggasjebåndet der pappen fant de helt alene. Han tok de med seg uten å ha sett eller snakket med en eneste ansatt fra Norwegian. Ikke ble de etterlyst av de heller. Jeg hørte ikke et pip! Etter det har vi kun brukt SAS. Forberedelser er viktig slik at barnet føler seg mest mulig trygg. Vår dårlige opplevelse kom nok av en overmodig storebror som skulle klare seg selv uten hjelp, men det funker dårlig i sånne situasjoner :P

Mine to har reist en del alene, både med Norwegians og med SAS. Har best erfaring med SAS. Første gang med Norwegian gikk de av flyet uten at noen merket det, ut portene og ned til baggasjebåndet der pappen fant de helt alene. Han tok de med seg uten å ha sett eller snakket med en eneste ansatt fra Norwegian. Ikke ble de etterlyst av de heller. Jeg hørte ikke et pip! Etter det har vi kun brukt SAS. Forberedelser er viktig slik at barnet føler seg mest mulig trygg. Vår dårlige opplevelse kom nok av en overmodig storebror som skulle klare seg selv uten hjelp, men det funker dårlig i sånne situasjoner :P
Takk for at du deler erfaringa di! Her blir det uansett SAS+Widerøe. Tøtta gleder seg veldig!

• Liker
Reactions: Bee
Back
Topp