Rehsus negativ

Hestehov

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Flere som har denne blod typen her? Erfaringer? Fikk vite i dag at jeg har den og det kom som et lite sjokk siden jeg trodde jeg var positiv.

Er positiv selv, men har det noe å si? Trodde bare O+ eller - var det som evt har noe å si!?
*nysgjerrig* :)

Jeg har O- og det kan ihvertfall ha noe å si om babyen er positiv, noe det er 60% sjanse for. :)

Er dette første barnet?

Jeg er positiv selv, men legen sa til meg i forrige svangerskap at dersom man er negativ vil det kunne få følger i svangerskap nr 2 dersom barn nr en var positiv, for da kan kroppen danne antistoffer mot det nye barnet.

Du får vel oppfølging med ekstra blodprøver, og en sprøyte etter fødsel som skal forhindre trøbbel ved evt neste svangerskap. Ut over det har jeg inntrykk av at det ikke innebærer noen stor risiko?

Jeg er rhesus negativ. Barnet var også negativ å da trenger man ingen oppfølging etterpå, men er barnet positiv så må man ta en sprøyte rett etter fødselen. Man blir fulgt opp i svangerskapet for å sjekke dette :-)

Jeg er også negativ og dette er første barnet. Jordmor sa at med de ordningene vi har i Norge i dag er det ekstremt sjeldent at man får komplikasjoner rundt dette, selv når man har fått et positivt barn tidligere. Jeg ble først litt stresset over dette da jeg aldri har hørt om det før, men jordmor var veldig beroligende..

Jeg er rhesus negativ, og både i første svangerskap og dette får jeg ekstra oppfølging med blodprøver. :)

Jeg er også rhesus negativ. Leste mye om det første svangerskap og er ikke urolig dette svangerskap. Begge gangene var/ er det blodprøvekontroller og etter fødsel fikk jeg sprøyte siden min sønn ble positiv.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/andre-relaterte-tema/rhesus-37567.html

Utdrag:
En rhesus negativ kvinne som bærer på et rhesus positivt foster, kan danne antistoffer mot fosterets blodceller.

Alle gravide får testet om de er rhesus negative eller positive ved første graviditetskontroll. Dersom første test er negativ, testes den gravide igjen i uke 32 og uke 36. Forebyggende behandling med et stoff som nøytraliserer rhesus antistoffer, gis innen 72 timer etter fødsel der en rhesus negativ kvinne har født et rhesus positivt barn.

Back
Topp