Regne ut permisjonsslutt

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Vi vet vi skal ha permisjon med 100% dekning. Prøver å bruke denne kalkulatoren
http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article1546588.ece og syns den er nyttig.

Med termindato den 17. mai skal jeg etter planen ut i arbeid allerede den 24. januar. Da tar mannen over og har sine 10 uker frem til 4. april.

Vi har egentlig tenkt å ta gradert uttak de siste månedene slik at jeg jobber 2 dager i uka og mannen jobber 3. Men da betyr jo at jeg skal tilbake på jobb allerede en gang på høsten. Virker veldig tidlig. Kan hende vi må revurdere.

Saken er at mannen ikke kan forlate jobben 100% egentlig, så da blir det enten hele hans del utsatt til senere eller tatt på deltid. Vil helst ikke utsette for da er det dumt at han tar permisjon når barnet er i barnehagen.

Har dere sett på datoer? Hvordan skal dere fordele permisjonen?

Last edited:
Er jo studenter begge to, så det blir ikke så vanskelig her :p
Har permisjon fra semesterslutt i mai -17, også begynner videre studier i august -18, så da blir det barnehage. Synes det er fint å ha baby hjemme litt lenger enn ett år. Det blir ikke noe egen pappaperm i denne omgang, men mannen skal nok få noen uker alene med babyen etterhvert likevel. Det er sikkert viktig for forholdet de to i mellom også :)

Jeg tar mødrekvoten og fellesperioden og han tar fedrekvoten :) Jeg forlenger min med ferie for 2017: 4 uker og 1 dag. Så blir det sikkert ulønnet i noen mnd og eventuelt ferie(2018) :)

Oi, ferie. Det glemte jeg helt.
Da kan jeg ta mine 39 uker, så 4 uker ferie, så er det farens 10 uker.

Termin 17. mai, men endres sikkert. Går nok ut i permisjon/ferie 1.mai!
Jeg tar bare 80% og er hjemme et år. Så tar pappaen over, men jeg kommer mest sannsynligvis ikke ha en jobb å komme tilbake til, så prøver sikkert å finne en sommerjobb før jeg forhåpentligvis begynner studier samtidig som babyen begynner i barnehagen august 2018!

Hmm, 59 veker til sammen, mannen kjem til å ha sine 10 og eg tar resten. Da blir det nok en utfordring for å se hvordan vi skal gjere det noko mnd til. Har jo ferie begge 2, men ønsker iafall 2 veker i lag om sommaren. Gutten har 8 veker sommerferie han og..

Usikker på om jeg har jobb å komme tilbake til da jeg er ansatt i prosjektmidler, men sjefen ønsker å ha meg der. Etter forrige permisjon fant hun midler til meg så håper det ordner seg igjen! Kommer til å ta ut 100% iallefall :)

Nå har jeg ikke lest så mye ennå da, men det jeg tenker på er hvordan det er for mor å ta over pappakvoten hvis far går på aap? Noen som vet om dette er en mulighet? Lite vits i at far skal ha egne uker når han uansett får dette når mor er tilbake i jobb igjen :)

Håper jo at sambo blir å ut i jobb, på en måte, men da aner jeg ikke hvordan vi skal gjøre det fra våren og frem til bhg-start :P

Her blir det 80%, så hjemme et år for meg + ferie. Kanskje noe ulønnet for mannen ønsker seg gradert permisjon, en dag i uken. Det han hadde med sønnen vår. Jeg er lærer så ferien begynner jo i juni igjen :)

Som førstegangsgravid må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på permisjonsregler og aner ikke hvordan vi skal gjøre det. Må nok bruke litt tid på å sette meg inn i dette.

Som førstegangsgravid må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på permisjonsregler og aner ikke hvordan vi skal gjøre det. Må nok bruke litt tid på å sette meg inn i dette.

Samme her.
Det jeg vet er at jeg ønsker å være lengst mulig hjemme med babyen

Vi har hatt samme problemstilling tidligere, da jeg var ferdig med mødrekvote + fellesperioden i slutten av desember. (Vi hadde permisjon med 100% lønn, da vi hadde fått ca 20000 mindre utbetalt totalt sett hvis vi hadde hatt med 80% lønn.) Så da hadde jeg ulønnet permisjon frem til 1. mai, da pappan tok sin kvote med 10 uker. En ulempe med å velge 100% lønn + ulønnet permisjon er at man mister rettigheter man har som arbeidstager, f.eks. rett til sykepenger. Man må jobbe 4 uker tror jeg for å få opparbeidet den retten igjen.

Mister man rettigheter til sykepenger med en gang eller etter et visst antall uker med ulønnet permisjon? Fungerer det om man ex. tar ulønnet perm etterfulgt av betalt ferie og så er slike rettigheter opparbeidet igjen?

Vi mister vel ca 12000kr om vi velger 80% fremfor 100%, så jeg heller mest mot å velge 80%. Men tror vi må diskutere det litt mer først. Det hjelper mye i forhold til termin i slutten av mai, og barnehagestart i august :p

Vi taper enormt med penger på å velge 80%. Derfor velger jeg nok 100% som sist og tar ulønnet perm etter det for å få det til å gå opp med pappaperm, ferie og barnehagestart i august 2018. Heldigvis får far permisjonsutbetaling fra jobben sin, siden han tjener over maxutbetalingen til NAV. Nav betaler bare ut 6x grunnbeløpet (G). Grunnbeløpet for 2016 er 92.576kr. Viktig å huske på. Så hvis noen av dere har mer en dette i årsinntekt er det lurt å regne på hva som faktisk lønner seg.

Vi mister vel ca 12000kr om vi velger 80% fremfor 100%, så jeg heller mest mot å velge 80%. Men tror vi må diskutere det litt mer først. Det hjelper mye i forhold til termin i slutten av mai, og barnehagestart i august :p
Kan jeg spørre hvordan dere regner ut dette? :)

Kan jeg spørre hvordan dere regner ut dette? :)
Ååh, jeg fant en kalkulator på nett når jeg var gravid med termin i mars. Husker ikke hvor jeg fant den i farten. Du kan evt prøve å google det! :)

Back
Topp