Regne termin ivf

Bringebærpudding

Gift med forumet
Julikulene 2020
Om jeg legger inn fra første dag i siste mens og 30 dager syklus får jeg termin 7/7-2020, MEN jeg vet når jeg hadde EL pga fryseforsøk og den var 14 dager etter første dag i siste mens så da blir det jo en «vanlig» syklus på 28 dager og termin 5/7-2020. Hva hadde dere gjort i påvente av ultralyd? :p

Om jeg legger inn fra første dag i siste mens og 30 dager syklus får jeg termin 7/7-2020, MEN jeg vet når jeg hadde EL pga fryseforsøk og den var 14 dager etter første dag i siste mens så da blir det jo en «vanlig» syklus på 28 dager og termin 5/7-2020. Hva hadde dere gjort i påvente av ultralyd? :p
Ved ivf regner du dag fra uttak/insett + hvor mange dager gammelt embryo. Mange terminkalkulatorer har egen utregning for ivf, så du ikke trenger å regne på det fra siste menstruasjon. Og ved ivf så vet de jo nøyaktig tidspunkt for befruktning, mens vanlige kalkulatorer bare gjetter.

Så bruk en terminkalkulator for fryseforsøk og sett inn rett datoer der. Det blir den termindatoen helsepersonell forholder seg til, uavhengig av hva som vises på ultralyd. Ved ivf flytter de ikke termindatoen.

Ved ivf regner du dag fra uttak/insett + hvor mange dager gammelt embryo. Mange terminkalkulatorer har egen utregning for ivf, så du ikke trenger å regne på det fra siste menstruasjon. Og ved ivf så vet de jo nøyaktig tidspunkt for befruktning, mens vanlige kalkulatorer bare gjetter.

Så bruk en terminkalkulator for fryseforsøk og sett inn rett datoer der. Det blir den termindatoen helsepersonell forholder seg til, uavhengig av hva som vises på ultralyd. Ved ivf flytter de ikke termindatoen.

Det varierer visst litt fra sykehus til sykehus. Har hørt at St. Olavs setter termin basert på OUL selv om det var IVF.

Så lenge du hadde forsøk i naturlig syklus og satte inn blasto 5 dager etter EL så blir det riktig å bare legge inn 28dagers syklus ja (men da må du isåfall flytte mens et par dager fram om du skjønner eller bare legg inn el-dagen og kalkuler fra befruktning!)

Praktiseres litt forskjellig rundt omkring om termin flyttes etter IVF, men uansett deilig å vite akkurat hvor langt man er på vei nå i starten!

De flyttet min termin etter ultralyd. Så i teorien ble egget befruktet 2 dager før uttak :inpain: jeg prøvde å si at det var umulig, men det var ikke aktuelt å sette noen annen termin. :hilarious:

Ivftermin skal ikke flyttes nei, men jeg ble flytta 5 dager frem på oul og har valgt å forholde meg til det. Hadde jeg blitt satt bakover derimot hadde jeg satt meg på bakbeina med tanke på maks overtid osv.

Jeg hadde nok forholdt meg til termin utfra el og 28 dagers syklus :)

Fikk bare beskjed om å forholde meg til siste menstruasjon når jeg ble gravid med ivf. Ble endret en dag på oul.

Mener å ha hørt det er endret praksis rundt om noen steder ifht endring av termin, og størrelsen på baby ved oul påvirker termin og ikke nødvendigvis kun befruktingsdag.

Hvilke terminkalkulatoren har egen utregning for ivf?

Bv sin har f. Eks å beregne fra befruktning.

Etter å ha født tidlig så har jeg erfart hvor nyttig det kan være med konkret dato for befruktning. Leah lå hele veien 1-2 dager under IVF termin i målinger, men ble aldri flyttet (Rikshospitalet). Da fødselen startet 26+3 var det veldig betryggende å være sikker på termindatoen og vi hadde konkrete delmål å forholde oss til ift å unngå fødsel lengst mulig.

Back
Topp