Regne svangerskapsuker

Ønskespiren95

Elsker forumet
Novemberfnuggene 2023
God mandag, dere! :greet025
Dette er kanskje et utrolig dumt spørsmål, men jeg blir litt forvirra av disse svangerskapsukene. Skjønner at man teller fra første dag i mens og at + x betyr antall dager inn i uken. I dag er jeg 6+0, men i svangerskapsuke 7. Så når folk spør hvor langt jeg er på vei, svarer jeg da 6 eller 7 uker? :smiley-ashamed005

Jeg svarer da 6+x til unge folk som er vant til denne regninga, og så svarer jeg feks 6 uker i starten av uke 7 og snart 7 uker på vei fra midten av uka. Hvis det gir mening?

Jeg svarer 5+6 til leger. Til andre sier jeg et jeg er i 1. trimester eller i 2. månded. :D Men jeg liker å ha dette litt privat :D

Når jeg ser på graviditets-appen og er nettopp kommet inn i uke 8, er embryoet like stor som et bringebær nå eller i slutten av uke 8? Jeg synes det er veldig forvirrende.

Jeg bruker 5+6 til helsepersonell, men ville sakt at jeg er i slutten av uke 6 til familie/venner/kolleger osv. Jeg er 5+6 i dag og har jo fullfør 5 uker og er på dag 6 i uke 6.
I mårra er jeg 6+0 og har da fullført 6 hele uker og er på første dag i uke 7.

Jeg svarer da 6+x til unge folk som er vant til denne regninga, og så svarer jeg feks 6 uker i starten av uke 7 og snart 7 uker på vei fra midten av uka. Hvis det gir mening?
Jeg gjør det samme som @CanisBebis . I dag er jeg f.eks 7+1 (i 8.uke), og ville da sagt 7 uker på vei :) ved 7+5 ville jeg sagt «nesten 8 uker».
Jeg svarer 5+6 til leger. Til andre sier jeg et jeg er i 1. trimester eller i 2. månded. :D Men jeg liker å ha dette litt privat :D
Jeg bruker 5+6 til helsepersonell, men ville sakt at jeg er i slutten av uke 6 til familie/venner/kolleger osv. Jeg er 5+6 i dag og har jo fullfør 5 uker og er på dag 6 i uke 6.
I mårra er jeg 6+0 og har da fullført 6 hele uker og er på første dag i uke 7.
Tusen hjertelig takk for svar dere! Ble litt klokere nå:smiley-angelic002

Svarer hele uker til venner og etter 12 uker sier jeg mnd . Har inntrykk av at andre personer blir forvirra når man svarer 6+3 så lettere å si 6 eller snart 7 uker .

Jeg her 7+6 i dag så til helsepersonell sier jeg 7+6. Fra feks 7+0 til 7+4 hadde jeg sagt til familie og venner at jeg var 7 uker. Fra 7+5 til 8+0 hadde jeg sagt snart 8 uker eller 8 uker. :)

Svarer hele uker til venner og etter 12 uker sier jeg mnd . Har inntrykk av at andre personer blir forvirra når man svarer 6+3 så lettere å si 6 eller snart 7 uker .
Jeg her 7+6 i dag så til helsepersonell sier jeg 7+6. Fra feks 7+0 til 7+4 hadde jeg sagt til familie og venner at jeg var 7 uker. Fra 7+5 til 8+0 hadde jeg sagt snart 8 uker eller 8 uker. :)
Tusen takk for svar :Heartpink

Back
Topp