Regnbuefamilie ️‍

Nurket1

Andre møte med forumet
Hei!

Er det tilfeldigvis flere her med kvinnelig partner (medmor)?

skulle så gjerne hatt noen bekjente i lik situasjon, da jeg ser for meg at det kan dukke opp enkelte situasjoner/fordommer som det eventuelt hadde vært fint å ha noen andre til å drøfte sammen med. :)
 
Vet det finnes ei eller fler i desember21/januar22:)
 
Bumper denne opp. :)
 
Hei!

Er det tilfeldigvis flere her med kvinnelig partner (medmor)?

skulle så gjerne hatt noen bekjente i lik situasjon, da jeg ser for meg at det kan dukke opp enkelte situasjoner/fordommer som det eventuelt hadde vært fint å ha noen andre til å drøfte sammen med. :)
Vi er :angelic:
 
Vi er også to mammaer :Heartred
Har en på snart to år, og venter lillebror/lillesøster i mars!

Aldri blitt møtt med fordommer. Men er mange som spør (uvitende, så klart) om "pappaen". Da er det greit å minne de på at det ikke er så lurt å bruke ordet pappa, men heller si donor. Vi sier jo til barnet vårt at hen ikke har pappa. Så litt dumt om andre skal si det.. Om du skjønner?
 
Vi er også to mammaer :Heartred
Har en på snart to år, og venter lillebror/lillesøster i mars!

Aldri blitt møtt med fordommer. Men er mange som spør (uvitende, så klart) om "pappaen". Da er det greit å minne de på at det ikke er så lurt å bruke ordet pappa, men heller si donor. Vi sier jo til barnet vårt at hen ikke har pappa. Så litt dumt om andre skal si det.. Om du skjønner?

Så godt å høre! Ja absolutt, det var et lurt tips å omtale som donor og ikke far :) Samfunnet har jo heldigvis utviklet seg veldig. Men fint å høre andres erfaringer! Kjenner ingen likekjønnede par med barn. Bruker dere begge «mamma», eller har en av dere et annet «navn». Vi har selv tenkt litt på mamma og mamme.
 
Kjenner et par og de bruker mamma og mor på seg selv. Slik barna lett skiller de
 
Så godt å høre! Ja absolutt, det var et lurt tips å omtale som donor og ikke far :) Samfunnet har jo heldigvis utviklet seg veldig. Men fint å høre andres erfaringer! Kjenner ingen likekjønnede par med barn. Bruker dere begge «mamma», eller har en av dere et annet «navn». Vi har selv tenkt litt på mamma og mamme.

Vi hadde en plan om mamma og mor, men så har dere bare blitt mamma og mamma :hilarious: Så vi har introdusert mamma "navn" og mamma "navn", men det blir ikke brukt konsekvent.
 
Hei!

Er det tilfeldigvis flere her med kvinnelig partner (medmor)?

skulle så gjerne hatt noen bekjente i lik situasjon, da jeg ser for meg at det kan dukke opp enkelte situasjoner/fordommer som det eventuelt hadde vært fint å ha noen andre til å drøfte sammen med. :)
Hei!

Jeg har også kvinnelig partner
Hvilke fordommer er du redd for?

hyggelig å høre det er flere regnbuefamilier
 
Hei!

Jeg har også kvinnelig partner
Hvilke fordommer er du redd for?

hyggelig å høre det er flere regnbuefamilier

Hei, så hyggelig!

Vet ikke helt, men kanskje hvordan andre ser på oss som familie. Og om barnet vil bli utsatt for bemerkninger pga. vår legning. Vet man ikke bør bry seg så mye om hva andre tenker, men ja.. Samtidig tenker vi å være åpne om dette i feks barnehage/skole osv. :) Dette er nok «unødvendige» bekymringer, da samfunnet har utviklet seg. Det viktigste er at barnet har det bra og føler seg elsket.

Har dere noe tanker om fordommer?
 
Vi har ikke blitt møtt med noen fordommer enda. Folk synes det er fint og spennende hvordan to jenter enkelt kan få seg et barn
 
Og den ble den sendt før jeg var ferdig.....
I barnehagen virker det ikke som om noen har noe i mot det heller, og sønnen vår er veldig på å rette på de som sier hva heter pappaen sin da? Hvem skal hente deg, mamma eller pappa? Han har en mamma og en moa, noe som er helt topp for han! Viktigste av alt er å være åpen om det, la det bli en naturlig del av hverdagen, snakke tidlig om hva en donor er, hvorfor det ikke er en pappa og normalisere det :)
 
Og den ble den sendt før jeg var ferdig.....
I barnehagen virker det ikke som om noen har noe i mot det heller, og sønnen vår er veldig på å rette på de som sier hva heter pappaen sin da? Hvem skal hente deg, mamma eller pappa? Han har en mamma og en moa, noe som er helt topp for han! Viktigste av alt er å være åpen om det, la det bli en naturlig del av hverdagen, snakke tidlig om hva en donor er, hvorfor det ikke er en pappa og normalisere det :)

Så godt å høre at dere blir møtt på denne måten! Takk for et flott svar, dette gjør meg mer betryggende. :) skal absolutt ta med meg tipset om å være åpen og normalisere det!
 
Hei, så hyggelig!

Vet ikke helt, men kanskje hvordan andre ser på oss som familie. Og om barnet vil bli utsatt for bemerkninger pga. vår legning. Vet man ikke bør bry seg så mye om hva andre tenker, men ja.. Samtidig tenker vi å være åpne om dette i feks barnehage/skole osv. :) Dette er nok «unødvendige» bekymringer, da samfunnet har utviklet seg. Det viktigste er at barnet har det bra og føler seg elsket.

Har dere noe tanker om fordommer?
Vi har også tatt en prat om dette sammen og tror nok verden er mer åpen, men samtidig kanskje ha noen tanker om hvordan man skal møte fordommer og hav man ønsker å oppnå i situasjonen Vet ikke hva som er "riktig", men antar fordommer lettest bekjempes med kunnskap
 
  • Liker
Reactions: Azu
Vi er også to mammaer :Heartred
Har en på snart to år, og venter lillebror/lillesøster i mars!

Aldri blitt møtt med fordommer. Men er mange som spør (uvitende, så klart) om "pappaen". Da er det greit å minne de på at det ikke er så lurt å bruke ordet pappa, men heller si donor. Vi sier jo til barnet vårt at hen ikke har pappa. Så litt dumt om andre skal si det.. Om du skjønner?
Sniker
Mener du da at folk som vet at dere er to mødre og likevel spør om far skal heller si donor?:)
 
Sniker
Mener du da at folk som vet at dere er to mødre og likevel spør om far skal heller si donor?:)

Ja, for barnet har jo ingen far.:) Så jeg ser ikke problemet med å ikke si far/pappa. Det plumper nok bare ut helt uten at de tenker seg om, det er ikke noe vondt ment!

Men for all del, vi er virkelig ikke pirkete på det, og "retter" ikke mer på folk enn at vi bare svarer "donoren, ja", om det skulle dukke opp. :cat:

For å forklare bakgrunnen for disse tankene: De kommer fra da vi hørte fra noen bekjente av oss i samme situasjon. Sønnen der har vært veldig opptatt av det å ha to mammaer og ingen pappa. Og så ble mammaen spurt om "pappaen" foran dette barnet, ikke sant. Det følte mammaen var litt uheldig, de har jo snakket masse om hvor han kommer fra, og at det var en snill donor da, som hjalp mammaene hans, og at han ikke har noen pappa...
En slik kommentar går jo ut i fra at alle har en far og en mor, men da tenker en ikke på at en donor ikke er en "far" i den forstand.
Så det er for barnas del at jeg tror det er best å bruke riktig begrep.
Om det er kun jeg som er til stede, er det ikke så viktig, jeg bare retter det i neste setning.;)
 
Back
Topp